Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

"metal"HJ - metal som i musikgenren, HJ som i de två första bokstäverna i mitt efternamn (Hjalmarsson)!

Nu efterlyser jag alla hårdrockare som möjligtvis kan finnas på forumet! Så vi kan få igång lite trevliga diskussioner om musikens underverk, Metal!

Själv är jag nog en väldigt stor allätare inom metalgenren, och inspireras av de flesta undersektioner som finns inom metal. I skrivande stund låter jag Dimmu Borgir mäktigt få utstråla sin hårda black metal ur ljudanläggningen!

exempel på grupper som diggas 24/7

In Flames
Dimmu Borgir
Soilwork
Lamb of God
Dark Tranquillity
Pain
Bullet for my valentine
Deathstars
Ektomorf
Fear Factory
Killswitch Engage

Tja, listan kan göras oändlig! Men en sak står klar, Hårdrock är en livsstil :-)-)

Bild
//metalHJ - at Metaltown GBG 2008
Har inte hunnit med nya Metallica så mycket än, men har dock provlyssnat hela skivan en kväll då vi lirade lite kortspel 8) Och då verkade den jävligt lovande, så jag ska nog försöka ragga tag på den!

Hell Yes, Amon Amarth är riktigt tunga! Såg dom live i sommras (RO)

Åker iväg på In Flames 30 okt. i sthlm på Annexet 8) Ska bli en så sjukt härlig upplevelse efter deras lysande koncert på Metaltown i sommras, Anders har verkligen känsla för att äga Scenen totalt och få med sig hela publikhavet... :-@
Nu börjar det arta sig lite här :D

Cannibal Corpse, så hårt, så rått! :twisted: Har du lyssnat på Carnifex, Robinmoppe? Där pratar vi trash metal utan dess like, sångaren och rytmen i musiken är helt sanslösa! Fanatisk metal skulle jag kalla det för, men testa och lyssna på det :wink:

Meshuggah är ju riktigt skillade, kan dock tycka att dom kör lite enformig musik ibland. Lite mer variation på låtarna så hade de gjort susen :-E

Maiden och Sabbath är ju riktig kult vid det här lagret, och borde vara en skam att inte digga om man kallade sig hårdrockare! Och dom står sig än idag, Maiden har ju haft toppenspelningar det här året :) Och förmodligen ett av världens största hårdrocksband... Men deras stil skiljer sig ju ändå mycket från dagens metal, men dom är helt klart en av byggstenarna till den metal som levereras idag!
Är inte så påläst om Meshugga än... Har hört att Tomas Haake lirar trummorna i bandet dock :) Men det är klart ett band jag ska lyssna mer på, men för stunden har det varit mycket introduktionslyssnande i många band.

Jag kan vara lite "trångsynt" ibland, blir jag helt såld på en grupp så lyssnar jag mestadels på det. In Flames är ett exempel på ett band som verkligen "tagit mig med storm". Men de börjar lugna sig och jag har börjat lyssna på mycket nytt igen :lol:

Hehe, Ja Carnifex är lite orginella minst sagt! Men jag saknar rytmen/melodin i deras musik, det blir liksom bara heavy utan någon känsla. Därför är jag klart större fan till Ektomorf, som har hittat en perfekt kombination av hård och rytmisk metal. Ektomorf med Show your fist:
:wink:
När vi är inne på kvinnliga sångare, har ni hört Arch Enemy? Heavy metal och mycket growl från en kvinna, riktigt tungt och imponerande se... Så de kvinnliga könet kan helt klart bistå med en hel del till metalmusiken :-)-)
Jag är hårdrockare, är tyvärr inte så mycket för nyare "metal", en del går an dock, men skrålsång, alltså "growl" o sånt tycker jag inte om. Ska vara mer klassisk hårdrock :) Så 70-tal och 80-tal är bäst, dock gillar jag Powermetal, det som kom med Helloween m.fl och som fortfarande körs av Edguy, Rhapsody m.fl.
Av dom som räknades upp i första inlägget är det bara In Fllames som jag tycker är nåt, dock gillar jag inte sången där heller riktigt.

Favoriterna är väl AC/DC, Judas Priest, Dio, Helloween (med Kiske och/eller Kai Hansen), Iron Maiden, Saxon, Black Sabbath, Metallica, Accept, Ozzy, Manowar, Hammerfall, Avantasia, Edguy, Rhapsody, Loudness, Nightwish m.fl.

Har väl lite med när man är född/uppvuxen också tror jag, själv är jag född 73 och började lyssna på hårdrock runt 1980.

Apropå kvinnliga sångare tycker jag hon som sjunger i Whitin Temptation är bra, sjunger en låt på första Avantasiaskivan, även nya sångerskan i Nightwish tycker jag om.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]

Vad säger ni? Ska jag köra någon […]

IMG_9189.JPG Fick detta på mailen idag. […]