Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daphne
Hallå!

(Volvo S80 -00 sedan)

Lampa lyser och har kollat upp detta och det visade sig vara lambdasonden. Jag undrar nu om någon vet vad det är för skillnad mellan BOSCH lambdasond och Volvo's lambdasond? MICRO har BOSCH UNIVERSAL lambdasond för Volvo S80 mellan 99-02 årsmodell, men frågan är om man kan lita på att det kommer funka? Eller måste jag köpa från Volvo? Det är ju 1100 kr billigare på Micro... :roll: Sen var det någon som sa att man kan ibland få behöva släcka lampan efter att man bytit lambdasonden...

Någon som har erfarenhet av detta?

Såå tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har aldrig sett bosch sonder på bil (prar om den modell där man gör korekta kontaktstycken o montarar )
derimot har jag sett mängder av universal som man klipper o klistrar, desa funkar ju aldrig.
Jo, Bosch har ett otal sådana ersättningssonder de flesta Volvo-motorer. De saknar dock Volvos anslutningskontakt som nu måste ta från din bil eller om du köper en från skroten. Gör du rätt (ej färgblind :wink: ) så kommer den att funka utmärkt.

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
-94 9000 2,3T cse skrev:Jo, Bosch har ett otal sådana ersättningssonder de flesta Volvo-motorer. De saknar dock Volvos anslutningskontakt som nu måste ta från din bil eller om du köper en från skroten. Gör du rätt (ej färgblind :wink: ) så kommer den att funka utmärkt.

Mvh
det kommer inte att fungera tilfredställande om du klipper o klistrar ! Har sett en bosch sats där kontaktstycke ingår, hona & hane. man kliper orginalet & skarvar med det medföljande kontaktstycket, givetvis korekt klämt) då kanske det funkar. men dem där andra ställer bara till problem efter ett tag.
av Psyko
CarMan skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:Jo, Bosch har ett otal sådana ersättningssonder de flesta Volvo-motorer. De saknar dock Volvos anslutningskontakt som nu måste ta från din bil eller om du köper en från skroten. Gör du rätt (ej färgblind :wink: ) så kommer den att funka utmärkt.

Mvh
det kommer inte att fungera tilfredställande om du klipper o klistrar ! Har sett en bosch sats där kontaktstycke ingår, hona & hane. man kliper orginalet & skarvar med det medföljande kontaktstycket, givetvis korekt klämt) då kanske det funkar. men dem där andra ställer bara till problem efter ett tag.
Japp, det är min erfarenhet också.
av Daphne
Tack så mycket för alla svar! Det blir nog att köpa en från Volvo imorrn så det blir rätt! Saksamma om den kostar 1000 kr mer... bättre att få det rätt på en gång :)

Men om jag nu köper en lambdasond från Volvo och lampan fortfarande lyser... behöver jag då åka och släcka lampan efter bytet? Eller kan det vara något annat då? :roll: Datorn visade ju att det är lambdasonden men tänkte det kanske kan vara någto annat iaf.? Vi provade att släcka ner lampan om det skulle vara någon felkod men sen började lampan att lysa straxt därefter så nu ska vi byta lambdasonden.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vad visade "datorn" det är sälan det står fel på lamdasonden ... fins många andra saker med ordet lamdasond i beskrivningen, so kan peka på att lamdasonden fungerar fin fint
av Daphne
CarMan skrev:Vad visade "datorn" det är sälan det står fel på lamdasonden ... fins många andra saker med ordet lamdasond i beskrivningen, so kan peka på att lamdasonden fungerar fin fint
Vi var till Mekonomens bilverkstad och han sa bara att datorn visade att det var lambdasonden. Vet ej exakt vad det stog. I bilen står det i meddelandet: Fel i avgasreningssystemet...
Användarvisningsbild
av CarMan
stog det att felet låg i förvärmningen så är det ganska glasklart att det är lamdasonden
stog det att et gränsvärde överskridits så är det lika klasklart att det INTE är lamdasonden (något som är vanligt att folk inte förstår o därför byter sond i onödan)
av Daphne
CarMan skrev:stog det att felet låg i förvärmningen så är det ganska glasklart att det är lamdasonden
stog det att et gränsvärde överskridits så är det lika klasklart att det INTE är lamdasonden (något som är vanligt att folk inte förstår o därför byter sond i onödan)
Men vad kan det annars vara då? Katalysatorn? :roll:
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]