Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av murarn
Hallå alla...jag är ny här inne och tänkte ställa min första fråga till er...
Jag har problem med bromsljuset...Alla ljus fungerar men inte bromsljuset ...Alla lampor är hela,alla säkringar är också hela......så jag tänkte jag skulle byta bromsljuskontakten...
Så nu till min fråga...Vart hittar jag bromsljuskontakten ...sitter den inne i bilen uppe vid bromspedalen eller sitter den i motor rumet...
Jag har en volvo 850 glt -97 automat.. Hoppas det finns någon som förstår vad jag är ute efter ....

mvh murarn
Användarvisningsbild
av ketto
den sitter uppe vid bromspedalen! Just var är ja osäker på då ja inte själv har haft problem med de!
Men troligen är de en kontakt me pinne som åker ut när man bromsar, då tänds bromsljuset!
av murarn
hmmm...jag har kollat upp broms kontakten ,men den fungerar bra !
Det sitter 4 kab ,gul,,,gulblå,,,röd,,,grön....jag tro att den röda ska vara plus men har inge ström på den eller på någon annan.
Jag har inte mekat med så nya bilar förut ,,,,men jag undrar då om det sitter något relä i bromssystemet på dessa nya bilar eller inte.....Har någon haft detta problem...... ?:-/
av *pettson*
murarn skrev:hmmm...jag har kollat upp broms kontakten ,men den fungerar bra !
Det sitter 4 kab ,gul,,,gulblå,,,röd,,,grön....jag tro att den röda ska vara plus men har inge ström på den eller på någon annan.
Jag har inte mekat med så nya bilar förut ,,,,men jag undrar då om det sitter något relä i bromssystemet på dessa nya bilar eller inte.....Har någon haft detta problem...... ?:-/
inget relä..
När du har på tändning och byglar kontaktstycket så skall bromsljusen tändas. Jag hade detta felet och testade med en testlampa och det visade sig på min bil vara fel på bromsljuskontakten (den delen som trycks in när man pressar ner pedalen)
av murarn
Vart nere och kollat å provat lite nu men det verkar som att min bromskontakt är som den ska .......så jag provade att dra direkt ström från bat till bromskontakten där den rödakab ska gå in,Där efter drog jag en kab vidare där den gula går ut fråna bromskontakten direkt till lampövervakare som sitter under vänster bakljus inne i bilen då drog säkringen igen.....ska prova att dra direkt ström till bromsljuset på engång för att se om jag får ljus då..
Om jag får bromsljus då ,,kanske det är kortslutning i lampövervakare.....
Bil el :evil:
Användarvisningsbild
av B4B
Har du kollat fel koder? Bromsljuskontaten sätter felkod om den inte fungerar!
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]