Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pappat2
Hej, har en 855 -95, 10V med pendlande tomgång efter ha bytt vevhusventilationen samt rengjort spjällhuset enl. pettsons beskrivning. Bilen pendlar efter dem blivit varm mellan 1000-1500 rpm hela tiden och jag tycker den blir värre när bilen blir varm.
* Har checkat efter läckage
*Sprayat med startgas
*Checkat efter dåliga slangar
*Har ingen felkod (1-1-1 från läge A2)
*Smörjt tomgångsmotor och checkat att den fungerar med spänningsagg.

Tips !!!
av *pettson*
pappat2 skrev:Hej, har en 855 -95, 10V med pendlande tomgång efter ha bytt vevhusventilationen samt rengjort spjällhuset enl. pettsons beskrivning. Bilen pendlar efter dem blivit varm mellan 1000-1500 rpm hela tiden och jag tycker den blir värre när bilen blir varm.
* Har checkat efter läckage
*Sprayat med startgas
*Checkat efter dåliga slangar
*Har ingen felkod (1-1-1 från läge A2)
*Smörjt tomgångsmotor och checkat att den fungerar med spänningsagg.

Tips !!!
Hur mycket pratar vi om i pendlande tomgång?
Är bilen utrustad med AC?
av pappat2
Vi pratar om 600rpm och det beror inte på att AC kompressorn går i gång eller ej, har precis fixat det!
Ju varmare motor blir ju snabbare pedlar tomgången mellan 1000 -> 1600 rpm.
av *pettson*
pappat2 skrev:Vi pratar om 600rpm och det beror inte på att AC kompressorn går i gång eller ej, har precis fixat det!
Ju varmare motor blir ju snabbare pedlar tomgången mellan 1000 -> 1600 rpm.
Ja 600rpm låter ju onekligen skumt? Framförallt när 1000rpm är på tok för högt redan där. När du rengjorde spjället, kontrollerade du så att det stänger som det ska? Spjället ska ju stänga helt i stort sett. Det ska bara vara så lite öppet att det inte kärvar när man rör det. Resten ska ju tomgångsmotorn fixa. Onekligen låter det som en tjuvluftsläcka? Är vacumslangarna i på spjällets undersida?
av pappat2
Ja, alla slangar checkade och vi gick över dem med startgas som flera föreslagit i andra trådar! Spjällhuset var rejält smutsigt så jag fick rengöra noggrant så det stängde ordentligt.
av *pettson*
pappat2 skrev:Kom på att det kanske har något att göra med spjällägesgivaren om man nu gjorde rent och den fick ett annat läge!
Absolut, visst kan det vara så? Den är lite justerbar så..
av peppe97
Hej jag har haft snarlika problem men med lägre tomgång pendlat mellan 300-700 har gjort ren tomgångsmotor bytt tändstift mm,,men det blev inte riktigt bra,,idag har jag fått ordning på tomgången tog bort minus kabeln på batteriet väntade ca 20 minuter sen satt jag tillbaka kabeln startade bilen och den fick gå på tomgång ca 15 minuter utan att jag rörde gasen,nu fungerar det klockrent den verkar självjustera sig själv på detta viset,,vet ej om detta är till hjälp men värt att försöka..lycka till jag har en 850 gl 10v -94
av pappat2
Tack för tipset! Jag provade det när vi höll på men jag tror inte vi lät det gå i 15 min innan vi var på gasen eller stängde av eftersom den betedde sig som den gör. (Hela avgassystemet vibrerar kraftigt när den pedlar). Skall prova med det du beskrev samt checka spjälllägesgivaren i helgen sedan återkommer jag med svar :!:
av *pettson*
pappat2 skrev:Tack för tipset! Jag provade det när vi höll på men jag tror inte vi lät det gå i 15 min innan vi var på gasen eller stängde av eftersom den betedde sig som den gör. (Hela avgassystemet vibrerar kraftigt när den pedlar). Skall prova med det du beskrev samt checka spjälllägesgivaren i helgen sedan återkommer jag med svar :!:
Tänkte på det.. har du checkat så sladden till tomgångsmotorn sitter i ordentligt? Samt då kontrollerat så vacumslangen som du (kanske) har sitter i ändan på insuget. mellan insug och generator är hel och sitter i? Det är lätt att glömma den slangen.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]