Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:BE så klart. Nuförtiden är ju ett vanligt B körkort värdelöst vid släp-drag för bilarna har är så tunga att det inte blir något kvar till släpet.
Vilket också EU har kommit på så man har bestämt alla medlemsländer höja totalvikten med B kort, i Sverige blir det till 4.5 ton tror jag det var. Frågan är om man får straffa någon med för hög vikt nu iom att det ändå ska ändras. Trafikpoliser är ju alltid tillmötesgående och förstående :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:
VolvoB20 skrev:BE så klart. Nuförtiden är ju ett vanligt B körkort värdelöst vid släp-drag för bilarna har är så tunga att det inte blir något kvar till släpet.
Vilket också EU har kommit på så man har bestämt alla medlemsländer höja totalvikten med B kort, i Sverige blir det till 4.5 ton tror jag det var. Frågan är om man får straffa någon med för hög vikt nu iom att det ändå ska ändras. Trafikpoliser är ju alltid tillmötesgående och förstående :)
Verkar ju som vi får vänta tll dö-dagar innan det kommer hit till Sverige, sen pratar man ju om att man kanske måste göra något litet prov för att få köra de 4.5 tonnen.

Visst delas det ut böter för för tunga släp, många med tunga hästsläp har torskat.
Användarvisningsbild
av Korny
kave skrev:
Om jag inte minns fel så är det 4250kg som är aktuellt med de kommande viktändringarna.
Mycket vettigt med tanke på hur biltillverkarna (Volvo iaf) verkar resonera, en XC90 är IMHO en utomordentlig dragbil och att få dra runt 900kg (har jag för mig) med B-kort är ren idioti.

Mvh David
av Ottoman
Har nu återkommit efter en tripp GBG-Åre, totalt cirka 200 mil. Bilen packades full med allt vad skidsemester innebär. Jag nollställde vid avresa, 2,6 i vinterdäcken, Nokian Hakka Rsi dubbfritt och rullade iväg. 86 mil senare och med kvarts tank kvar så landade den uträknade förbrukningen på 0,59 l/mil, färddatorn visade 0,58. Hemresan ville den ha 0,64 verklig förbrukning med med -32 som kallast under resan måste värmaren varit igång mer eller mindre hela tiden. Jag är mycket nöjd med förbrukningen, jag ligger oftast +10-15 km över och kör om när jag behöver. Sen vet vi alla vid det här laget att förbrukningen sticker iväg ganska rejält i stadstrafik och när man kör i momsad motorvägsfart.

Fel tråd kanske men jag måste berömma bilen för dess fantastiska komfort, grymma stolar, det är lugnt och stilla i kupen, bilen känns otroligt trygg även vid vinterväglag. Under körning med temperaturer under -25 så kändes det som om klimatanläggningen fungerade bra. Den vann ju AMS vinterbiltest vilken inte känns obefogat efter att ha erfarit lite vinterkörning. Mycket nöjd med resan :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas L
kave skrev:
Det kanske finns en viss ironi angående polisens förståelse, men de som definitivt inte kommer att vara förstående är försäkringsbolagen om det händer något. Just detta stoppade vårt byte av tjänstebil i våras p g a att min kollega har en ganska stor husvagn och B-körkort. De nya reglerna ska införas senast 2012 i hela EU, men varje land får själv bestämma tidpunkt. Min kollega har resignerat och insett att han måste skaffa E-kort vilket öppnar möjlighet för bilbyte i år. Om vi bara kan hitta en bil vi är nöjd med... :) Konstigt nog så gäller de nya reglerna redan för husbilar.
Användarvisningsbild
av bylle
Har genom lite mer ecodriving fått ner snittet från 9,9l/100 km till 8,4-8,6 de senaste tre tankarna. Blandad körning både stad och landsväg.
av Linqid
Läste nyss det senaste numret av Auto Motor & Sport där dom bl a testar XC60 och Q5 i ett stort SUV-test. Volvon hade D5-motorn och automatlåda medan Audin hade den lilla dieseln på 2,0 liter och med manuell låda.

I 'Miljö & Energi'-ronden erhåller Audi Q5 3,5 stjärnor medan XC60 bara får 3 stjärnor med motiveringen att den är "törstigare än BMW och Audi". Tar man sedan en titt i protokollet ser man att Audins testförbrukning låg på 8.7 l/100km (30%+) medan Volvon hade dragit 9,1. Lägg därtill att XC60 hade automatlåda, en cylinder extra, 15 hästkrafter fler, 50 Nm mer i vrid samt väger mer blir motiveringen för mig väldigt lustig.

Visst, Volvon hade säkert inte vunnit testet även om även den fått 3,5 stjärnor men det luktar lite oseriöst, eller det kanske bara är jag som tycker så? ;-//
Ska bli intressant när XC60 får nya D5-motorn..
Användarvisningsbild
av halmstaden
I TVs "Sverigecykel" drar Q5 2.0TDI manuell 0,77 och XC60 D5 aut 0,91. Testförbrukningen säger egentligen ingenting. Vad som är märkligt är att XC70 D5 aut drar 1,06 i Sverigecykeln, vad ska man tro? ?:-/
XC70 väger marginellt mindre än XC60 dessutom, men utrustningen kan varit olika på bilarna, men det kan knappast spela så stor roll för vikten. Enligt Volvo drar XC60 D5 aut och XC70 D5 aut lika mycket, 0,83.

/M
av S80-04
Tomas L skrev:
kave skrev:
Det kanske finns en viss ironi angående polisens förståelse, men de som definitivt inte kommer att vara förstående är försäkringsbolagen om det händer något. Just detta stoppade vårt byte av tjänstebil i våras p g a att min kollega har en ganska stor husvagn och B-körkort. De nya reglerna ska införas senast 2012 i hela EU, men varje land får själv bestämma tidpunkt. Min kollega har resignerat och insett att han måste skaffa E-kort vilket öppnar möjlighet för bilbyte i år. Om vi bara kan hitta en bil vi är nöjd med... :) Konstigt nog så gäller de nya reglerna redan för husbilar.
I Finland får man med ABC-kort (lastbilskort) köra en tom långtradare men för kombination personbil-husvagn över 3500 kg behövs e-kort ?:-/
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Var uppe i Åre en vecka och körde till och från backen, plus en lite längre körning på ca 20 mil. Efter 50 mil var jag tvungen att tanka. Gick då i 64 liter. Försökte undvika dieselvärmaren under veckan eftersom jag tidigare haft sjuk förbrukning under vinterveckor då jag använt denna. Så nu körde jag mestadels på el-driven motorvärmare. Sedan så startar ju dieselvärmaren automatiskt när man kör. Men det är inte mycket att göra åt den saken.

Hur som helst. Förbrukningen blev chockerande 1,28 liter per mil. Uträknat mot trippmätare och full tank. Färddatorn visade på 0,86. (räkna ut den felprocenten).

Har inte buskört utan snarare legat i runt 80-100 km/h på väg till backarna eller andra ärenden. Korta sträckor på upp till milen. Långkörningen låg jag i ca 90-120 km/h och då gick förbrukningen ner kraftigt på färddatorn (från 10 till 8,6).

Att snålköra och ändå inte klara mer än drygt 50 mil på en full tank med diesel är inte ok. Även om det är korta sträckor och i fjällmiljö.

11.40 kostar dieseln per liter just nu.
Lägg till skatten på över 7.000 kr för dieselbilar utan partikelfilter
Plus försäkring på ca 10.000 kr per år
Plus alla nödvändiga reparationer och standardservice.
Lägg till den just nu kraftiga värdeminskningen på bilar och Du har en intressant kalkyl på milkostnaden.

Antingen blir det till att byta bil till någon som är hyfsat säker, kul och ändå drar lagom med soppa. Eller så blir det till att tjäna mer pengar, eller cykla ;-) Men de är väl det som är tanken med det nya systemet...få bort folket från vägarna. Kanske är rätt, vad vet jag?
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 56

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]