Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Under invigningen för min lokala volvohandlares nya lokaler finns två Daciamodeller att beskåda, Logan MCV och nya Sandero. Enligt uppgift kommer handlaren börja sälja Dacia inom kort. Just Sandero är en bil jag är enormt nyfiken på. Förutsatt att de kontinentala priserna kan komma att hållas även i Sverige kan man då köpa en fabriksny bil i C-segmentet för 75000-100000. Tidigare har lågprisbilarna enbart funnits bland i mikrostorlekar (läs Hyundai Atos, Suzuki Alto, Daewoo/Chevrolet Matiz).

Mest intressant lär Sandero med den mindre dCi-motorn bli, då den enligt uppgift kvalar in som miljöbil. Vidare gissar jag att det blir fullt möjligt att erbjuda en E85-version av någon av bensinmodellerna (då de redan finns i Brasilien).

Rätt skött kan Dacia bli en repris på VAG's mycket lyckade Skodasatsning. Då Skodorna nu så sakta klättrat uppåt i prislistorna tror jag Dacia kan ta vid där nere på botten.

Om någon har officiella eller inofficiella uppgifter kring Dacialanseringen i Sverige är jag mycket nyfiken.
av *pettson*
erc skrev:Under invigningen för min lokala volvohandlares nya lokaler finns två Daciamodeller att beskåda, Logan MCV och nya Sandero. Enligt uppgift kommer handlaren börja sälja Dacia inom kort. Just Sandero är en bil jag är enormt nyfiken på. Förutsatt att de kontinentala priserna kan komma att hållas även i Sverige kan man då köpa en fabriksny bil i C-segmentet för 75000-100000. Tidigare har lågprisbilarna enbart funnits bland i mikrostorlekar (läs Hyundai Atos, Suzuki Alto, Daewoo/Chevrolet Matiz).

Mest intressant lär Sandero med den mindre dCi-motorn bli, då den enligt uppgift kvalar in som miljöbil. Vidare gissar jag att det blir fullt möjligt att erbjuda en E85-version av någon av bensinmodellerna (då de redan finns i Brasilien).

Rätt skött kan Dacia bli en repris på VAG's mycket lyckade Skodasatsning. Då Skodorna nu så sakta klättrat uppåt i prislistorna tror jag Dacia kan ta vid där nere på botten.

Om någon har officiella eller inofficiella uppgifter kring Dacialanseringen i Sverige är jag mycket nyfiken.
Skodan har ju iallafall utvecklats av VAG själva för montering i tjeckien. Nu görs ju inte alla skodamodeller i tjeckien lika lite som alla VAG modeller görs i tyskland.
Men huruvuda en sån satsning verkar vettig kan man väl kanske undra eftersom volvo saluför sej som världens säkraste bil. Renault gör likaså. Att då vi bilägare presenterar DACIA LOGAN på det här sättet lär inte ligga i fatet hos dom säkerhetsmedvetna..
*Dacia Logan MCV är också en väldigt enkel bil. Utrustningen ligger under konkurrenternas nivå, motorn är klen och säkerheten når inte modern standard.
På kontinenten marknadsförs Dacia Logan MCV med fyra olika motoralternativ. Billigast är en 1,4-liters bensinmotor på 75 hästkrafter. Därefter följer två bensinmotorer på 1,6 liter och 87 respektive 105 hk. En diesel på 1,5 liter och 68 hk är det bränslesnålaste alternativet men tyvärr saknar den partikelfilter. Samtliga motorer kommer från Renault.*

Dacia Sandero som du är intresserad av, är en systermodell till Logan fastän med halvkombikaross som du märkt. Den tillverkas i Brasilien så etanolmotor som du söker kanske kommer att finnas, men den kommer under 2009 även att byggas i Ryssland och Marocko. DÅ ÄR FRÅGAN hur kommer en bil producerad i dom andra länderna att bli i jämförelse?
av *pettson*
~Kalle~ skrev:Värt att tillägga är att DACIA LOGAN fick 3 stjärnor i NCAP, återstår att se de nya modellernas krocksäkerhet...'

/Kalle
tja vore kul att se även andra provningsorgans tester? Menar att bygga en bil som går bra i EuroNcap är ju en sak, kör man samma bil sen igenom Usa s provningsorgan så blir resultatet ett annat. Det har vi ju sett på alla andra bilar så att säga.
*pettson* skrev:
~Kalle~ skrev:Värt att tillägga är att DACIA LOGAN fick 3 stjärnor i NCAP, återstår att se de nya modellernas krocksäkerhet...'

/Kalle
tja vore kul att se även andra provningsorgans tester? Menar att bygga en bil som går bra i EuroNcap är ju en sak, kör man samma bil sen igenom Usa s provningsorgan så blir resultatet ett annat. Det har vi ju sett på alla andra bilar så att säga.
Ja, och Volvo ligger i topp ;-//
*pettson* skrev: Skodan har ju iallafall utvecklats av VAG själva för montering i tjeckien. Nu görs ju inte alla skodamodeller i tjeckien lika lite som alla VAG modeller görs i tyskland.
Men huruvuda en sån satsning verkar vettig kan man väl kanske undra eftersom volvo saluför sej som världens säkraste bil. Renault gör likaså. Att då vi bilägare presenterar DACIA LOGAN på det här sättet lär inte ligga i fatet hos dom säkerhetsmedvetna..
*Dacia Logan MCV är också en väldigt enkel bil. Utrustningen ligger under konkurrenternas nivå, motorn är klen och säkerheten når inte modern standard.
På kontinenten marknadsförs Dacia Logan MCV med fyra olika motoralternativ. Billigast är en 1,4-liters bensinmotor på 75 hästkrafter. Därefter följer två bensinmotorer på 1,6 liter och 87 respektive 105 hk. En diesel på 1,5 liter och 68 hk är det bränslesnålaste alternativet men tyvärr saknar den partikelfilter. Samtliga motorer kommer från Renault.*

Dacia Sandero som du är intresserad av, är en systermodell till Logan fastän med halvkombikaross som du märkt. Den tillverkas i Brasilien så etanolmotor som du söker kanske kommer att finnas, men den kommer under 2009 även att byggas i Ryssland och Marocko. DÅ ÄR FRÅGAN hur kommer en bil producerad i dom andra länderna att bli i jämförelse?
Logan är idag en u-landsmässig bil. På många sätt påminner den om hur Skoda Felicia mätte sig mot konkurrenterna i mitten och slutet av 90-talet, dvs den är märkbart enklare. Jag körde en Logan drygt 100 mil sommaren 2005 i Rumänien och konstaterade att bilen var högst duglig, men inget jag skulle införskaffa. VErsionen jag körde var den enklaste och den har aldrig marknadsförts i västra europa. Sanderon må dela plattform (så även med Nissan Note, Renault Modus etc etc) med Logan men är mer en Skoda Fabia i jämförelse, det vill säga betydligt mer up to date.

De Sanderomodeller vi köper i Europa tillverkas i Rumänien - inte i Brasilien. Motoralternativen kommer skilja sig och fronten får Daciaansikte istället för Renault-dito. Eftersom europamarknaden ser ut som den gör gissar jag att kompletterandet av dieselmotorer prioriteras framför etanolversioner, men visst borde det vara underlättande att rassla fram en E85-version då tekniken redan finns i bilen på den Brasilianska marknaden.
Då har webbsidan kommit upp med diverse information. http://www.dacia.se/sv/

Intressant att Sanderomodellen uteslutande kommer säljas med E85-utgåvan av 1,6-motorn. Basmodellen med listpris 89000 lär bli en ovanlig syn på vägarna på grund av sin låga utrustningsnivå. MED nuvarande miljöpremie på 10000 blir ju faktiskt Laureateversionen hyfsat prisvärd, ca 100000 med luftkonditionering. Den borde kunna ge mikrobilar som Hyundai i10, Kia Picanto etc en god match.

Har något hunnit provköra ännu?
Smyglanseringen är verkligen en smyglansering. Biltidningarna har bara publicerat pressreleasen - ännu ingen provkörning vilket jag finner märkligt då de ofta åker runt halva jorden för att provköra en ansiktslyft BMW 1-serie...

Min handlare här i Karlstad har nu en Sandero Ambiance och en Logan MCV uppställda i sin begagnatavdelning - lite lagom undangömda.

Då Sanderon inte går att få med ESP slog vi till på en ny Kia Rio 1,4 EX Komfort istället. Samma pengar (kampanjpris), men Kia ger fem års nybilsgaranti, bjuder på ESP och en mycket mer påkostad interiörkvalitet.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]