Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pillas
Hej igen alla glada!
Jo bilen har gått på tomgång i 15-20 minuter så på den tiden borde luftfickorna blivit eliminerade!
Pumpen vi satt dit är så gott som ny! (500-1000 mil) Det hörs klart och tydligt att båda pumparna jobbar på
högtryck! kollade att den vi satt i sög och inte tvärt om!

Bränslefiltret är bytt i förgår och det behövdes verkligen bytas! Det kom svart gröt ur den när vi
vickade på det!

Det är säkert något skitfel! Det gäller bara att hitta det som felar!

Fortsätter i morgon! Har ju som sagt var fått den att gå på tomgång från att vara helt sten död!
Skall byta spridarna i morgon och se om det blir bättre! Eventuellt relä som sitter vid batteriet!

ha det alla!

Pillas
av Pillas
Nu är det fixat med bränslet! Armaturen satt snett så att pumpen inte nådde ner tillräckligt i tanken: Luftade systemet och den gick att starta. Nu går bilen enkom på tomgång? Minsta lilla jag petar på gasen så tvär dör motorn.

Någon som vet vad problemet ligger?

Tacksam för lite hjälp!

Pillas i Sandviken
av SteffeB
Får du några felkoder nu?
Testa (förmodligen har du gjort det automatiskt) med att nollställa boxen, ta ut säkringen till insprutningen, överst vänster, i ca 20-30 min.
Kommer det soppa i returen till tanken, tänkte på igensatta rör etc, bränsletrycksregulatorn? Kan du mäta soppatrycket?

Symptomen verkar ju vara för lite soppa
av anp
Systemet kan även nollas via diagnosuttaget, på kortare tid.
Sätt i stiftet i aktuellt uttag, tryck in knappen så att dioden lyser i 5 sekunder, släpp knappen och vänta tills dioden lyser med ett fast sken. Tryck in knappen i gen i 5 sekunder. Klart.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Kan det vara så att filtret varit för skitigt och inte renat bensinen från allt med följd att spridarna beckat igen?

Annars låter det ju nästan som om kamremmen sitter fel!

//David
av allan_25
jag skulle byta impulsgivaren som sitter mellar motorn och växellåden på toppen. för det var det som var fel på våran 945 -94 den dog lite när den ville och så kollade jag på diagnossystemet om det fanns felkoder, och då var det. den hade satt felkod på impulsgivaren. så jag bytte den och sen dess har den gått SUPER fint pröva det. men det e lite konstigt att du inte har fått fel koden trots att den har dött. men felkodssystemet täcket ju bara tänning, brännsle och luft, så det kan ju vara nått annat i ditt fall.
lycka till allan_25
av Pillas
Hej Igen alla "Jag Rullar"
Skumt är det med bilen i alla fall!
Har fixat bränleproblemet så nu får den bensin av bara f_n!
Det verkar vara någonting med tändningsinställningen?

Jag böt motor för ett tag sedan (gamla skar) och då var det en bil med manuell växellåda som motorn tillhörde.
Givetvis passade inte svänghjulet från manuell till automat så jag fick skruva utav svänghjulet från
motorn som skar (gamla) och sätta det på den nya utbytesmotorn. Nya motorn har snurrat 8.000 mil.

Vi var väl lite för snabb då vi INTE märkte upp hur svänghjulet satt! Jag var ju bombsäker på att det satt ett
spår eller typ X-kil så det inte skulle gå att sätta fel. Men döm om min förvåning så fanns det ingen kil eller
spår så skadan var redan gjord när min kompis rev bort svänghjulet utan att märka upp det.

Självklart satt vi dit svänghjulet fel! (tror den satt med 6 bultar eller om det var fler?) Vi bultade ihop lådan med motorn och kopplade alla kontakter till givarna på motorn och gjorde den startklar.

Vi fick den att starta med full gas och då gick den max 500RPM.

Tanken direkt var att svänghjulet satt fel så det vart galet med tändföljden! Vi rev isär motor & låda så vi kom
åt att ändra svänghjulet. minns jag rätt så flyttade vi svänghjulet ett bulthål klockvis.

När vi skruvade ihop låda och motor igen och provstartade den då gick den klockrent och varvade som den skulle!

Nu till min fråga?
På svänghjulet är det borrat en massa hål och mitt i alla dessa hål är det ett mellanrum (Inget hål borrat) där jag förmodar att givaren läser av var tändläget skall vara! Eller har jag fel?

Hur skall mellanrummet på svänghjulet (Det icke borrade) vara om motorn står med 1:ans kolv i tändläge, veven 0:ad och kammens markering ungefär klockan 12.

Skall det oborrade hålet på svänghjulet stå rakt upp mot givaren? Eller?

Konstigt är det om den står fel och bilen har gått klockrent i en månad utan besvär förutom att den blev slöare och slöare. Det bör ju vara att pumpen som stått för det felet eller hur?

Snart börjar man bli som fågeln som Kalle Anka försöker att fotografera på hjulaftonen!

aliappppaaaa paaa paaaaaaa alliaaaapppaaaaa paaaappaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!

MVH
Pillas / Sandviken
PS! Jag sparade spridarstället från den gamla motorn som jag skall pröva och byta utifall det är som ovanämnd skrivare säger att spridarna kan ha bäckat igen med tanke på att det var så mycket skit i bränslefiltret! DS!

Inga felmeddelande 1 - 1 - 1
av Pillas
Helt otroligt! Jag har hittat felet på min bil!
Centrum på svänghjul har spruckit och roterar utan att svänghjulet snurrar!
Inte undra på att den bara går på tomgång och att den står käpprätt i
tändningen!

Har någon ett svänghjul till övers? Hör av er isåfall!
940 B230FD automat årsmodell 1994 med hallgivare! (Varvtalsregulator)

Tacksam för hjälp!

Pillas / Sandviken
av andersson21
Hej har en 940 gl och idag körde jag en runda sen ställde jag bilen för att äta 1 timme efter starta jag bilen och backade 2 meter sen tvärdog motorn och gick inte att starta fick bogsera hem den går ej att rulla igång den. någon som har haft något liknande elr samma problem skriv gärna hade uppskattats

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]