Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fastmoving?
CarMan skrev:Ja bilen går säkert bra några år till, men inte vet när eller om du komer att få drifts störningar på grnd av galvansik korision eller upplösta slangar?
:roll: Vet inte om jag orkar ta den diskutionen...

pettson:Ok, här kommer då uppgifter från två av mina besiktningar, den ena med bensin i tanken, den andra med 65% inblandning av E85:

På bensin:
CO: 0.0
CO 2500: 0.0
HC: 12
LAMBDA: 1.00

Med 65% E85:
HC: 24
LAMBDA: 1.01

Båda besiktningarna är gjorda mitt i vintern, om nu det skulle ha nån betydelse.

Värdena ligger hursomhelst rätt bra, klart inom ev gränser. Men helt klart skulle det vara intressant att se även NOx-värdena, även om jag tror att de är bra de oxå.

Och carman; Om det nu skulle vara ett problem för styrenheten att hinna vara med då oljan börjar komma upp i temp och etanolen förångas så skall det ju märkas på motorns gång, dvs oroligt och ev börja rycka, men sådant har jag aldrig märkt.
Man kan ju tycka att etanolens snabba förångning tas omhand minst lika bra som bensinen utdragna, men du får gärna ta fram mätvärden som säger hur det egentligen är.
av *pettson*
Fastmoving? skrev:
CarMan skrev:Ja bilen går säkert bra några år till, men inte vet när eller om du komer att få drifts störningar på grnd av galvansik korision eller upplösta slangar?
:roll: Vet inte om jag orkar ta den diskutionen...

pettson:Ok, här kommer då uppgifter från två av mina besiktningar, den ena med bensin i tanken, den andra med 65% inblandning av E85:

På bensin:
HC: 12
LAMBDA: 1.00

Med 65% E85:
HC: 24
LAMBDA: 1.01

Båda besiktningarna är gjorda mitt i vintern, om nu det skulle ha nån betydelse.

Värdena ligger hursomhelst rätt bra, klart inom ev gränser. Men helt klart skulle det vara intressant att se även NOx-värdena, även om jag tror att de är bra de oxå.

Och carman; Om det nu skulle vara ett problem för styrenheten att hinna vara med då oljan börjar komma upp i temp och etanolen förångas så skall det ju märkas på motorns gång, dvs oroligt och ev börja rycka, men sådant har jag aldrig märkt.
Man kan ju tycka att etanolens snabba förångning tas omhand minst lika bra som bensinen utdragna, men du får gärna ta fram mätvärden som säger hur det egentligen är.

Det enda intressanta jag kan se är väl dina HC värden som fördubblades med etanol i tanken? Märkligt att oförbrända kolväten ska öka i en renare bil? Avgasvärdena BORDE vara precis tvärtom. OM det nu inte går åt motorolja med etanolen i tanken?
Kan naturligtvis iof bero på andra faktorer som typ olika temp och så vid mätningen. Lambdavärdet hände inte mycket med. Bilen går lite klenare med etanolen men tydligt innanför marginalen. Tyvärr nu då så syns ju inte dom andra värdena i SBPs mätpapper som vi pratar om. I övrigt framstår den ju som ren och fin. Dock lika ren och fin på bägge bränslena vilket känns oroande på nåt sätt, detta eftersom bränslena skiljer sej åt stort.

En tanke som slog mej vad gäller vevhusgaser är väl att etanolbilen måste få mera kondens i vevhuset? Etanolrester tar upp vatten mycket bättre än bensinrester så att säga. Samma lär ju gälla inblandningen i oljan. Eftersom alkoholen blandar sej både med vatten bra och bra med olja KAN den väl ta med mera vatten in i oljan på sikt och helt enkelt späda additiven i förtid? (Det är iallafall det oljebolagen talar om). Det lär väl även göra att det är svårare att koka ur vatten ur oljan än dom flyktigare gaserna ifrån bensin? Oljan ligger ju faktiskt bara på runt 85-95 grader i vevhuset och lyckas ganska väl med att förånga dom rester som är värst, vatten förångas förvisso tidigt men kokar inte förräns vid 100grader. Ättiksyran vet jag inte hur allvarlig den är för oljan..
Användarvisningsbild
av CarMan
Fastmoving? skrev:
CarMan skrev:
Nä du märker inget på motorgången. vi pratar om att hålla bilen inom gälande miljökrav, inte att hålla bilen i nim svensk bilprovnings kontrollvärden.
desutom så kan man såsa på rätt bra med bränsle innan bilen bluddrar. det är värre åt andra hålet, för magert så mager rycker det
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
*pettson* skrev:En tanke som slog mej vad gäller vevhusgaser är väl att etanolbilen måste få mera kondens i vevhuset? Etanolrester tar upp vatten mycket bättre än bensinrester så att säga. Samma lär ju gälla inblandningen i oljan. Eftersom alkoholen blandar sej både med vatten bra och bra med olja KAN den väl ta med mera vatten in i oljan på sikt och helt enkelt späda additiven i förtid? (Det är iallafall det oljebolagen talar om). Det lär väl även göra att det är svårare att koka ur vatten ur oljan än dom flyktigare gaserna ifrån bensin? Oljan ligger ju faktiskt bara på runt 85-95 grader i vevhuset och lyckas ganska väl med att förånga dom rester som är värst, vatten förångas förvisso tidigt men kokar inte förräns vid 100grader. Ättiksyran vet jag inte hur allvarlig den är för oljan..
Den här förklaringen låter som det vettigaste jag någonsin hört när det gäller oljeutspädning i en etanolbil!! Mycket smart tänkt Pettson!! Men detta borde ju fortfarande vara störst problem på bilar som rullar korta sträckor!

Att det sedan finns personer på detta forum som tydligen inte förstår sej på fysiken och kemin visas tydligt när vissa med en dåres envishet hävdar att etanol är mer svårförångat än vad bensin är!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
etanol förångas fort & lätt vid en hög tempratur
bensin fårångas långsamt, men redan vid lågtempratur.

detta gör att man lättare har kontroll på avgas värdena när bilen går på bensin
av *pettson*
Nybbe_gefle skrev:
*pettson* skrev:En tanke som slog mej vad gäller vevhusgaser är väl att etanolbilen måste få mera kondens i vevhuset? Etanolrester tar upp vatten mycket bättre än bensinrester så att säga. Samma lär ju gälla inblandningen i oljan. Eftersom alkoholen blandar sej både med vatten bra och bra med olja KAN den väl ta med mera vatten in i oljan på sikt och helt enkelt späda additiven i förtid? (Det är iallafall det oljebolagen talar om). Det lär väl även göra att det är svårare att koka ur vatten ur oljan än dom flyktigare gaserna ifrån bensin? Oljan ligger ju faktiskt bara på runt 85-95 grader i vevhuset och lyckas ganska väl med att förånga dom rester som är värst, vatten förångas förvisso tidigt men kokar inte förräns vid 100grader. Ättiksyran vet jag inte hur allvarlig den är för oljan..
Den här förklaringen låter som det vettigaste jag någonsin hört när det gäller oljeutspädning i en etanolbil!! Mycket smart tänkt Pettson!! Men detta borde ju fortfarande vara störst problem på bilar som rullar korta sträckor!

Att det sedan finns personer på detta forum som tydligen inte förstår sej på fysiken och kemin visas tydligt när vissa med en dåres envishet hävdar att etanol är mer svårförångat än vad bensin är!

//David
Absolut visst borde det vara värst med korta sträckor? Så är det ju faktiskt oavsett bränslet i bilen. Det är ju tiden för destillation som är för kort när man kör korta sträckor. Själva tempen brukar komma upp i vevhuset på bara säg 10min.
I carmans fall så undrar jag: vad är en hög temperatur när etanol kokar vid +78,4 grader C för vara så exakt det går? (lite minns man sen man byggde kyltorn :idea: ). Som sagt vevhuset håller mellan 85 0ch 95 grader, säkerligen lite högre temp momentant och för den delen lokalt. Så vid säg 85 grader är det ju absolut inga problem att bli av med alkoholångorna om dom inte är bundna i fukt. Det är ju endast om alkoholen blir bunden i fukt som problemet uppstår?
Alkoholen sticker ju men den då ev, ökade kondensen i vevhuset blir då ett problem istället, då vatten tar längre tid att bli av med vid temp under 100 grader än motsvarande alkohol som då som sagt kokar innan 80 grader. Personligen ser jag ju bara den ev förekomsten av ättiksyra och ökad kondens som ett ev problem. Tekniskt sett skulle problemet med kondensen på kortsträcka vara avhjälp genom något ökat vevhustemp, man lägger den strax över 100 grader så är inte ökad kondens ett problem att räkna med. Dock vet jag inte om ökad vevhustemp har andra nackdelar som kan göra inverkan på en bils gång.
Användarvisningsbild
av CarMan
den exakta tempraturen kan jag inte, så jag antar att det su skriver stämmer.
Problemet är att allt sticker påengång ! motorn mäter mängden luft som kommer in i ena änden & pytsar på med rätt mängd bränsle, sen kommer en omätt mängd "bränsle" från vevhusångorna. detta gör att det är svårt at hålla miljökrven.

det är det enda jag sakt, inte så kompliserat.

det jag inte sagt, men tänkt, är hur regeringen har gått med på att man numera får hemakonvertera bilar.
biltilverkarna har stora krav påsig att bilen åste uppfylla Euro 3 sen när man köppt bilen så kan man konvertera den o d behöver den inte uppfylla kraven längre (räcker att den klarar de krav vi införde 1989)
Helt sjukt !
staten tror dom gjort så miljön bilr bättre, men dom har så dålig koll så det finns inte...
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]