Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Men om man tar kontakt med WirelessCar AB så borde dom väl vara intresserade av en ny kund?

Edit:
Telematikföretaget WirelessCar AB, som ägs av AB Volvo, utvecklar avancerade telematiklösningar för fordons- industrin. WirelessCar har valt att basera sin produkt- plattform på den open source-licensierade applikations- servern JBoss.
Mer info: http://www.wirelesscar.com/

Så helt utom Volvos kontroll kan det ju inte vara..

:D
av zenobia
Svaret från WirelessCar AB

Hej och tack för ditt mail, normalt är svaret nej, det går inte att eftermontera, men prata med Martin Xxxxxxx på Volvo Personbilar Sverige som är OnCall ansvarig i Sverige. Han har telefon 031 nnn nn nn och mailadress : [email protected]. Får du in grejorna så är det inga problem med abonnemanget, alla OnCall-enheter kan anslutas till systemet.

Hälsningar

Xxxxxx (Maskat av mig)
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
av gbgaf
zenobia skrev:Men om man tar kontakt med WirelessCar AB så borde dom väl vara intresserade av en ny kund?

Edit:
Telematikföretaget WirelessCar AB, som ägs av AB Volvo, utvecklar avancerade telematiklösningar för fordons- industrin. WirelessCar har valt att basera sin produkt- plattform på den open source-licensierade applikations- servern JBoss.
Mer info: http://www.wirelesscar.com/

Så helt utom Volvos kontroll kan det ju inte vara..

:D
WirelessCar får inga pengar för kunder som kommer in "från sidan" så nej, det går inte att ta kontakt med oss och köpa ett abbonemang :)
gbgaf skrev:det du inte får dit är abbonemanget för VoC. Det sköts inte av Volvo utan av ett utomstående företag, WirelessCar AB som hanterar dessa abbonemang.
gbgaf skrev:WirelessCar får inga pengar för kunder som kommer in "från sidan" så nej, det går inte att ta kontakt med oss och köpa ett abbonemang :)
gbgaf skrev:För att få in bilen i WirelessCars system måste försäljaren aktivera bilen. Detta ligger helt utanför Volvos kontroll... trust me :)
Fråga: Vem är återförsäljaren om inte Volvo?

Du får gärna reda ut det ovanstående om du vill...
8)
av gbgaf
zenobia skrev:
gbgaf skrev:det du inte får dit är abbonemanget för VoC. Det sköts inte av Volvo utan av ett utomstående företag, WirelessCar AB som hanterar dessa abbonemang.
gbgaf skrev:WirelessCar får inga pengar för kunder som kommer in "från sidan" så nej, det går inte att ta kontakt med oss och köpa ett abbonemang :)
gbgaf skrev:För att få in bilen i WirelessCars system måste försäljaren aktivera bilen. Detta ligger helt utanför Volvos kontroll... trust me :)
Fråga: Vem är återförsäljaren om inte Volvo?

Du får gärna reda ut det ovanstående om du vill...
8)

I korthet:

Du kan inte gå förbi Volvo och få in VoC i bilen "från sidan"

Volvo säger kategoriskt nej till att eftermontera VoC

Kan du få Volvo att godkänna din eftermonterade enhet (osannolikt) så kommer det att funka om allt registreras i rätt ordning, dvs du kan inte få vem som helst "på insidan" att slänga in bilen i systemet.

Mitt tips är att lägga ner projektet eftermontering men beställ gärna nya bilar med VoC :)
gbgaf skrev:Mitt tips är att lägga ner projektet eftermontering men beställ gärna nya bilar med VoC :)
Så länge det är en icke marginell skillnad på nybilspriset för en S80 med VOC och en eftermonterad VOC i en befintlig S80 hade jag gärna sett att säkerhetsföretaget "Volvo" monterade in dessa prylar på begäran..
:o
av Jan-A
Tjena!

Vad kostar VoC att intallera vid ett nybilsköp?
av zenobia
VOC 4.900 kr
Inbyggd telefon (som behövs) 6.100 kr

Summa 11.000 kronor.

Jag som har en inbyggd telefon är mycket intresserad av detta tillbehör och hade glatt installerat det om det nu bara hade gått. 4.900 kr för den säkerhetsprylen är inte mycket pengar.

Dock verkar Volvo tagit något principbeslut att inte eftermontera detta.

Har lusläst Vadis gällande bilar med och utan VOC och kan inte finna något mer än programvara som skiljer utöver annan telefonmodul med de två knapparna som behövs i VOC.

Svagt av ett stort bilföretag som profilerar sig som ledande när det gäller säkerhetstänkande...
av gbgaf
zenobia skrev:VOC 4.900 kr
Inbyggd telefon (som behövs) 6.100 kr

Summa 11.000 kronor.

Jag som har en inbyggd telefon är mycket intresserad av detta tillbehör och hade glatt installerat det om det nu bara hade gått. 4.900 kr för den säkerhetsprylen är inte mycket pengar.

Dock verkar Volvo tagit något principbeslut att inte eftermontera detta.

Har lusläst Vadis gällande bilar med och utan VOC och kan inte finna något mer än programvara som skiljer utöver annan telefonmodul med de två knapparna som behövs i VOC.

Svagt av ett stort bilföretag som profilerar sig som ledande när det gäller säkerhetstänkande...

Enligt det jag har fått höra så saknas även ett kablage som ska vara till VOC modulen men jag tror att marginalerna är för små / efterfrågan för liten för att det ska löna sig att eftermontera. Idag finns drygt 500 fabriksmonterade VOC i Sverige och tjänsten har funnits där längst.
av zenobia
Det kablage jag har hittat är en enkel förbindelse mellan PHM till SRS och CEM. Det handlar om en enskild kabel som förgrenar sig som ett Y. Namnet på denna kabel är "krockledningen".

I den ensamma ändan på "Y" sitter PHM.
I den andra ändan på "Y" sitter SRS och CEM.

Det kan ju inte vara något större problem att fixa till. Proceduren är dessutom väl beskriven i Vadis. Skulle dessutom bli väldigt förvånad om den kabeln inte ingick som standard i kablaget. Två olika kablage beroende på VOC eller inte låter väl lyxigt om det nu inte skiljer mer än en kabel.

Dina lyktor är sönderbrända p&ari[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]

Jag får vänta ett tag, har inte hunnit […]