Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 2002 (28000mil) där kompressorn slamrar och klickar
Den har varit hos bilia som säger att enda felet de hittar är att remskivan är skev
(Kompressorns lager är OK, och funktionen är också OK)
Skevheten gör att hela remskive-magnetkopplingspaketet vibrerar vilket får magnetkopplingen till att klicka till titt som tätt... (så där var 15sekund?)
De säger att det kan gå att köra med - men det är inget de rekomenderar

I stället föreslår de byte av kompressor (ev till en begagnad kompressor)
Totalt med jobb, AC-tömmning/fyllning, kompressor så landar det på mellan 11 000 - 13 500:-

Är detta ett OK pris?

Går det att byta enbart remskivan (inkl lager - antar jag...?) utan att tömma ACn?
Läste att detta var möjligt på en 850 - men har inte hittat något om detta för en V70 2002

Någon som vet??
Tack på förhand!
Tackar för ett snabbt besked! :D

Om det nu går så undrar ju jag varför Bilia inte berättar detta....!? ?:-/

Är det mycket krångligare / svårare för dem...?
För mig som kund verkar det mycket billigare

De nämnde att det fanns en liten risk att själva kompressoraxeln kunde vara skev
- om bara skivan byttes skulle då jobbet vara bortkastat (ett jobb som då med deras upplägg också omfattade kostnaden att tömma AC systemet och fylla det igen)

Med noll i erfarenhet så verkar det ändå finnas mycket att vinna med ett remskivebyte jämfört med att direkt lägga upp 13.000:-...

Eller...?
på V70N är det inte vanligt att magnetkopplingen strular. det är på 850 & V70 som det är vanligt när man kommer upp åt 30 000 mil.

det går att göra jobbet utan att tömma ac systemet, dock är det väldigt trånkt.
jag tror inte pris skillnaden blir så stor. & bilia får göra jobbet på det sätt do själva vill föra att vara nöjda med resultatet, (det är upp till dig att välja om du vill låta dom göra det, eller om du väljer en billigare verksta, det finns ju båra andra volvo verkstäder o utomstående som är biligare)
OK, tack för inläggen

Förstår det som att det är verkstads standard att plocka bort/ner ACn
men att den envise entusiasten kan lyckas med det med ACn på plats??

Själv är jag på nivån så att jag klarat att byta vattenpump på en 740 :wink:
så troligen inget typiskt jobb för mig...

Finns det några synpunkter på de tre alternativen för byte
1) Byta remskiva på befintlig kompressor - snålalternativ? lång tid att byta?
2) Byta till begagnad kompresor (vad bör den max ha gått...?)
3) Byta till ny kompressor
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]