Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Kan någon förklara vilka olika typer och märken som Volvo haft på 740 - 940 ,
jag måste antagligen byta min och - kan man sätta i något från en 740 kanske jag kan plocka från en skrotis jag har,

har jag fattat detta rätt ?

740 har två olika märken som utbytbara CAM / ZF
940 har tre olika märken CAM / ZF / Koyo

skulle min bil ha en Koyo och jag skall sätta i en CAM/ZF så går det, med lite våld på anslutningsrören
( eller plocka dom också från den andra bilen)

sedan är inre kullederna helt olika på alla tre modellerna men dom "hänger ju med styrväxeln"

Jag blir gärna rättad här , istället för under bilen !
/tur
Användarvisningsbild
av rampitsch
Hej

Ska byta servopump på min 745 snart, i hopp om att det är den som har slutat ge tillräckligt tryck.

Om nu så inte är fallet, måste ju styrväxeln bytas.

Min fråga: Passar en camgear på en bil där det tidigare har varit monterat en ZF, och vice versa?

Välldigt tacksam för svar!

MVH Johann
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det kan skilja lite på anslutningarna tryck och retur, annars är allt samma. Det kan gå att bocka till rören lite, man det brukar vara ganska rostigt där så var försiktig. Ett alternativ är att ta med tryckledningen till en hydraulfirma och få en slang pressad i stället. Returen är ju trycklös, så där går det enklare slang.
Användarvisningsbild
av emwtur
som sagt - jag har ju tillgång till donatorbilen
- i värsta fall får den väl bistå men rören också.
Jag känner mig fortfarande inte säker på vad som glappar i framvagnen
- börjar nästan tro att det helt enkelt är stötdämparna som är kass.
visst - det glappar lite när jag känner på hjulet men om jag kör i ett gupp i en vänster-kurva känns det som om framhjulen "kanar" en bit innan den får grepp igen.
mycket obehagligt !

/tur

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]