Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du har så rätt, Carman.

Rotorsaken lämnas inte alltid ut, det är lättare att skylla på en "bug" i systemet eller något annat flummigt.

Men som du säger, Bevisen sitter ju numera förmodligen på plats - nya borstar samt "vässad" mjukvara.

Du som jobbar med dessa prylar dagligen har ju även själv sett ptoblemet minska drastiskt vilket torde tyda på att rotorsaken hittats och åtgärdats.

Lite kul att min "sammanfattning" av gasspjällproblematiken nu renderat i 100 inlägg... En fråga som verkar berört många och som även väckt känslor genom åren!
av Fred
Carman, vet du hur långt de spjäll du plockade isär hade gått innan de togs ur sina bilar? Det skulle vara intressant att veta om det är stor skillnad på miltalet mellan den gamla och den nya modellen samt Bosch-spjället.

Det var ju bevisligen en hel del slitage på den gamla modellens resistorfilm. Om den gått ungefär lika långt som den nya modellen så är ju det ett bra bevis för att den ändrade konstruktionen har varit lyckad.
Användarvisningsbild
av CarMan
Fred skrev:Carman, vet du hur långt de spjäll du plockade isär hade gått innan de togs ur sina bilar? Det skulle vara intressant att veta om det är stor skillnad på miltalet mellan den gamla och den nya modellen samt Bosch-spjället.

Det var ju bevisligen en hel del slitage på den gamla modellens resistorfilm. Om den gått ungefär lika långt som den nya modellen så är ju det ett bra bevis för att den ändrade konstruktionen har varit lyckad.

tyver har jag ingen fakta om miltalen (jag stldemig på trampolinen & dök ner i havet med spjällhus, o detta var vad som fasna i byxorna påväg upp)
jag vet inte ens om dom exemplar jag har är bytta av den korekta anledningen, eller om någon bara surtaf på vågen o fått sitt bytt i farten.

jag kanske kan få tag på några regnumer, så kan jag slå dom i TIE o se garanti historiken. dock så vet vi ju fortfarande inte om dom bytts för att dom faktiskt var trasiga (många byttes ändå, när mediatrycket var som hårdast) o se så ska man ju helst hitta dessa spjäll föra att se hur just dom se ut.

-----------------------------------------

Jag vet att spjället inte är byt på min privata bil (en V70N T5 men schassi nummer 282. reggad 1999-11-25) bilen har 8000 mil på mätaren.

Ni som har vita klisterlappar har inte heller bytt spjäll.
Vem har högsta mätarställningen med vit klisterlapp?
av Fred
CarMan skrev:(jag stldemig på trampolinen & dök ner i havet med spjällhus, o detta var vad som fasna i byxorna påväg upp)

Hehe... :D
CarMan skrev: jag kanske kan få tag på några regnumer, så kan jag slå dom i TIE o se garanti historiken. dock så vet vi ju fortfarande inte om dom bytts för att dom faktiskt var trasiga (många byttes ändå, när mediatrycket var som hårdast) o se så ska man ju helst hitta dessa spjäll föra att se hur just dom se ut.
Om du orkar ta reda på det så skulle det vara väldigt intressant. Det spelar egentligen inte så stor roll av vilken anledning de byttes, det är mer mängden slitage kontra miltalet som jag är nyfiken på.

-----------------------------------------
CarMan skrev: Jag vet att spjället inte är byt på min privata bil (en V70N T5 men schassi nummer 282. reggad 1999-11-25) bilen har 8000 mil på mätaren.

Ni som har vita klisterlappar har inte heller bytt spjäll.
Vem har högsta mätarställningen med vit klisterlapp?
Mitt spjällhus byttes efter 16500 mil. Precis inom fönstret då de brukar ge upp om jag förstått saken rätt.
av jackalp
mitt spjällhus har gått 21000 mil på en -00, och den har gått halvdant i ett år. rengjordes innan semestern , men motor lampan tändes på öland,lämna in den på volvo i borgholm , där dom sa att själlhuset va slut men att dom inte fick tag på något, har letat lite över allt efter ett, i bland går den skit dåligt, men nu ska jag byta i veckan ,skönt ! .för den drar en hel del . ca 1 liter på landsväg ,1.2 blandad, dom säger på volvo att den går på ett nödprogram med fasta värden, ska bli kul osh se skilnaden efter bytet. volvo 2.4 -00 140 hk.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad som står om den nya mjukvaran är att den ska använda "en lugnare reglering av spjället" Antar att styrenheten inte lyssnar så noga på brus i signalen och försöker småkompensera hela tiden. Det gör ju dels symptomen med ryckningar mindre, och slitaget borde minska om spjället rör sig mindre.
Sen har jag märkt att en del felkoder inte tänder motorlampan/ger felmeddelande längre. Mörka problemet så bilen hinner ur garantitiden, jo tack...
av ak84
Min har gått 21600 med det gamla spjället, fast det har gett upp nu har väntat flera veckor på att få ett nytt men dom är slut på centrallagret.
av frez
19753 mil i skrivande stund. Felkoder sedan 200mil sedan. Volvo "utreder" hurvida jag skall få det bytt på goodwill.

Får se hur jag gör. Ryktet gör gällande att Bilia inte längre betalar hela notan för goodwill, utan 50% faller på bilägaren. Då köper jag nog hellre ett Atech-moddat hus som jag vet håller i evighet.
Sparkz skrev:Vad som står om den nya mjukvaran är att den ska använda "en lugnare reglering av spjället" Antar att styrenheten inte lyssnar så noga på brus i signalen och försöker småkompensera hela tiden. Det gör ju dels symptomen med ryckningar mindre, och slitaget borde minska om spjället rör sig mindre.
Sen har jag märkt att en del felkoder inte tänder motorlampan/ger felmeddelande längre. Mörka problemet så bilen hinner ur garantitiden, jo tack...
Jo, det kan ju vara som du skriver, att man förlänger hållbarheten. Men det är kanske så det skulle ha gjorts redan från början, att inte satt toleranserna så smalt. Med denna programmering så kanske spjällen håller i bilvärlden sett "normalt" länge.

Mvh
av Fred
-94 9000 2,3T cse skrev:Jo, det kan ju vara som du skriver, att man förlänger hållbarheten. Men det är kanske så det skulle ha gjorts redan från början, att inte satt toleranserna så smalt. Med denna programmering så kanske spjällen håller i bilvärlden sett "normalt" länge.

Mvh
Volvo har erkänt att spjällhusen är en komponent som ska hålla hela bilens livslängd. M.a.o så är konstruktionen inte tillräckligt bra. Det är ju bevisligen problem med resistorfilmens slitage på de första MM-spjällen och den håller inte bilens hela livslängd. En mjukvara kan ju inte minska ett fysiskt slitage! Dock kan det ju vara så att den uppdaterade konstruktionen av MM-spjällen har ett mindre slitage. Det återstår nog att se, jag antar att antalet bilar med den nya versionen inte är så jättemånga och de kanske inte har rullat så långt ännu, relativt sett.

Mvh
/Fred
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 21

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?