Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TheBree
Tack för alla uppmuntrande svar!

Här kommer lite mer fakta och information om bilen.

Bild

Köptes i slutet av Augusti 2007.
Har gått ca 13500 mil (körs även på vintern).
Allting är orginal förutom fälgarna som jag köpte till för ca en månad sedan (skrivet den 30/9). De fälgarna som sitter på nu är Ace Lation 19" men jag har även Viggen-fälgarna på lager här hemma.

Jag har tänkt att jag ska behålla motor, växellåda och avgassystem i orginalutförande. Det innebär att jag har inte tänkt mig att jag ska trimma eller chippa bilen.

Anledningen till det är att jag har hört från många att det inte finns så många Viggen-bilar kvar i orginalutförande då många valt att chippa och trimma sina bilar. Och det finns ju även de som valt att bygga om sina 9-3or och 900or till "Viggen-bilar" och sedan kallar dem för just Viggen.
Därför tror jag på sikt att min bil kan bli mer värdefull om jag låter den vara just en "Orginal Viggen".

Några framtidsplaner har jag egentligen inte utan jag kör på och ser vad som händer helt enkelt.

Dock så har jag lite kosmetiska saker som borde fixas snart:

*Emblemet på bakluckan måste bytas då det börjar blir dåligt.
*Tejpen som sitter på förardörren har börjat flagna och tillochmed spricka. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Jag vet ju att det finns och köpa på Speedparts men sen när jag väl tagit bort den gamla och ska ha dit den nya.
*Ska rostskyddsbehandla hjulhusen. Mest i förebyggande syfte.
*Ska också vaxa de nya fälgarna (har inte blivit av ännu). Också i förebyggande syfte.

Jag kanske kommer på något nytt eller får förslag här...

Har ni frågor om bilen så ställ gärna dem också.

Tack för idag!
Användarvisningsbild
av TheBree
Tomas88 skrev:Nu får du en att snacka Saab med Brainded.
Tacka mig det var jag som lockade hit honom. :wink:
Perfekt! Då kan man äntligen börja använda lite riktiga termer, så som utväxling, hästkrafter etc. . Och inte bara hoppande älgar, tröskellådor och lysdioder :P

*haha, skojade lite med dej där tomas*
Användarvisningsbild
av Nexus
Tejpen på förardören???? menar du den som sitter på dörrkarmen? den finns köpa på saab och jag har bytt på en nissan primera :roll: haha men det är ju samma tillväga gångsätt. fick lossa rutan och lite lister för få dit den snyggt runt hörnen. 8)
Användarvisningsbild
av TheBree
Grammse skrev:Tejpen på förardören???? menar du den som sitter på dörrkarmen? den finns köpa på saab och jag har bytt på en nissan primera :roll: haha men det är ju samma tillväga gångsätt. fick lossa rutan och lite lister för få dit den snyggt runt hörnen. 8)
Detta är vad jag menar:

Bild

Detaljbild:

Bild

Jag vet att det går att köpa på Speedparts hemsida, de kallar de för "Dekortejp" (ej orginalgrejer, dock tillverkat i samma fakbrik). Men jag är lite orolig för att jag förstör allt och att det kommer se förjävligt ut sen när jag väl är klar. Vill ju trotts allt att det ska vara lika snyggt som nu (även om det inte ser så snyggt ut när det har fläkts bort bitar). Så vitt jag har förstått så ska det bara vara att värma med värmepistol och sedan skrapa bort så mkt lim som möjligt innan man sätter på den nya tejpen (som typ ska tejpas dit).

Det låter som ett avancerat ingrepp när du beskriver det...Vet inte om jag vågar ge mej på det själv! (Tomas är du ledig på fredag?!!? :P )

Vad tror ni? Har Volvo något liknande?!
Användarvisningsbild
av TheBree
Tomas88 skrev:Nä fy fan!

Detta inlägget ska jag minsann anmäla. Stäng av han omedelbart! :lol:
Jaja, lite avundsjuk är du allt!

Dock är jag avundsjuk på dej att du har tålamod och kunskap till att meka med din bil..

Jag tycker det är kul så länge det går bra och ger resultat. Hade bland annat en incident för ett par månader sedan då jag skulle lägga ut bilen på Tradera för 1:-
Då fick jag ringa till en god vän som fick komma hem till mig och hjälpa mig! Tackar och bockar för detta!
Användarvisningsbild
av Nexus
TheBree skrev:
Det låter som ett avancerat ingrepp när du beskriver det...Vet inte om jag vågar ge mej på det själv! (Tomas är du ledig på fredag?!!? :P )

Vad tror ni? Har Volvo något liknande?!
inte så jätte svårt att byta om man kan skruva lite. lossa dörrsidan sen ev bort med rutan för att lossa lisen i rutkarmen och sen blir det snyggare om du lossar listen jämns med rutan oxå för dekortejpen går ner under listen. Använd värmepistol när du monterar för att enklare vika den runt hörnet på dörrkarmen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men varför skulle man behöva lossa dörrsidan? Visst ska man ha bort rutan behöver man ju det men är det verkligen nödvändigt? Kan man inte bara hissa ner rutan så långt de går, sen ta bort de båda listerna. Alltså den som går lodrät längs med rutan och en bit av den som går i nederkant?
Användarvisningsbild
av Nexus
Tomas88 skrev:Men varför skulle man behöva lossa dörrsidan? Visst ska man ha bort rutan behöver man ju det men är det verkligen nödvändigt? Kan man inte bara hissa ner rutan så långt de går, sen ta bort de båda listerna. Alltså den som går lodrät längs med rutan och en bit av den som går i nederkant?
Jo det kan nog fungera men lisen längstmed brukar vara lite jävlig att lossa, jag tycker om att jobba när det rent och inget halvvägs ivägen :P
Men kan nog bli lite trångt då rutan är kvar, lodräta gummilisten trycker mot rutan. Men jag kan ju ha fel det har inträffat förut :roll: :lol: :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 38

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70