Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av theberra
Som ni vet finns inget "riktigt" reservdäck i [V70N = felskrivet] -> V70II och S80N. Det ryms helt enkelt inte ett riktigt däck i gropen där bak. Kom på härom dagen när jag skulle kolla luften i reserven (man vet ju aldrig...) att det är helt omöjligt utan att ta ut vertygssats, domkraft mm. och däck ur bilen. Skitkul. Lösningen kan vara att lägga däcket upp-och ner (insidan neråt) eller att försöka få tag i en förlängningsslang till däckventilen... Det fanns för ca. 10 år sedan. Nuuu kommer frågan: Vet någon av er var man kan få tag i en sån slang? Firmor jag kollat hos hittils har inte en susning. Hoppas på tips om detta eller andra sätt att lösa detta i-landsproblem.
Senast redigerad av 2 theberra, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
På Volvo- Auktoriserad service som det så fint heter så skall man kolla trycket i alla däck, även reservhjulet! OM dom inte har tagit bort det från protokollet.

Med reservation för onödigt inlägg. :wink:

/Kalle
Användarvisningsbild
av CarMan
på lastbils däcken jag har på båtsläpet så sitter förlängnings slangar, man enkelt skruvar på, för att komma åt dubelmontaget.

så en däckverksta som fixar lastbils hjul har alla gånger
Användarvisningsbild
av theberra
~Kalle~ skrev:På Volvo- Auktoriserad service som det så fint heter så skall man kolla trycket i alla däck, även reservhjulet! OM dom inte har tagit bort det från protokollet.
Med reservation för onödigt inlägg. :wink:
/Kalle
Jo, riktigt, Kalle, de ska även kolla spolarvätska och olja... Men lite koll vill man ju ha mellan 3000-milaservicarna... :wink:
Användarvisningsbild
av theberra
CarMan skrev:på lastbils däcken jag har på båtsläpet så sitter förlängnings slangar, man enkelt skruvar på, för att komma åt dubelmontaget.
så en däckverksta som fixar lastbils hjul har alla gånger

Tack, CarMan, det låter lovande!
Användarvisningsbild
av CarMan
dom flästa brukar inte kolla reservhjulet !!!

ialla fall inte som som läser texten kontrol däck & ringtryck (ej reservhjul)
Användarvisningsbild
av CarMan
på fords protokol så är både ringtryck & mönsterdjup med även på reservhjulet
Användarvisningsbild
av VolvoB20
theberra skrev:Som ni vet finns inget "riktigt" reservdäck i V70N och S80N- Det ryms helt enkelt inte ett riktigt däck i gropen där bak. Kom på härom dagen när jag skulle kolla luften i reserven (man vet ju aldrig...) att det är helt omöjligt utan att ta ut vertygssats, domkraft mm. och däck ur bilen. Skitkul. Lösningen kan vara att lägga däcket upp-och ner (insidan neråt) eller att försöka få tag i en förlängningsslang till däckventilen... Det fanns för ca. 10 år sedan. Nuuu kommer frågan: Vet någon av er var man kan få tag i en sån slang? Firmor jag kollat hos hittils har inte en susning. Hoppas på tips om detta eller andra sätt att lösa detta i-landsproblem.
Det ryms väl utmärkt med ett riktigt däck på V70N, bara om man har bashögtalare som det blir för trångt.

Funkar väl bra att ta ut reservdäcket och kolal tryck utan problem, hur ska du annars kuna byuta om du får punktering.?

Att addera slang ger ju bara större risk för läckage och ett tomt reservdäck den dag det behövs.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Korny
theberra skrev:Som ni vet finns inget "riktigt" reservdäck i V70N och S80N- Det ryms helt enkelt inte ett riktigt däck i gropen där bak. Kom på härom dagen när jag skulle kolla luften i reserven (man vet ju aldrig...) att det är helt omöjligt utan att ta ut vertygssats, domkraft mm. och däck ur bilen. Skitkul. Lösningen kan vara att lägga däcket upp-och ner (insidan neråt) eller att försöka få tag i en förlängningsslang till däckventilen... Det fanns för ca. 10 år sedan. Nuuu kommer frågan: Vet någon av er var man kan få tag i en sån slang? Firmor jag kollat hos hittils har inte en susning. Hoppas på tips om detta eller andra sätt att lösa detta i-landsproblem.
Du skriver V70N och S80N vilket är lite förvillande. Som du förstår av VolvoB20's svar ovan så pratar han om V70N och inte V70II som du förmodligen syftade på.

Den dan jag får punktering kommer jag lätt ringa Volvoassistans (om jag inte har bråttom) och låta nån annan fixa skiten :twisted:

Mvh David
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]