Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lindberg
Hallå på er alla goa gubbar å tjejer :D
Tänkte bara kolla lite snabbt varför min bil drar så jävla mycket bensin?
Det är en 855 T5-R -95 har bytt LMM och även Lambda sonden.
Finns det någon risk att det kan vara bränsletrycksregulatorn?

MVH/Mikael
av *pettson*
Lindberg skrev:Hallå på er alla goa gubbar å tjejer :D
Tänkte bara kolla lite snabbt varför min bil drar så jävla mycket bensin?
Det är en 855 T5-R -95 har bytt LMM och även Lambda sonden.
Finns det någon risk att det kan vara bränsletrycksregulatorn?

MVH/Mikael
95% av orsakerna brukar vara för tjocka skor. Det gör att gasfoten går för långt ned. Är du känslig med foten lär du få kanske runt 1,15l/mil i snitt på blandad körning. Landsväg ca 1 liter/ mil.
Med tjockare skor brukar det bli betydligt mera sås som eldas upp. Lösningen är faktiskt att chippa hur konstigt det än låter.
Gargemel: En kompis läste felkoder för ett tag sedan, han hittade massa felkoder men ingen som hjälpte :???:

Pettson: jag hade vart väldigt nöjd om den hade dratt 1,5l milen.
Men nu drar den ca:2,5-3l milen landsvägskörning :(
Pratade med Frank på SQR och han trodde att det kunde vara bränsletrycksregulatorn.
Får väl byta den och se sen om det blir bättre
Om du läst ut felkoder utan att nolla dem efter du bytt saker, kan det ligga kvar och spöka.
Nolla alla felkoder och se vilka som kommer tillbaka, alternativt ta loss batteripolen över natten och se.

Inte nån vidare idé att byta saker som kan vara fel, slutar allt som oftast med att det blir onödigt dyrt.

Det finns en guide hur man kollar & nollar felkoder här i forumet, gör det och berätta vilka som finns kvar.
av *pettson*
Lindberg skrev:Gargemel: En kompis läste felkoder för ett tag sedan, han hittade massa felkoder men ingen som hjälpte :???:

Pettson: jag hade vart väldigt nöjd om den hade dratt 1,5l milen.
Men nu drar den ca:2,5-3l milen landsvägskörning :(
Pratade med Frank på SQR och han trodde att det kunde vara bränsletrycksregulatorn.
Får väl byta den och se sen om det blir bättre
Nej det kan inte vara regulatorn. Detta av en enkel orsak, vore trycket för högt skulle bilen dö på tomgång av att den dränker sej.. vore trycket för lågt så skulle bilen endast gå sämre på fullvarv. Ingen av orsakerna kan ge dej bränsleförbrukning på över 2,5-3 liter milen landsväg. Men som sagt läs ur koderna.
av *pettson*
Lindberg skrev:jag ahr ju läst alla felkoder både innan och efter jag bytt grejer.
Blir fan inte riktigt klok på skiten.
Okej då vet vi att problemet inte är felkodsrelaterat då?
DÅ är det dags att felsöka på allvar.
Hur är det bränslesnittet uppmätt då?
tjenna grabbar! Nu kommer ni säkert tro att jag e dum i huvudet! Men jag å min kusin läste felkoderna nu ikväll å den indikerade på att lamdan var fel på, bytte den för ett tag sedan samtidigt som vi hade loss toppen, men får väl byta en gång till å hoppas på att det inte dyker upp några andra :evil:
Ett ex till mig hade för många år sen en riktigt risig civic som sörplade rejält med soppa (hon var tvungen att trycka gasen i botten för att den överhuvudtaget skulle röra på sig och motorlampan lyste trots att i stort sett allt hade bytts ut, lambdasond, tändssystem, div. givare o.s.v.) och när den en dag inte ens ville starta kom en bekant på idén att ta ett kompprov, och det visade sig att motorn nästan helt saknade kompression på alla 4:a burkar, den var helt slut.

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]