NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensam
Är det normalt att betala 1100:- för byte av bromsvätskan? :( Tydligen ska det göras i samband med 4000-milaservicen (efter 2 år i mitt fall). Varför kostar det så mycket? Enligt Castrols hemsida går det bara i 6 dl bromsvätska, är den så dyr?

Tack på förhand för svaren!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Bromsvätskan är nog inte så dyr men arbetet kostar. Men står det inte på kvittot vad respektive sak kostade.
av jensam
Jag har än så länge bara fått ett muntligt kostnadsförslag så jag har tyvärr inga detaljer...
av nscho
Det kostade 900:- på Bilia vid min 6000-milaservice på en S40 2004 2.4i. Men jag ångrar att jag bytte redan vid 6000 mil. I manualen står det visserligen att det ska göras vartannat år, men det är tveksamt om det behöver göras så ofta vid normal körning i svenska förhållanden.

Enligt en meck jag talade med nyligen kan det behövas göras så ofta om man kör mycket i bergiga förhållanden då bromsarna belastas ofta och hårt. Kör man på vanliga landsvägar och i stan behövs det säkerligen inte.

När jag lämnade in bilen på Bilia såg jag en notis fastsatt bredvid handläggarens skärm: "Fråga ALLTID kunden om byte av bromsvätska och trasiga glödlampor!". Så det här är väl en sak de försöker klämma in för att dra in lite mer pengar.
av jensam
Det här var det jag kunde hitta om bromsvätskan:
Castrol skrev:Volvo
S40 / V50 1.6 D (2004 ->)

Hydrauliskt broms/kopplings-system
Kapacitet 0,6 liter

Användning: Normal
Tjänst:
Kontrollera 20000 km / 12 månader
Byt 40000 km / 24 månader
Response DOT 4

Användning: Svår
Tjänst:
Byt 20000 km / 12 månader
Response DOT 4
Det står iofs inte vad som menas med "svår" användning, men jag tolkar det som det du beskrev om körning i Alperna, mm. Meken jag pratade med när jag bokade tiden sa att anledningen till att man ska byta vartannat år är att det bildas kondensvatten i bromssystemet vilket leder till rost. Enligt honom handlar alltså inte bytet om att själva oljan blir dålig med tiden, utan mer om en ren tömning och påfyllning för att få bort vattnet... Kanske kan någon mekaniker svara på det?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag är ingen mekaniker, men bromsvätskan byts för att få bort vattnet den drar åt sig, som sagts i förra inlägget.
av Heden
Det som händer är att kondensen som bildas över tid sänker kokpunkten, vilket i sin tur ökar risken för att tappa bromsförmågan när man som mest behöver den, dvs. vid hårda inbromsningar! Att byta bromsvätska kan tyckas trivialt om man bara kör till affären, men det är ju som att köra dit på bara fälgarna om däcken är slut, om ni förstår vad jag menar? :wink:

Mvh/ Niclas
av jensam
Så med andra ord: Bromsvätskan SKA bytas vartannat år ÄVEN om bilen har körts lugnt? Det är alltså tiden som är väsentlig, inte hur man kör?

Tack för era svar annars!
Användarvisningsbild
av wendtan
Det är temperaturskillnaderna som är väsentliga, Inte ditt körsätt. Dvs i ett land som sverige är det absolut befogat att byta bromsvätska var annat år.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]