Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nyss monterat dit en ny öppen dumpventil på min bil.
Men jag har bara tagit bort den gamla slangen till den orginala dumpen.
När jag har drat min bil och i bland när jag har startat nyligen(Kallstart) Så brukar tomgången liga på 400.
Men när jag drar den och släpper gasen och trycker ner kopplingen stanar den på 1500 v ett tag sen går den ner på 400.
Men ofta så funkar tomgången.
Vad kan deta vara?
Tomgångssliden eller?
av *pettson*
o0kungen0o skrev:Jag har nyss monterat dit en ny öppen dumpventil på min bil.
Men jag har bara tagit bort den gamla slangen till den orginala dumpen.
När jag har drat min bil och i bland när jag har startat nyligen(Kallstart) Så brukar tomgången liga på 400.
Men när jag drar den och släpper gasen och trycker ner kopplingen stanar den på 1500 v ett tag sen går den ner på 400.
Men ofta så funkar tomgången.
Vad kan deta vara?
Tomgångssliden eller?
okej.. först av allt så om du ska ha nån nytta av den öppna dumpen lär du väl få täppa till den med ett täcklock och sen justera in din öppna dump. Fanns problemet innan du monterade öppna dumpen? Att tomgången stannar uppe är av avgasskäl. Det ligger i motorprogrammeringen, så beter den sej helt orginal.
av *pettson*
o0kungen0o skrev:ja det kanske det är. den står nog öppen lite på tomgång. Kan det vara det?
All luft ska gå igenom massmätaren.. Den vägen går ju inte luften om du släpper in den igenom dumpen?
av *pettson*
o0kungen0o skrev:men den blåser där bara inte suger? Den stänger direkt man rör gasen lite.
När du rör gasen lite så blir du ju av med vacumet som öppnar. Men blåser.. det lär det inte göra förräns du har laddtryck. Motorn fungerar med undertryck.. alltså vacum tills dess.
av *pettson*
o0kungen0o skrev:Jag gjorde som du sa och ändra lite på dumpen och nu funkar den bra.Tack för svaret.
Det är lugnt.. nu ska jag inte låta elakt.. men du är bara nummer 10.000 som köpt en dump utan att ha en aning om hur och varför den fungerar..
Felet är otroligt vanligt om man säger så..
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]