Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#222539
Nu är det snart vinter. Hörde att dalafjällen väntar trafikproblem under kvällen och på söndag eventuellt upp mot 2 dm nysnö, om prognoserna håller.

Detta innebär att det är hög tid att tvätta bilen ordentligt (om man inte redan gjort detta) och lägga på lite vax.

Som amatör vad gäller biltvätt så hör man ju allt från lackskydd till lackkonservering till hårdvax och mjukvax och ja vet inte vad...söker man lite på google så noterar man att det tycks råda fullt krig mellan de olika produkterna. Och de produkter som vi amatörer känner igen typ Turtle och Sonax är det knappt någon som nämner. Uppenbarligen är det två helt skiljda segment, proffs och vanliga svenssons.

Nåväl..efter några års funderande har jag kommit fram till att alla dessa lackbehandlingar, lack-skydd och förseglingar etc, egentligen tycks vara bara vanligt vax...som försvinner när man avfettat bilen några gånger. Och de allra flesta som erbjuder dessa tjänster med upp mot 5-6 års garanti, kräver vidare att man måste lägga på nya produkter regelbundet och även komma in på årliga återkontroller och besiktningar etc. Sen finns det några få som verkar erbjuda förseglingar som garanteras i flera år, och utan återkontroller och utan en uppsjö med olika kompletterande vaxprodukter. Vad som skiljer dessa åt vet jag dock inte, är de bättre, eller är de bara skrävlare?

Nåja....eftersom jag är en fattig man har jag valt att tvätta min bil själv. Jag är ganska noga och försöker tvätta den åtminstone en gång per vecka. Vilket jag tycker är extremt ofta. Noterar dock att bilar i min omgivning är förvånansvärt rena, så det verkar som att svenssons tvättar sina bilar också en hel del...imponerande!

Efter vintern brukar det ta flera månader för mig innan bilen är hyfsat ren igen och lacken ser duglig ut. Jag använder inga maskiner eller något sådant. OK/Q8s vaxpolish är det hårdaste medel jag använder, och det gör jag bara en gång per år.

Har även provat att använda Turtles nanovax, men det får varenda prick och litet stenskott på bilen att synas som spotlights...hela bilen blir prickig. Har också provat att köra med färgat vax i samma kulör som bilen...det blir riktigt fint och alla små stenskott och mindre repor "försvinner" direkt.

Men det absolut bästa resultatet tycker jag mig ha fått i år, och då har jag gjort på följande vis.

1) Avfetta bilen rejält.

2) Tvätta bilen grundligt med schampo utan vax (ok/q8) ett stort antal gånger. Spola av, svampa, spola av, torka torrt med sämsskinn.

3) Efter detta tar jag ok/q8 vax-polish (verkar lagom stark) och putsar hela bilen för hand. Små bitar i taget.

4) Nu går det inte längre går att hitta någon skit på bilen (sämsskinnet eller svampen blir inte mörk någonstans) då fortsätter jag tvätta 1 ggr/vecka med först schampo utan vax (okq8) sen Sonax oranga glans-schampo. Och sen noggran avtorkning.

5) När jag tvättat bilen enligt punkt 4 ett flertal gånger börjar jag tvätta bilen med enbart sonax oranga glansschampo. Valet av sonax glansschampo därför att jag av en slump testade det förra året och resultatet blev mycket bättre än med ok/q8 schampo, eller schampo med vax.

5) Efter ytterligare några tvättar så kör har jag på Sonax röda flytande hårdvax. Detta val eftersom jag noterade på en annan bil jag vaxade att just detta vax var extremt lättarbetat och glansen blev mycket bra. Dessutom många som rekommenderat just denna burk, som även vunnit några tester.

6) När jag vaxat bilen med sonax 2-3 gånger, och varje gång tvättat bilen innan med sonax glans schampo, så tycks inte det hända så mycket mer med själva glansen...det blir bra, men inte riktigt top notch.

Har grubblat på om det troligtvis är förarbetet som suger, dvs, att jag måste maskinpolera ner alla smårepor, och spår av måsskitar etc, för att få riktigt fin glans..och kanske även polera upp bilen med en bra maskin för att också få igång glansen. Vet ju hur det fungerade när man putsade skor i lumpen, det krävdes lite värme för att få riktigt fin studs.

Då jag inte vågar köra med maskin, och då jag inte heller orkar göra om allt just nu, och då Sonax Flytande Hårdvax tycks försvinna vid minsta lilla avfettning så har jag grubblat över någon bättre lösning. Man måste ju avfetta bilen på vintern!

Av en slump råkade jag då stöta på en hylla med olika produkter. Däribland AutoSmart Skandinaviskt Hårdvax. På burken stod det, använd skyddshandskar, klarar de flesta typer av avfettning, ger en skyddande hinna med lång hållbarhet (fritt ur minnet). Efter en stunds grubblande så slog jag till. Kostade drygt 90 kr för en burk.

7) Tvättade bilen noga med Sonax glansschampo. Torkade därefter mycket noga hela bilen med sämsskinn och hushållspapper på mindre veck. Därefter började jag applicera den väldoftande sörjan från AutoSMart...det stod att man skulle smörja på hela bilen på en gång, och sen polera bort, istället för som på de andra, bara ta några små bitar i taget.

Resultatet då?

Jo när jag äntligen fått bort allt från hela bilen. Var lite tyngre än sonax flytande hårdvax. Men kanske mest pga att jag lät det sitta längre? Sonax kör man ju bara små bitar av bilen i taget, så det hinner kanske inte fastna lika hårt.

Det gick i alla fall bra att få bort alla rester med bara fiberduk och handkraft. Men det var svettigt stundtals :)

För varje yta som polerades ren noterade jag en helt annan glans än tidigare, en mycket djupare och klarare på något vis. Svårt att förklara.

Men för första gången så kände jag mig mycket nöjd och stolt över resultatet. Det kändes verkligen att denna produkt tagit vaxningen till en ny nivå.

Har inte vågat testa att avfetta bilen ännu, så vet ej hur hållbar den ärnjämfört med sonax. Men tolkade lite mellan raderna att denna skulle vara mer hållbar än de flesta andra produkter, och dessutom rekommenderade man på baksidan av burken att först vaxa bilen med vanligt vax, och därefter lägga på denna smörja, alltså kallad Skandinaviskt Hårdvax.

När jag åkte hem från garaget och upp till några kollegor så var deras första kommentar att bilen glänste ännu mer än tidigare....dvs, även de märkte skillnaden utan att jag hade berättat något innan.

Nu när jag tittar på bilen så mår jag bara gott...riktigt skön glans och den känns nästan som en ny bil.

Man ser repor och annat om man tittar noga, det gjorde man inte förra året när jag använde färgat vax...men nu är lystern mycket bättre och glansen också mycket bättre. På håll ser man i alla fall inte reporna.

Nästa steg tror jag får bli efter vintern, då ska jag be någon kunnig att slipa ner repor och rester av fågelskit...innan jag gör om samma process. Antar att det är förarbetet, grunden, innan vaxappliceringen som ger resultatet.

Så med detta vill jag säga...AutoSmarts Skandinaviskt Hårdvax rekommenderas varmt :-)

Mina favoritprodukter just nu är:

Sonax Oranga glansschampo
Sonax Flytande Hårdvax - så lätt att applicera och torka bort, och ger riktigt fin glans.
AutoSmart Flytande Hårdvax - ger den lilla extra glansen som sonax inte klarar, och påstås dessutom hålla riktigt länge.
#222558
Du verkar gilla att putsa själv så mitt tips blir att köpa biltemas dubbelhuvade maskin, med den är risken minimal att skada lacken samt att det blir roligare att polera. :D
Glöm ej att fixa andra hättor än de som följer med.
Gå på med någon riktig rubbing innan du vaxar, waxpolish tycker jag är en nästan värdelös produkt. :lol:
Själv kör jag med Lahegas "blåa" de funkar fint men det är ju så klart olika tycke och smak.
#222562
Fluffen skrev:Du verkar gilla att putsa själv så mitt tips blir att köpa biltemas dubbelhuvade maskin, med den är risken minimal att skada lacken samt att det blir roligare att polera. :D
Glöm ej att fixa andra hättor än de som följer med.
Gå på med någon riktig rubbing innan du vaxar, waxpolish tycker jag är en nästan värdelös produkt. :lol:
Själv kör jag med Lahegas "blåa" de funkar fint men det är ju så klart olika tycke och smak.
Ja, det är faktiskt rätt trevligt - när det hinns med - och så ger det ju faktiskt lite motion också.

Tack för tipset om Biltemas dubbelhuvade maskin. Ska försöka spara ihop till en sådan.

Vilka hättor rekommenderar Du att man köper till istället för de medföljande? Och var köper man dessa?

Ang. rubbing så har jag fått för mig att det är något man bara har på riktigt dåliga och gamla lacker...alltså inte något för en hyfsat ny bil?

Sen när man läser på rubbing-burkarna så står det att man absolut inte får använda roterande rörelser, utan man ska istället gnugga ut rubbingen i raka rörelser. Förstår inte riktigt hur detta går ihop med maskinpolering etc? Man lägger väl även på rubbing med maskin? Skiljer det kanske mellan olika rubbing-fabrikat?

Vaxpolish har jag valt därför att jag ska orka få bort det hela, och inte heller riskera att sabba lacken. När man talar med duktiga rekondare så säger de alla att det är helt omöjligt att fixa en bil utan att det blir repor eller flammigt om man putsar för hand, eller om man kör med maskin och inte har lång erfarenhet. Därför är jag lite extra försiktig....provade även att ha på cleaner (lite tuffare än vaxpolish, eller polish) och på den bilen tog det flera veckor innan jag fått bort allt...var ett galet jobb utan maskin kan jag lova. Men resultatet blev förvisso mycket bra :-)
#222569
Finns massor med sidor som säljer bilvårdsgrejjer:
http://www.pingens.se
http://www.lj-trading.se
http://www.rekonden.se

Står vad de olika hättorna är till för på deras sidor.

Finns flera olika grovlekar på rubbing, på en bil som inte inte har några stora repor så brukar jag först köra med Lahgas nr17 som är en rätt så fin rubbing och sedan gå på med valfritt lackskydd.

Finns tusentals sätt att polera en bil, alla gör på sitt sätt. :lol:
#222572
Fluffen skrev:Finns massor med sidor som säljer bilvårdsgrejjer:
http://www.pingens.se
http://www.lj-trading.se
http://www.rekonden.se

Står vad de olika hättorna är till för på deras sidor.

Finns flera olika grovlekar på rubbing, på en bil som inte inte har några stora repor så brukar jag först köra med Lahgas nr17 som är en rätt så fin rubbing och sedan gå på med valfritt lackskydd.

Finns tusentals sätt att polera en bil, alla gör på sitt sätt. :lol:

Ok, tackar för dessa länkar. Det låter på Dig som att jag - som total novis - borde kunna testa lite lättare rubbing (typ lahegas nr 17) utan att riskera att försämra bilen.

Man kan säga så här....min risknivå är väldigt låg. Jag vill alltså få så fin bil som det går, till lägsta möjliga risk. Sen kan jag väl säga att jag är pedant och ytterst noggran, så troligtvis borde det gå bra. Kanske till och med bättre än en mer van person som är stressad och slarvar?

Jag tror på grundidén att rengöra lacken riktigt bra, och därefter med polermaskin slipa ner alla smårepor och fågelskit, och därpå applicera ett lager lackskydd med högt glanstal och bra motstånd mot avfettningsmedel. Och sedan underhålla med glansschampo.
#222573
Som allting annat, pröva på en liten fläck först.
Jag är av samma uppfattning som dig kan man säga. :D
Fördelen med en dubbelhuvad maskin av biltema typ är att man inte riskerar att få polerrosor som man annars lätt får av en roterande.
Ett tips är att kolla på Lj-tradings forum där finns mycket matnyttigt att läsa om du är lite osäker.
Har provat sonax glansschampo några gånger och har faktiskt varit positivt överaskad, perfekt om man vill ha en glänsande bil snabbt. :-DD
#222574
Låter bra...har sett allt för många raggarbilar med riktigt fula polerrosor.....syns direkt bilen kommer i solljus, men inte annars.

Ska kika in på den sidan Du talar om. Den senare ger ett mer gediget intryck (LJ) den första (PINGEN) kändes mer som ett enmansföretag på lite mer än hobbynivå.... jag är dock fullt medveten om att en hemsida inte ger mer än ett ytligt intryck. Men LJ har helt klart lyckats med utseendet. Borde vara ganska lätt för Pingen att göra samma sak, om de vill :-)

Ska läsa igenom forumet och få lite tips där....förstod inte riktigt på Pingens skola om man skulle strunta i att torka efter R2 och Mirror Image, och alltså inte torka av något förrän man haft på SuperBlank...och då torkar man av för hand.

Hade ju annars gissat att man först lägger på R2 med maskinen, sen byter man hätta till någon med frotte och torkar bort, sen byter man till lammull och torkar ännu mer. Därefter på med Mirror Image, och sen polera av med maskinen med frottetrissa, och sen lammullstrissa, och sist då SuperBlank, som man inte polerar av med maskin, utan för hand.

Men läser man guiden så förstår jag det som att man ska köra in R2 med maskinen över hela bilen, och sen lägger man på Mirror Image över detta med maskinen, och över detta kör man SuperBlank, och därefter torkar man äntligen av, men ej med maskin. (Gissar att detta är fel uppfattat av mig...men jag ska läsa mer i guiderna på forumen i så har jag nog svaret inom kort).
#222629
Jag tycker rent allmänt att man alltid skall rengöra med sprit eller tvätt mellan polering och ytskydd, oavsett om det är vax eller lackskydd.
Jag har provat massor av polermedel det senaste och kommit fram till egna favoriter som passar mitt sätt att jobba och de maskiner jag använder. Skall jag köra en ganska fin bil utan repor att tala om så kör jag Menzerna FF eller Fireglaze Microfinishing Compound innan jag lägger Fireglaze lackskydd. Kör man Fireglaze MF som polermedel så kan man faktiskt köra Fireglaze lackskydd direkt på utan rengöring innan, men jag brukar lägga ned 10 minuter på attt göra det i alla fall. Skall man köra med dubbelhuvudmaskin så föredrar jag Fireglaze Microfinishing Compound för Menzerna som lämpar sig bäst för roterande IMO.

Rent generellt så föredrar jag ett vax/lackskydd som inte pärlar vatten så mycket, detta för att pärlorna faktiskt skapar fläckar i och med att dom ligger kvar länge.

Vill du köra ett grymt lättjobbat vax som du utan problem kan lägga på manuellt och polera av lätt för hand så rekommenderar jag Smartabs Platinum, det ger väldigt bra glans och hållbarhet som inte är dålig heller. Det är så lättjobbat att man gott kan komplettera ofta om man önskar. Men som någon annan sagt, poleringen/rengörningen ger 90% av resultaten.

Vad det gäller hållbarheten mot avfettning så håller inget för evigt, men ett "vanligt" vax kan försvinna med en enda vända kallavfettning. Även motståndskraften mot alkaliska avfettning är betydligt sämre än ett lackskydd, som kan klara betydligt hårdare tag.

/Thomas
#222716
Barkbiten skrev:Funk,tack för ett bra och givande inlägg!

Ska testa Smartab platinum vid tillfälle - men gissar att det dröjer till våren/sommaren innan jag vaxar igen. Så jäkla jobbigt och dyrt vintertid! (om man inte har eget tvättgarage)
Pratar vi bara själva vaxningen så klarar du hela bilen på någon dryg halvtimme för hand med Platinum om du inte slöar... Det är extremt lättjobbat IMO..

/Thomas
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]