Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#198209
Hej!

När jag köpte min Volvo S70 2.5T för ca 6 månader sen så tändes motorlampan bara efter några mil. Verkstaden läste av felkoderna vid flera tillfällen och fick då svaret at Luftmassemätaren eller lambdasonderna är kassa.

En LMM kostade vid den tidpunkten ca 3000 kr medan Biltema tog 990 kr, jag tog helt enkelt chansen att köpa på Biltema(även om det inte var orginal bosh), värt att nämna är att det dock var en kopia av den rätta versionen till min bil.

Bilen gick bra i ett par månader, kanske 300 mil sen tändes den igen. Nu tänds den med oregelbundet intervall dock mycket längre intervall än så som det var när jag köpte bilen.

Jag har så klart funderat på att köpa en orginal LMM för ca 2500 kr, men jag vill veta vad ni tror. Kan det vara något annat än LMM som strular?
av snowman
#198421
Sorry, fick tydligen inget mail när updatering gjordes i tråden.

Slangarna ser ju väldigt nya ut (bilen har endast rullat 7600 mil) men visst det är väll ingen omöjlighet. Var det inte så att man skulle sputa någon gas på slangarna när motorn var på för att se om det fanns hål?

Felkoderna är avläst flera gånger och de indikerar på lamdasond eller luftmassemätaren. Dock var deta gjort med den andra luftmassemätaren så det kan vara läge att göra nya omläsningar.

Det inträffade en ganska konstig sak idag:

Lampan har lyst ett tag nu utan att jag nollstält den(genom att koppla bort strömmen) men i morse när jag tog bilen så släcktes lampan efter jag startat motorn? Hur är detta möjligt? Jag har fått för mig att när ett fel inträffar så ligger det kvar i systemet även om inte felet inträffar igen tills det nollas? Eller har jag missat något. Jag är säker på att jag inte nollställt den själv och ingen annan använder bilen.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#198426
Vet att det finns vissa felkoder som försvinner om felet inte uppträder igen efter visst antal körcykler.

Iochmed att din lampa nu är släckt kan du nog åka med gott samvete.
Däremot om du gör en utläsning så ligger fortfarande koden kvar, så man kan se vad som utlöste lampan från början.

Mvh
av tomme
#198653
har själv varit med om båda dessa fel! LMM bytt (synlligt fel på den, avbrutet kretskort)och efter det så gick bilen som en pärla igen (ett tag) nästa felkod indikerade lambdasonden, felkoden kom ibland varannan vecka, nästa gång kunde jag köra 400mil för att nästa gång komma varje dag! bytte tillslut lambdasonden och bilen gick som en klocka igen (sänkte dessutom soppaförbrukningen med över två dec/mil)
av snowman
#223665
Har nu kört en del sen sissta och lampan tends tidvis, men ändå ganska sällan. När den väl är tend så brukar den vara tend ganska länge, men nu senast var den tend i kanske 10 min?

När bilen var inne på service så var den släckt och de kunde inte hitta några felkoder i bilen.

Jag har dock haft inne den för koll precis när lampan tendst sen tidigare och då har det givet utslag på att den gått över den övre gränsen på lamdasonden.

Helt klart ett svårt problem att knäcka när det kommer och går såhär.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]