Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefang
Hej!

Hade bilen på service i dag (XC90 D5, 3000 mil). Följande jobb står specat

36044 Nerladdning av mjukvara styrenhet
30677022 Ecm diesel uppgradering

Jag gissar att den första bara är "installation" av den undre? Vad är "30677022 Ecm diesel uppgradering" och vad blir skillnaden för mig/bilen? Verkstaden kunde inte förklara.
Användarvisningsbild
av CarMan
det övr är arbetet & det nedre är "reservdelen"
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Intressant att Du tar upp detta.

Jag sökte lite på forumet om någon annan diskuterat senaste ECM-uppgraderingen för dieslarna...men fann bara denna tråd.

Nu är jag inte någon expert, snarare tvärt om. Men vad jag har förstått så har man i de nya motorerna kunna läsa ut bilar som haft nära 200 hk...trots att det inte ska vara så. Har även förstått att man haft en del problem med för mycket kraft och att man därför i denna nya ecm-uppgradering sänker kraften i bilen något....

Dvs, Du borde kunna räkna med att Din motor blivit svagare efter uppgraderingen, men kanske inte märkbart utan mätning?

Om detta stämmer blir jag även lite orolig för de som trimmar...Volvos D5 ska ju vara väl tilltagen säkerhetsmässigt för att klara av 185+ hk. Dvs, även om det kommer upp mot 200 hk så ska bilen hålla för detta. Men om ryktena jag har hört stämmer så har man haft lite problem med bilar som kommit in med slangar och annat som inte klarat hästkrafterna...

Skumt...nästan så att jag själv inte riktigt vill tro på detta. Men någon med mer erfarenhet och lite insideinformation kanske kan reda ut ämnet ytterligare.
Användarvisningsbild
av CarMan
varifrån har du hör detta? hade ju varit enklast att fråga den du hörde det ifrån
Användarvisningsbild
av Barkbiten
CarMan skrev:varifrån har du hör detta? hade ju varit enklast att fråga den du hörde det ifrån
A1: Via ett litet obetydligt mekanikernätverk.
A2: Hmm...ja, men att fråga samma person samma sak två gånger gör ju inte saken bättre, kanske :-)

Kanske finns någon här på forumet som kan ge ytterligare kommentarer på frågan? Känns ju inte helt hundra att uppgifterna stämmer....

Vad säger Du själv förresten? Du har ju lite mer koll på området....
Användarvisningsbild
av CarMan
ibland står det ett till lägg på arbetsordrarna, vad kanpajerna åtgärdar (tror det beror på hut ordern görs, ifall denna text kommer med eller ej)

jag har aldrig läst nått om effekt problem. ofta är det justeringar av mjukare gång vid renbränning av partickelfilter, eller att man gör nån annan förendring för att få mindre miljöutsläpp
Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]