Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Jag är gasnka övertygad om att alla n med deta fel har igensatt vevhusventilation !!! Ni ska inte köra med bilen om olja lampan lyser för ni har tok lågt oljetryck!
det brukar kosta 9000:- att fixa, me har man tur så slipper man ta ned trogen o då bler det lite billigare
Användarvisningsbild
av wissel
Ruggigt värre tycker jag, om jag vore i ditt ställe så skulle jag byta Kamremmen direkt, för det verkar ju som om den "glömdes" bort den också.....det är väl ingen idé att ringa verkstaden i V-ås för dom kommer garanterat att säga att dom gjort precis allt rätt. Kamremsbytet kan vara din räddning innan motorn "pajar" på riktigt. Hellre 3700 pengar i "sjön" än en brusten Kamrem, utifall den skulle vara bytt menar jag. :-O)
Användarvisningsbild
av CarMan
Om vevhusventilationen är riktigt igensatt, så blir det fullt av "koks" i olja troget, det blir småbiar som ligger där i oljan o är för stora för att sugas emd i olje silen. när motorn varit igång ett tag så har ilje silen blivit så full av det här att den har svårt att få isig nån olja, o då brukar olja lmpan blinka eller lysa.

Värt att veta är att man brukar ha ca 2 bars olja tryck på tomgång, som snabt når 4 bar när man gasar, sen håller sig trycke på 4 bar även om mn gasar mer.

en olja lampa brukar slockna när trycket når över 0,3 bar
av YoZ
Kan bara bidra med min erfarenhet av detta!

Hade precis köpt en fin V70T5 -02 (Från självaste Bilia) där oljelampan började lysa. Denna motor var ordentligt igensatt. Koksad. Lyfte man på oljepåfyllningslocket så kunde man inte se ner genom gallret, fullt med skit. Trots detta gick dock motorn som en klocka ändå!

Igensatt vevhusventilation? buskörd? fel oljeservice &olja`? Vet ej. Bilen fick en utbytesmotor på garanti. En motor som var ren;=)

Lärde mig rätt mycket av denna bilaffär. Hur funkar det egentligen med dagens sk varudeklarering? Fattar inte hur Bilia kan släppa ut bilar som är koksade. Oljan är ju rätt viktig för bilens hälsa:)

Mitt råd är du kollar upp så motorn inte är koksad på ett onormalt sätt. Öppna oljelocket kika där! Att mekaniskt mäta upp oljetrycket är också ett krav! Där ser man fort om det är ett el alt mekaniskt fel. I mitt fall så tappade motorn verkligen oljetryck mekaniskt, vilket i slutändan skulle slutat med motorras.

V70 T5 motor är en sk "vit motor" där vevlagren ger med sig väldigt snabbt med för lite oljetryck. Börja knacka fint:=)

Lycka till!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Om vevhusventilationen är riktigt igensatt, så blir det fullt av "koks" i olja troget, det blir småbiar som ligger där i oljan o är för stora för att sugas emd i olje silen. när motorn varit igång ett tag så har ilje silen blivit så full av det här att den har svårt att få isig nån olja, o då brukar olja lmpan blinka eller lysa.

Värt att veta är att man brukar ha ca 2 bars olja tryck på tomgång, som snabt når 4 bar när man gasar, sen håller sig trycke på 4 bar även om mn gasar mer.

Varför i hela världen blir det så???????? Öppnade min gamla BMW motor -93 som rullat nästan 30.000 mil och det var rent och spegelblankt överallt, tråg, topp, kåpor, kan lägga upp bilder om ni vill.

Varför skitar en nyare motor ned sig kapitalt på nolltid ?????
Användarvisningsbild
av Funk
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:Om vevhusventilationen är riktigt igensatt, så blir det fullt av "koks" i olja troget, det blir småbiar som ligger där i oljan o är för stora för att sugas emd i olje silen. när motorn varit igång ett tag så har ilje silen blivit så full av det här att den har svårt att få isig nån olja, o då brukar olja lmpan blinka eller lysa.

Varför i hela världen blir det så???????? Öppnade min gamla BMW motor -93 som rullat nästan 30.000 mil och det var rent och spegelblankt överallt, tråg, topp, kåpor, kan lägga upp bilder om ni vill.

Troligen pga longlifeoljornas intåg lite senare.... Problemen med oilsludge började i motorkonstruktioner från senare hälften på nittiotalet då fler och fler tillverkare började att tillverka motorer med lägre friktion än tidigare. Mer läckande kolvringar (för minskad friktion) och nya oljekvaliteter som skulle ge längre serviceintervaller samt hårdare emissionskrav är troligen alla bidragande faktorer...

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:
VolvoB20 skrev:

Troligen pga longlifeoljornas intåg lite senare.... Problemen med oilsludge började i motorkonstruktioner från senare hälften på nittiotalet då fler och fler tillverkare började att tillverka motorer med lägre friktion än tidigare. Mer läckande kolvringar (för minskad friktion) och nya oljekvaliteter som skulle ge längre serviceintervaller samt hårdare emissionskrav är troligen alla bidragande faktorer...

/Thomas
Ok, men longlife oljor borde inte bidra speciellt till nedskitningen i motorn för jag har inte bytt särskillt ofta i den gamla BMWn :oops: och den var ändå kanonfin, konstigt då om longlifeolja skulle ha mycket kortare liv än shortlife-oljor ?:-/

Däremot låter det högst troligt att det du beskriver med att nya lågfriktionsmotorer är grymt otäta så all skit far rakt förbi kolvarna och rakt ned i vevhuset som på en gammal totalt bottenkörd B20 :shock:
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kan bara säga att det är skilnad på olja o olja ! vissa oljor ger mycke "skräp" medans andra inte ger nått.

En anna viktig sak är ju att följa volvos service anvisningar, det görs inte av alla som skruvar själv, elle av alla allbilsverkstäder, då dom inte har rätt information om vad som just gäller på denna motor (vevhusventilationen ska ju göras rent på 5:orna, om detta görs så hinner et inte bli stopp.

gamla motorer har inte samma miljökrav, o då kan man "fuska "lite med med vevhus gaserna. men morderna motorer klarar inte utsläppsgränserna om man gör som man gjorde förr.

sen går det helt klart att göra på olika särr när själva motorn konstrueras.
Användarvisningsbild
av isak
ins- med car man
oljekval- skall man inte pruta på, dagens mot- är märkesspecifika, känner till tunga sidan bra det är inte säkert att en olja avs- för scania fung i volvo el merc- misstänker att samma gäller i personb- ex- vis vissa fab- har 5 olika oljor för servost-! går ej att blanda! (allt för att kunden skall serva i huset till vilket pris som helst)
Användarvisningsbild
av Nexus
för bytte man ju olja var 1000 mil nu blir det bara längre och längre intervaller . byter man ofta så tror jag inte att problemet med täppt vevhus vent är stort.. Ända gången jag har varit inblandad i ett sådant fall var på grannens bil som inte var servad på sista 5 åren eller mera :-O) Där var det tvärstopp i slangarna :!:

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]