Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
Sen jag och Kave fick våra XC70:s i Juni så har vi förbarmat oss över att funktionen där sidospeglarna skall kunna vinklas ner automatiskt vid backing inte har funkat.

Enligt allt det publicerat material som Volvo haft för MY08 och MY09 så är detta en standardutrustning i XC70II.
Det står t.om om det som standardutrustning i handboken (ingen hänvisning om att det är tillval).
Jag/Vi fick det även svar tillbaka från dem innan vi beställde bilarna att det var standard.

Nu i förra veckan hade jag en diskussion med vår leverantör/bilförsäljare av bilarna om att funktionen inte funkar och fick följande svar efter att De hade kollat det med Volvo PV:

---
Svaret är att funktionen inte finns annat än i kombination med elstol och elinfällbara backspeglar. Man har felaktigt angivit det som standardutrustning. Att montera i efterhand är omöjligt så frågan blir vad skulle ni vilja att vi gör som kompensation för den uteblivna funktionen?
---

Så, först och främst, bortse alltså från denna pryl som standardutrustning då det endast funkar i kombination med annan utrustning, så slipper ni står där sen med en bil som saknar funktionalitet som ni trott skule följa med som standard.

För det andra, några bra tips på vad man skulle kunna välja som kompensation?
Amli skrev:
För det andra, några bra tips på vad man skulle kunna välja som kompensation?
Vad sägs om elstol och elinfällbara backspeglar ;-//

Jo, det skulle jag också viljat se, men i deras svar så "går inte det", troligen kostnadsmässigt för dem.
Det kan jag förstå. Var mest menat som ett skämt.
Om ni inte har någon eftermonterat som ni kan tänkas vilja ha rabatt på såsom vinterdäck eller liknande skulle jag föreslå vad man kan göra på t ex kommande servicear. Kraftigt rabatterat eller helst helt fritt (åtminstone den första).
..och stackars ford som redan förlorar enorma belopp redan..
Skämt åsido. Självklart ska ni ha kompensation för detta, om jag förstår det hela rätt kan alla XC70II ägare få det? Inte så många som vet kanske (tur för Volvo)
Vanlig komp är, som redan nämnt, vinterdäck. Har du detta kanske en takbox vore nåt? Har du detta, kanske ett par extraljus vore nåt? Och så vidare..
Men det är väl fortfarande så att man inte kan få "full" automatik, dvs. att de fälls ner automatiskt så fort man lägger i backen? Man måste väl alltid trycka på knappen för den backspegeln man vill skall vinklas ner? Så fungerar det på min V70 -09, men jag är skulle vilja ha som jag hört Ford har, att speglarna vinklas ner helt automatiskt när man lägger i backen (utan att man behöver trycka på knappen) och att man även kan ställa hur de skall vara vinklade vid nedfällt läge.
Jepp, stämmer, man måste tryka på knappen, men det är ändå bättre än att behöva manuellt vinkla ner dem med styrreglaget för att sen ställa upp dem igen.
Att h adet helt automatiskt är ju inte helt fel, men kanske inte heller alltid önskvärt, ta exempelvis när man backar med ett släp, då vill man inte se marken utan släpet och det som är bakom.
Jo, det är ju sant. Skall jag vara ärlig använder iaf inte jag funktionen så mkt, mest om man skall fickparkera nära höga trottoarkanter och liknande.

Men är det någon som vet om det går att justera det nervinklade läget? Lättast kanske att gå ut till bilen och kolla själv, men om någon vet?

:oops:
Nexus6 skrev:Men det är väl fortfarande så att man inte kan få "full" automatik, dvs. att de fälls ner automatiskt så fort man lägger i backen? Man måste väl alltid trycka på knappen för den backspegeln man vill skall vinklas ner? Så fungerar det på min V70 -09, men jag är skulle vilja ha som jag hört Ford har, att speglarna vinklas ner helt automatiskt när man lägger i backen (utan att man behöver trycka på knappen) och att man även kan ställa hur de skall vara vinklade vid nedfällt läge.
Intressant, just den funktionen fanns redan på BMW 750 från 1988. "Kul" att det tar Volvo 21 modellår att införa på sina modeller...
Guligan skrev:
Nexus6 skrev:Men det är väl fortfarande så att man inte kan få "full" automatik, dvs. att de fälls ner automatiskt så fort man lägger i backen? Man måste väl alltid trycka på knappen för den backspegeln man vill skall vinklas ner? Så fungerar det på min V70 -09, men jag är skulle vilja ha som jag hört Ford har, att speglarna vinklas ner helt automatiskt när man lägger i backen (utan att man behöver trycka på knappen) och att man även kan ställa hur de skall vara vinklade vid nedfällt läge.
Intressant, just den funktionen fanns redan på BMW 750 från 1988. "Kul" att det tar Volvo 21 modellår att införa på sina modeller...
Kul att det tar över 90 år för bmw att bygga säkra bilar
Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]

Det går inte att använda en avdragare l[…]

Uppdatering! Kom mig för att byta batteri ida[…]

Blond läder eller ej

@apersson850 , Ja man kan ju missköta allt. […]