CarMan skrev:
Men faktum kvarstår 1000:- för en felsökning och reparation är billigt
Å ena sidan är 1035:- (Den exakta summan) svårt att komma billigare undan om någon form av åtgärd krävs. Vilket jag är nöjd med. (Bra Bil i upplands Väsby)
Å Andra sidan så önskar man att programuppdatering bortde man kunna komma in och göra billigare då det är åtgärder av brister i bilens styrdatorprogram.
Men i detta fall har jag frågat om vad det kan vara för fel vilket de först tittat på, och sedan har de föreslagit åtgärd. Kanske hade jag kommit billigare undan om jag bara kört till dem och sagt att jag vill att de uppdaterar programvaran. Felsökningen var en post på straxt under 700:- vill jag minnas.
Å tredje sidan så kanske jag haft denna programvara redan installerad om jag varit på volvo på service vad vet jag...
Å fjärde sidan så när jag med förra bilen alltid gick till Bilia i Kista så var de helt värdelösa. En dryg kundmottagare som nog "tyckte" han var trevlig. Kvarglömt verktyg i motorn, litet men ändå glömt. Byte av orange (V-40) stötfångarlampa som sedan hängde löst i trådarna utanför stötfångaren när jag skulle tanka straxt efter. Tryckte till den själv så den satt bra. Lampinsats som spruckigt bytte de. Jag såg att glipan mellan huv och lampa var ca: 1cm större på den bytta lampan än den på andra sidan. Kände på den och den satt löst, inlämnad igen för bättre montering. Då jag hade service avtal så försökte de ändå hela tiden ta betalt för tjänsterna vilket gjorde att jag hela tiden satte i halsen när jag skulle hämta bilen, i de flesta fallen utom ett så slapp jag dock betala. I detta fallet jag fick betala så var de förstås inte tydliga som sagt när jag lämnade in bilen men klarade mig med 50% av kostnaden efter jag blivit arg.
Nu struntade jag i service avtal och går till en annan verkstad som har datoravläsning och garanti. Samt ligger på avstånd så jag inte behöver hyra bil vilket är bra. Dock så finns det några risker att man missar vissa delar av åtgärder som inte Volvo talar om utan görs diskret på service verkstaden. Detta är något jag tycker de bör sluta med och istället låta oss som vill ha annan verkstad kunna hitta information om åtgårder, nya mjukvaruuppdateringar m.m. där de inte går ut med jätte återkallelser via brev. Men det kommer nog inte hända tror jag....
Men summerat, jag klagar inte på 1035:- i kostnad för detta, jag trodde det skulle bli andra åtgärder och dyrare...