Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Har en liten fråga om själva Turbo+ ventilen som finns under huven på min 940 -92:a.

På den finns det TRE st vacuumslangar varav två av dom går iväg till turbon och wg tror jag..

Den tredje (imitten) sitter orginal bara rakt in i luftburken och bara hänger där inne helt fritt. Vad har den för funktion? Varför sitter den där?

/ Trubbel+
av allan_25
den släpper tilbaka JÄTTE LITE, av den luft som kommer från turbon som är på väg till wastegaten, till luftfiltret. den slangen och magnetventilen är samma sak som om men drar en slan från turbon direct till wastegaten och klipper ett litet hål i slangen(så att wastegaten inte öpnar lika lätt)
Användarvisningsbild
av Ticken
allan_25 skrev:den släpper tilbaka JÄTTE LITE, av den luft som kommer från turbon som är på väg till wastegaten, till luftfiltret. den slangen och magnetventilen är samma sak som om men drar en slan från turbon direct till wastegaten och klipper ett litet hål i slangen(så att wastegaten inte öpnar lika lätt)
Hej och tack för svaret. MEN: Varför släpper den tillbaka luften? Vad är tanken med detta?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av emwtur
wastegaten släpper väl avgaserna förbi turbon när trycket i insuget blir för högt
genom att släppa ut lite tryck ur den slang som wastegaten använder för att känna trycket i insuget , lurar man wastegaten att tro att trycket är lägre , dvs man får högre laddtryck !

var man släpper ut det ?
tja som någon påpekade innan - luftmassamätaren har ju mätt upp denna luft också - därför är det lämpligt att släppa in den i systemet igen efter LMM.en
/t
Användarvisningsbild
av Ticken
emwtur skrev:wastegaten släpper väl avgaserna förbi turbon när trycket i insuget blir för högt
genom att släppa ut lite tryck ur den slang som wastegaten använder för att känna trycket i insuget , lurar man wastegaten att tro att trycket är lägre , dvs man får högre laddtryck !

var man släpper ut det ?
tja som någon påpekade innan - luftmassamätaren har ju mätt upp denna luft också - därför är det lämpligt att släppa in den i systemet igen efter LMM.en
/t
Men är det inte så att turbo+ ventilen släpper tillbaka luften in i underdelen på luftburken? då släpper den väl inte tillbaka "den uppmätta luften" efter LMM utan innan? Om jag förstått det hela rätt?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av emwtur
om turbo'n pumpar in 10 liter luft så kanske 10 cl läcker ut via turbo+ ventilen
motsvarar ett mätfel på 1% i LMM:en .

det är nog mest en akademisk fråga var man släpper ut luften , det viktiga är ju att man "lurar" wastegaten att trycket i insuget är 0,3 bar , när det egentligen är högre !

/emwtur
Elpriset

Igår sa Sverigedemokraterna och Liberalerna […]

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]