Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av femansväxel
bilen det gäller. en volvo 850 glt 95a.
monterade dit nya handbromsbackar i helgen men får det inte till att funka. handbromsen tar inte. även fast jag har spännt vid hjulen och vid kupen. visst dom tar lite men inte så att det går igenom besiktningen. någon som vet vad det kan vara? kan det bero på att skivorna börjar bli dåliga så det inte blir grepp där?
har hört att man kanske skulle få svetsa lite på nån del som sitter där som kan bli lite dålig med tiden. men vilken del är det man ska svetsa på? blir inte klok på detta. har testat att spänna flera gånger nu på alla dom sett man kan göra och inget hjälper. dom funkar bättre om man åker framåt då tar dom lite men om man backar bilen så tar dom inte alls.

mvh femansväxel
Användarvisningsbild
av Phantom
Justera handbroms kan väl bara göras på ett rätt sätt...ute vid hjulen. I kupén justerar du spakläget :wink:
Det som ibland blivit slitet och diskuterats i forumet i några andra trådar är exentern, där kan man ev lägga en liten svets.

Någon får rätta mig om jag har fel :roll:
av *pettson*
femansväxel skrev:bilen det gäller. en volvo 850 glt 95a.
monterade dit nya handbromsbackar i helgen men får det inte till att funka. handbromsen tar inte. även fast jag har spännt vid hjulen och vid kupen. visst dom tar lite men inte så att det går igenom besiktningen. någon som vet vad det kan vara? kan det bero på att skivorna börjar bli dåliga så det inte blir grepp där?
har hört att man kanske skulle få svetsa lite på nån del som sitter där som kan bli lite dålig med tiden. men vilken del är det man ska svetsa på? blir inte klok på detta. har testat att spänna flera gånger nu på alla dom sett man kan göra och inget hjälper. dom funkar bättre om man åker framåt då tar dom lite men om man backar bilen så tar dom inte alls.

mvh femansväxel
Om handbromsen tog det lilla minsta innan så kan man bara konstatera att du gjort fel.. Släppte du på spakjusteringen i bilen FÖRST.. och skruvade ut backarna bak sen?.. Det finns massor med rader om justeringe här i forumet..
av 855a
Jag uppar denna då jag har exakt samma problem med min 855 -95:a.
Släppte fram vid spaken och sen bak i trummorna.

Följde sen Pettsons guide förutom att jag satte dit helt nya skivor.

Har kört några hundra meter med handbromsen på 2 "snäpp" ca.

ställer jag mig i en nedförsbacke och drar upp spaken 8 hack så stannar bilen, men den stannar motvilligt... låser alltså inte riktigt.
Köpte biltemas backar om det gör ngn skillnad.?

Var in och skulle ombesiktiga, men det var tvärnit då han inte tyckte den tog tillräckligt bra.
Jag undrade om jag kanske skulle broma in backarna lite till då det bara var 2 dagar sen jag bytte och jag har inte kört många mil efter bytet.
Då säger han att det inte ska behövas...

Kan det vara ngt annat som spökar?
Kanske ska köpa backar på volvo iallafall, om det är skillnad på längden menar jag.

Börjar bli trött på detta nu.

Mvh.
av 855a
Ok, så jag bör alltså köra så mycket som möjligt då, för att slita in allt? Spänna lite till vid hjulen?
Ska ombes senast om 2 veckor, kör inte volvon så mycket då jag har en skoda pickis som pendlarbil.

Mvh.
av 855a
Fortsätter här då jag inte får till handbromsen... hur lossar man expandern?
Måste jag lossa wiren först? Alltså bort med mittkonsollen o allt?

Mvh.
av erikerlandsson84
Har samma problem. Har bytt vajrar, backar och justerat allt enligt regelboken!! Men besiktingsmannen är inte nöjd. Har detta med biltemas prylar att göra eller vad är det för fel!!?
av 855a
Jag ruttnade och köpte nya backar på volvo, har ej hunnit byta än, men kanske gör det imorrn.
Det verkar som biltemas är lite korta.
av *pettson*
Mätt skivornas trummor invändigt så dom är enligt spec? Menar för stor trumma gör samma underverk för bromsen som för liten back gör i rätt storlek på trumma. Innan man byter bör man kanske ha reda på VAD som strular?
Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]