Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
dalldall skrev:nån som vet var man kan hitta det till en AW 50-42 låda??
tyvärr är det väl så att dom är inte allmänt spridda eftersom volvo själva inte tar i dom. Det är bara renoveringsföretag som öppnar normalt sett, antar att du får vända dej till ett sånt?
av dalldall
jo det trodde jag med, men hittade faktiskt en på nätet till en v70, men vill gärna ha rätt skiss. annars blir det ombyggnad till manuell!
av *pettson*
dalldall skrev:jo det trodde jag med, men hittade faktiskt en på nätet till en v70, men vill gärna ha rätt skiss. annars blir det ombyggnad till manuell!
Om den du hittade till v70 var AW50-42LE så är det samma
Tekniskt sett BORDE det går att vända sej till en vanlig saab verkstad. Saab jobbar invändigt i sina lådor. Även saab använder ju AW50-42 LE
av *pettson*
dalldall skrev:är det samma lådor??????? inte konstigt att den har gått sönder!!!!
Skumt uttalande då toyota använder samma låda också.. dom går aldrig sönder..
AW står för AISIN WARNER lådtypen 50-42LE volvo har alltså inget själva med lådan att göra.. Volvo har inte nåt med nån automatlåda att göra. Allt är inköpt.
Användarvisningsbild
av Nexus
dalldall skrev:den i särklass vanligaste bilen med kass autlåda på blocket är just 850! även vissa skrotar säger samma sak!
Det är nog mera service relaterat problem. Toyota har 6000mila intervall på olje byten i lådorna . Volvo har ingen intervall på byte vad jag har förstått.
av *pettson*
dalldall skrev:jo oljebyte i lådor o även bakaxlar e viktigt oavsett vad tillverkaren säger!
särskilt när oljefiltret sitter inuti växellådan.. Som grammse sa så ingår INGA oljebyten normalt sett på 850s och 70 seriens lådor. Dom enda som fått bra oljeservice är taxi och polis samt då om dom haft nåt serviceavtal.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]