NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
I STCC byter volvo bromsvätskan på sina C30 efter Kval super pole och race. Men där handlar det om att bromsvätskan blir så varm att det bildas gas i systemet. Det var det som bland annat hände när R Dahlgren for in i räcket i 100km/h i Göteborg på testdagen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hur gör man smidigast för att byta bromsvätskan då? Nu har ju jag en s40 2,0T-01 så det är ju egentligen fel avdelning men jag tänkte ändå jag kunde fråga.

Ska man göra som vid luftning? Ha en i bilen som pumpar upp tryck i pedalen, öppna nipplen, stäng, pumpa, osv sen då ta lite vid varje ok så man får ut allt, fylla på och sen lufta allt igen. Låter dock som om detta skulle ta lite längre tid än 10-15 min som lindström säger.
av Heden
På verkstaden använder man med all säkerhet lufttryck samt en behållare som självluftar systemet.

Om du ska göra det själv, så är proceduren precis som du skriver ovan. På de flesta bilar så ska man dessutom lufta ABS-pumpen om luftningsnipplar finns. En gyllene regel att ha i minnet är att du skall börja lufta det oket som är längst ifrån bromsservon/påfyllningshållaren.
av JK24T
Använd vaccum pump vid oket eller tryckluft med speciellt lock (Mekonomen) på behållaren.
Fyll ny vätska i behållaren, kom ihåg nivån innan du började fylla.
Skruva på lock och anslut till ett däck, t.ex. reserven dock inte tempa spare med 4 Bars tryck.
Lufta valfrit ok. låt sippra ut tills ny vätska kommer, håll koll på nivån i behållaren och fyll på vid behov.
Fortsätt tills alla ok är luftade och ny vätska kommer ut.
Fyll behållaren till den nivå som du utgick ifrån. Klart !
Ganska snabba pengar en lördag eftermiddag.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har varken vacum pump eller sånt där tryckluftlock, men det kanske vore värt att investera i. Vilket av dessa är smidigast/billigast?

Heden sa också "På de flesta bilar så ska man dessutom lufta ABS-pumpen om luftningsnipplar finns." Vet någon om det finns luftningsnipplar där på min s40- 01?
Ser man tydligt när den nya bromsvätskan sipprar fram?

Nu vet jag inte direkt om jag behöver byta bromsvätskan, jag har ju ägt bilen mindre än ett år så jag vet inte heller när den byttes senast. Förra ägaren har följt serviceboken och lämnat bilen till Volvoverkstad så man tycker ju att den borde vara bytt. Kan man kontrollera detta på något vis? Typ kolla färgen i behållaren? Jag vet att jag har en flaska bromsvätska ståendes så där kan jag ju jämföra.
av JK24T
Vätskebyte eller luftning ?
Om du har luft i systemet så är det nog ide att lufta vid ABS, om du ska byta vätska enl. metoden ovan så trycker du vätskan i genom hela systemet och ingen mer luftning behövs. Om vätskan är över 2 år så ska den bytas, det spar pengar i längden med mindre korrosion i systemet.
Ny vätska är klar till färgen, gammal fuktig brukar bli brun till färgen. Mest fukt i vätskan har du vid oken då det är lägsta punkten, fukt ger korrosion i oken samt lägre kokpunkt dvs. du kan få ångblåsor vid hårda inbromsningar. Vid tvekan om ny eller gammal, byt !
Tyska TUV mäter fukthalten på alla bilar vid kontrollbesiktning, så gör inte SBP.
Köp ett lock och byt själv, locket varar nästan föreveigt och kostar en hundring.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det gäller vätskebyte. Men jag gör väl som du säger. Byter vätskan själv vid nästa service.

Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
av hebbe
ja bytte bromvätska i samband med 8000 milaservice, det kostade 1600 på bilia. nu har det gått 1 vecka sedan ja gjorde det och ja tycker bilen rullar lättare efter bytet, är det nån som har liknade erfarenheter????
Användarvisningsbild
av rn72
Utförde byte av bromsvätska idag på Bilia, 990 SEK, jo den "verkar rulla bättre" :shock:
Sen så tar bromsarna bättre, passade på att byta belägg bak också, vid avluftningen så fick mekanikerna "värma" av de gamla nipplarna som rostat fast i mina rostklumpar till ok :oops:

Tömde plånkan men, ja nu tar ju bromsarna som de "ska" iaf.

Utfördes på en V70T5a 1998 automatare som gått ca 17500 mil.
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare […]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.[…]

Volvo original slutrör till V60 och S60 2019-[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]