Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zingo
Jaha, då var man i hösttider igen med det ökända immproblemen ...

Problemet består i att kall bil som varm bil immar igen på mer eller mindre alla rutor, mer på kall bil.
Även om man vrider om reglage till att blåsa på framrutan så immar den igen kraftigt (dock ej efter ett tag).

Har åtgärdat följande senaste tiden, nytt värmepaket samt nytt kupefilter (ca 1 år sedan) och det är inte riktigt samma imma som då, denna går ju trots allt bort av sig själv ;)

Jag har ingen som helst koll på var dräneringarna sitter så det är kanske dax att få tips på var så jag kan kontrollera dem.

En överkursfråga till t.ex Pettson är, hur vet man om evaporatorn (?) är i dåligt skick, då det ju kan vara denna som spökar!??

Alla tips som jag inte hittat genom en sökning på forumet är välkomna, de flesta gäller ju oftast taskigt läckande värmepaket...

MVH
Z
hur har du reglagen står på cce anläggningen?
Användarvisningsbild
av zingo
Reglagen har jag för det mesta på AUTO både på fläkt och munstyckefördelning, utom just när jag får imma på framrutan då ställer jag den på klockan 12 men inget annat, temp står på något som för tillfället känns behagligt oftas runt 22 grader :roll:

Nåväl, var hursomhelst ute och skruvade lite och tänkte hitta de där dräneringarna och om jag hittat alla (?) så finns det en som går ut i golvet i kupén från något (?) bakom mittkonsol under värmepaket, kontrollerade även för nytt eventuellt läckage efter värmepaketets montering, 2 st på passagerarsidan under plastskyddet vid vindruta (en väl synlig och en lite mer undangömd vid pollenfiltret) samt en på förarsidan som är väl synlig vid säkringshållaren....dessa är såvitt jag kan bedömma med en vattenkanna inte igentäppta utan släpper lätt igen stora mängder vatten.

När jag ändå var där och röjde så plockade jag ur pollenfiltret då det i monterat läge såg ganska fint ut, men i bättre ljus så var det i förfärligt skick, alldeles fullt av små bruna blad och en mindre sandlåda i räfflorna och om man slog på den försiktigt så dammade det duktigt om det....

Detta byttes ju för ungefär ett år sedan (1500 mil), jag har ingen som helst koll på ett eventuellt intervall på detta filter men det ser ju onekligen ut som om det behöver en tillsyn lite då och då!??

Kör väl hälften av sträckan på civiliserade vägar och resten på diverse mer eller mindre farbara vägar med alla möjliga och omöjliga underlag, detta har väl också en bidragande effekt på filtrets tillstånd....

Frågan är ju då, hittade jag alla dräneringar?
Kan filtret ha en SÅ stor effekt på flödet av luften?
Vad mer finns att göra?
resirkulation ska ej vara aktiv.
AC ska vara aktiv (funkar ditt ac system korekt?)
friskluftsintaget ska vara stänkt
Cupefilter bytar man en ggr/ år
glömde det viktigaste, putsa rutan på innsidan !
Användarvisningsbild
av zingo
Jag vet inte riktit vad som är vad men jag brukar alltid ha AUTO på både vredet och fläkten och då justerar ecc själv de andra ( vid mycket varmt brukar rec gå över till att lysa orange ett tag) i övrigt ändrar jag bara från AUTO till framruteblås ( klockan 12) samt temp om det behövs, knapparna till ac samt rec använder jag aldrig och vad jag vet så fungerar ac tillfredställande så här långt.

med friskluftintag menar du spjället i mitten för frisk luft eller är det något på panelen för ecc?

1 år för filtret var det, nytt skall inhandlas asap!

Putsa rutan är ett bra tips! Har nog slarvat med det sedan glykolen satt där vid värmepaketets byte :roll:
resirkulation & ac ska lysa grönt.
friskluftsintag är "hjulet" vid mitten luft intagen, det närmast ratten fins ju 2 där
av *pettson*
zingo skrev:Jag vet inte riktit vad som är vad men jag brukar alltid ha AUTO på både vredet och fläkten och då justerar ecc själv de andra ( vid mycket varmt brukar rec gå över till att lysa orange ett tag) i övrigt ändrar jag bara från AUTO till framruteblås ( klockan 12) samt temp om det behövs, knapparna till ac samt rec använder jag aldrig och vad jag vet så fungerar ac tillfredställande så här långt.

med friskluftintag menar du spjället i mitten för frisk luft eller är det något på panelen för ecc?

1 år för filtret var det, nytt skall inhandlas asap!

Putsa rutan är ett bra tips! Har nog slarvat med det sedan glykolen satt där vid värmepaketets byte :roll:
Alla rutor måste putsas med jämna mellanrum oavsett om man har glykolrester eller inte dock gör glykolrester det garanterat sämre förstås... Även trafikfilmen binder upp fukten på rutan. En välpolerad och ren ruta immar garanterat minst. :-)-)
jag har hört att det skulle gå bra att putsa rutorna invändigt med raklödder!!!
då skall det bli enligt dom som provat...garanterat immfria rutor. har inte provat själv men man får kanske prova .vad som helst är ju bättre än igenimmade rutor :-O)
jag prova en produkt som heter FÖNSTERPUTS den funka fint :wink:
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]