- ons 01 okt 2008, 22:48
#222539
Nu är det snart vinter. Hörde att dalafjällen väntar trafikproblem under kvällen och på söndag eventuellt upp mot 2 dm nysnö, om prognoserna håller.
Detta innebär att det är hög tid att tvätta bilen ordentligt (om man inte redan gjort detta) och lägga på lite vax.
Som amatör vad gäller biltvätt så hör man ju allt från lackskydd till lackkonservering till hårdvax och mjukvax och ja vet inte vad...söker man lite på google så noterar man att det tycks råda fullt krig mellan de olika produkterna. Och de produkter som vi amatörer känner igen typ Turtle och Sonax är det knappt någon som nämner. Uppenbarligen är det två helt skiljda segment, proffs och vanliga svenssons.
Nåväl..efter några års funderande har jag kommit fram till att alla dessa lackbehandlingar, lack-skydd och förseglingar etc, egentligen tycks vara bara vanligt vax...som försvinner när man avfettat bilen några gånger. Och de allra flesta som erbjuder dessa tjänster med upp mot 5-6 års garanti, kräver vidare att man måste lägga på nya produkter regelbundet och även komma in på årliga återkontroller och besiktningar etc. Sen finns det några få som verkar erbjuda förseglingar som garanteras i flera år, och utan återkontroller och utan en uppsjö med olika kompletterande vaxprodukter. Vad som skiljer dessa åt vet jag dock inte, är de bättre, eller är de bara skrävlare?
Nåja....eftersom jag är en fattig man har jag valt att tvätta min bil själv. Jag är ganska noga och försöker tvätta den åtminstone en gång per vecka. Vilket jag tycker är extremt ofta. Noterar dock att bilar i min omgivning är förvånansvärt rena, så det verkar som att svenssons tvättar sina bilar också en hel del...imponerande!
Efter vintern brukar det ta flera månader för mig innan bilen är hyfsat ren igen och lacken ser duglig ut. Jag använder inga maskiner eller något sådant. OK/Q8s vaxpolish är det hårdaste medel jag använder, och det gör jag bara en gång per år.
Har även provat att använda Turtles nanovax, men det får varenda prick och litet stenskott på bilen att synas som spotlights...hela bilen blir prickig. Har också provat att köra med färgat vax i samma kulör som bilen...det blir riktigt fint och alla små stenskott och mindre repor "försvinner" direkt.
Men det absolut bästa resultatet tycker jag mig ha fått i år, och då har jag gjort på följande vis.
1) Avfetta bilen rejält.
2) Tvätta bilen grundligt med schampo utan vax (ok/q8) ett stort antal gånger. Spola av, svampa, spola av, torka torrt med sämsskinn.
3) Efter detta tar jag ok/q8 vax-polish (verkar lagom stark) och putsar hela bilen för hand. Små bitar i taget.
4) Nu går det inte längre går att hitta någon skit på bilen (sämsskinnet eller svampen blir inte mörk någonstans) då fortsätter jag tvätta 1 ggr/vecka med först schampo utan vax (okq8) sen Sonax oranga glans-schampo. Och sen noggran avtorkning.
5) När jag tvättat bilen enligt punkt 4 ett flertal gånger börjar jag tvätta bilen med enbart sonax oranga glansschampo. Valet av sonax glansschampo därför att jag av en slump testade det förra året och resultatet blev mycket bättre än med ok/q8 schampo, eller schampo med vax.
5) Efter ytterligare några tvättar så kör har jag på Sonax röda flytande hårdvax. Detta val eftersom jag noterade på en annan bil jag vaxade att just detta vax var extremt lättarbetat och glansen blev mycket bra. Dessutom många som rekommenderat just denna burk, som även vunnit några tester.
6) När jag vaxat bilen med sonax 2-3 gånger, och varje gång tvättat bilen innan med sonax glans schampo, så tycks inte det hända så mycket mer med själva glansen...det blir bra, men inte riktigt top notch.
Har grubblat på om det troligtvis är förarbetet som suger, dvs, att jag måste maskinpolera ner alla smårepor, och spår av måsskitar etc, för att få riktigt fin glans..och kanske även polera upp bilen med en bra maskin för att också få igång glansen. Vet ju hur det fungerade när man putsade skor i lumpen, det krävdes lite värme för att få riktigt fin studs.
Då jag inte vågar köra med maskin, och då jag inte heller orkar göra om allt just nu, och då Sonax Flytande Hårdvax tycks försvinna vid minsta lilla avfettning så har jag grubblat över någon bättre lösning. Man måste ju avfetta bilen på vintern!
Av en slump råkade jag då stöta på en hylla med olika produkter. Däribland AutoSmart Skandinaviskt Hårdvax. På burken stod det, använd skyddshandskar, klarar de flesta typer av avfettning, ger en skyddande hinna med lång hållbarhet (fritt ur minnet). Efter en stunds grubblande så slog jag till. Kostade drygt 90 kr för en burk.
7) Tvättade bilen noga med Sonax glansschampo. Torkade därefter mycket noga hela bilen med sämsskinn och hushållspapper på mindre veck. Därefter började jag applicera den väldoftande sörjan från AutoSMart...det stod att man skulle smörja på hela bilen på en gång, och sen polera bort, istället för som på de andra, bara ta några små bitar i taget.
Resultatet då?
Jo när jag äntligen fått bort allt från hela bilen. Var lite tyngre än sonax flytande hårdvax. Men kanske mest pga att jag lät det sitta längre? Sonax kör man ju bara små bitar av bilen i taget, så det hinner kanske inte fastna lika hårt.
Det gick i alla fall bra att få bort alla rester med bara fiberduk och handkraft. Men det var svettigt stundtals :)
För varje yta som polerades ren noterade jag en helt annan glans än tidigare, en mycket djupare och klarare på något vis. Svårt att förklara.
Men för första gången så kände jag mig mycket nöjd och stolt över resultatet. Det kändes verkligen att denna produkt tagit vaxningen till en ny nivå.
Har inte vågat testa att avfetta bilen ännu, så vet ej hur hållbar den ärnjämfört med sonax. Men tolkade lite mellan raderna att denna skulle vara mer hållbar än de flesta andra produkter, och dessutom rekommenderade man på baksidan av burken att först vaxa bilen med vanligt vax, och därefter lägga på denna smörja, alltså kallad Skandinaviskt Hårdvax.
När jag åkte hem från garaget och upp till några kollegor så var deras första kommentar att bilen glänste ännu mer än tidigare....dvs, även de märkte skillnaden utan att jag hade berättat något innan.
Nu när jag tittar på bilen så mår jag bara gott...riktigt skön glans och den känns nästan som en ny bil.
Man ser repor och annat om man tittar noga, det gjorde man inte förra året när jag använde färgat vax...men nu är lystern mycket bättre och glansen också mycket bättre. På håll ser man i alla fall inte reporna.
Nästa steg tror jag får bli efter vintern, då ska jag be någon kunnig att slipa ner repor och rester av fågelskit...innan jag gör om samma process. Antar att det är förarbetet, grunden, innan vaxappliceringen som ger resultatet.
Så med detta vill jag säga...AutoSmarts Skandinaviskt Hårdvax rekommenderas varmt
Mina favoritprodukter just nu är:
Sonax Oranga glansschampo
Sonax Flytande Hårdvax - så lätt att applicera och torka bort, och ger riktigt fin glans.
AutoSmart Flytande Hårdvax - ger den lilla extra glansen som sonax inte klarar, och påstås dessutom hålla riktigt länge.
Detta innebär att det är hög tid att tvätta bilen ordentligt (om man inte redan gjort detta) och lägga på lite vax.
Som amatör vad gäller biltvätt så hör man ju allt från lackskydd till lackkonservering till hårdvax och mjukvax och ja vet inte vad...söker man lite på google så noterar man att det tycks råda fullt krig mellan de olika produkterna. Och de produkter som vi amatörer känner igen typ Turtle och Sonax är det knappt någon som nämner. Uppenbarligen är det två helt skiljda segment, proffs och vanliga svenssons.
Nåväl..efter några års funderande har jag kommit fram till att alla dessa lackbehandlingar, lack-skydd och förseglingar etc, egentligen tycks vara bara vanligt vax...som försvinner när man avfettat bilen några gånger. Och de allra flesta som erbjuder dessa tjänster med upp mot 5-6 års garanti, kräver vidare att man måste lägga på nya produkter regelbundet och även komma in på årliga återkontroller och besiktningar etc. Sen finns det några få som verkar erbjuda förseglingar som garanteras i flera år, och utan återkontroller och utan en uppsjö med olika kompletterande vaxprodukter. Vad som skiljer dessa åt vet jag dock inte, är de bättre, eller är de bara skrävlare?
Nåja....eftersom jag är en fattig man har jag valt att tvätta min bil själv. Jag är ganska noga och försöker tvätta den åtminstone en gång per vecka. Vilket jag tycker är extremt ofta. Noterar dock att bilar i min omgivning är förvånansvärt rena, så det verkar som att svenssons tvättar sina bilar också en hel del...imponerande!
Efter vintern brukar det ta flera månader för mig innan bilen är hyfsat ren igen och lacken ser duglig ut. Jag använder inga maskiner eller något sådant. OK/Q8s vaxpolish är det hårdaste medel jag använder, och det gör jag bara en gång per år.
Har även provat att använda Turtles nanovax, men det får varenda prick och litet stenskott på bilen att synas som spotlights...hela bilen blir prickig. Har också provat att köra med färgat vax i samma kulör som bilen...det blir riktigt fint och alla små stenskott och mindre repor "försvinner" direkt.
Men det absolut bästa resultatet tycker jag mig ha fått i år, och då har jag gjort på följande vis.
1) Avfetta bilen rejält.
2) Tvätta bilen grundligt med schampo utan vax (ok/q8) ett stort antal gånger. Spola av, svampa, spola av, torka torrt med sämsskinn.
3) Efter detta tar jag ok/q8 vax-polish (verkar lagom stark) och putsar hela bilen för hand. Små bitar i taget.
4) Nu går det inte längre går att hitta någon skit på bilen (sämsskinnet eller svampen blir inte mörk någonstans) då fortsätter jag tvätta 1 ggr/vecka med först schampo utan vax (okq8) sen Sonax oranga glans-schampo. Och sen noggran avtorkning.
5) När jag tvättat bilen enligt punkt 4 ett flertal gånger börjar jag tvätta bilen med enbart sonax oranga glansschampo. Valet av sonax glansschampo därför att jag av en slump testade det förra året och resultatet blev mycket bättre än med ok/q8 schampo, eller schampo med vax.
5) Efter ytterligare några tvättar så kör har jag på Sonax röda flytande hårdvax. Detta val eftersom jag noterade på en annan bil jag vaxade att just detta vax var extremt lättarbetat och glansen blev mycket bra. Dessutom många som rekommenderat just denna burk, som även vunnit några tester.
6) När jag vaxat bilen med sonax 2-3 gånger, och varje gång tvättat bilen innan med sonax glans schampo, så tycks inte det hända så mycket mer med själva glansen...det blir bra, men inte riktigt top notch.
Har grubblat på om det troligtvis är förarbetet som suger, dvs, att jag måste maskinpolera ner alla smårepor, och spår av måsskitar etc, för att få riktigt fin glans..och kanske även polera upp bilen med en bra maskin för att också få igång glansen. Vet ju hur det fungerade när man putsade skor i lumpen, det krävdes lite värme för att få riktigt fin studs.
Då jag inte vågar köra med maskin, och då jag inte heller orkar göra om allt just nu, och då Sonax Flytande Hårdvax tycks försvinna vid minsta lilla avfettning så har jag grubblat över någon bättre lösning. Man måste ju avfetta bilen på vintern!
Av en slump råkade jag då stöta på en hylla med olika produkter. Däribland AutoSmart Skandinaviskt Hårdvax. På burken stod det, använd skyddshandskar, klarar de flesta typer av avfettning, ger en skyddande hinna med lång hållbarhet (fritt ur minnet). Efter en stunds grubblande så slog jag till. Kostade drygt 90 kr för en burk.
7) Tvättade bilen noga med Sonax glansschampo. Torkade därefter mycket noga hela bilen med sämsskinn och hushållspapper på mindre veck. Därefter började jag applicera den väldoftande sörjan från AutoSMart...det stod att man skulle smörja på hela bilen på en gång, och sen polera bort, istället för som på de andra, bara ta några små bitar i taget.
Resultatet då?
Jo när jag äntligen fått bort allt från hela bilen. Var lite tyngre än sonax flytande hårdvax. Men kanske mest pga att jag lät det sitta längre? Sonax kör man ju bara små bitar av bilen i taget, så det hinner kanske inte fastna lika hårt.
Det gick i alla fall bra att få bort alla rester med bara fiberduk och handkraft. Men det var svettigt stundtals :)
För varje yta som polerades ren noterade jag en helt annan glans än tidigare, en mycket djupare och klarare på något vis. Svårt att förklara.
Men för första gången så kände jag mig mycket nöjd och stolt över resultatet. Det kändes verkligen att denna produkt tagit vaxningen till en ny nivå.
Har inte vågat testa att avfetta bilen ännu, så vet ej hur hållbar den ärnjämfört med sonax. Men tolkade lite mellan raderna att denna skulle vara mer hållbar än de flesta andra produkter, och dessutom rekommenderade man på baksidan av burken att först vaxa bilen med vanligt vax, och därefter lägga på denna smörja, alltså kallad Skandinaviskt Hårdvax.
När jag åkte hem från garaget och upp till några kollegor så var deras första kommentar att bilen glänste ännu mer än tidigare....dvs, även de märkte skillnaden utan att jag hade berättat något innan.
Nu när jag tittar på bilen så mår jag bara gott...riktigt skön glans och den känns nästan som en ny bil.
Man ser repor och annat om man tittar noga, det gjorde man inte förra året när jag använde färgat vax...men nu är lystern mycket bättre och glansen också mycket bättre. På håll ser man i alla fall inte reporna.
Nästa steg tror jag får bli efter vintern, då ska jag be någon kunnig att slipa ner repor och rester av fågelskit...innan jag gör om samma process. Antar att det är förarbetet, grunden, innan vaxappliceringen som ger resultatet.
Så med detta vill jag säga...AutoSmarts Skandinaviskt Hårdvax rekommenderas varmt

Mina favoritprodukter just nu är:
Sonax Oranga glansschampo
Sonax Flytande Hårdvax - så lätt att applicera och torka bort, och ger riktigt fin glans.
AutoSmart Flytande Hårdvax - ger den lilla extra glansen som sonax inte klarar, och påstås dessutom hålla riktigt länge.