Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan AC sluta funka helt abrupt, eller brukar det vara en "suckande" period då den lägger av mer och mer?
Har en 855 GLT -97 med ACC som dog i princip direkt, AC kyler inget och då jag vill ställa reglagen i automatläge för både låg som hög temp, så funkar inte fläkten, men vrider jag fläktreglaget manuellt så flåsar det fint.
Bilen gått strax över 21000 mil.

Har nån nån ide på vad som felas så snacka gärna!
Börja med att läsa ut felkoder. Om du inte känner någon med en sådan läsare (förväntar mig att det är obd2 på en 97'a) så läser volvo ut för ca 200kr.

ett tips kan vara att rengöra temp givarna som känner av inne i kupén, vet ej placering på en v70 men på 850 sitter dessa ovanför framdörrarna vid handtagen uppe i taket.
Kolla om magnetkopplingen till kompressorn drar.

Om du hör den dra men inte kompressorn snurrar för det, så är det alla gånger så att magnetkopplingen blivit lite sliten, och då behöver den schimsas om.

Det är nog det vanligaste felet när AC:n inte kyler förutom läckage.

Magnetkopplingen är schimsad med ett antal tunna schims, och det är bara att ta bort en eller två stycken.

En hempulare fixar det lätt.

Det här felet är en "guldgruva" för dom som jobbar med AC.
Dom säger att kompressorn måste bytas för X antal tusen och kunderna vet ju inte nåt, när felet kan fixas lätt själv.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]