Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hagiz
Hej!

Vid vissa farter så hoppar bilen, alltså en obalans som inte bara känns som skakningar i ratten utan även att den "hoppar" upp och ned. Fäller man ner tex. solskyddet ser man hur detta hoppar +-1cm. Jätte irriterande. Märker det mest i vissa hastigheter. Runt 50 och runt 50, sen är maxfarten 120 annars skakar det för bra.

Trodde först det var däcken och balanserade dessa - samma problem. Bytte sen till nya fälgar och däck, problemet kvarstod.
Till saken hör att jag tappade vänster framhjul på motorvägen för några år sedan. Kan jag krökt en drivaxel som vobblar eller något annat skumt? Det är inget glapp i hjullager eller drivning vad jag och bilprovningen kunde känna. Behöver hjälp med att felsöka!

Det borde komma framifrån eftersom det rycker i ratten.
Användarvisningsbild
av lilleman
åk till en däckverkstad och be dem balansera hjulen kvar på bilen och se om det vibrerar nånstans.

mvh/roger
av Hagiz
lilleman skrev:åk till en däckverkstad och be dem balansera hjulen kvar på bilen och se om det vibrerar nånstans.

mvh/roger
... finns det sådan utrustning så man kan balansera däcken när de sitter monterade på bilen ?
Visste jag faktiskt inte ...
Användarvisningsbild
av lilleman
Hagiz skrev:
lilleman skrev:åk till en däckverkstad och be dem balansera hjulen kvar på bilen och se om det vibrerar nånstans.

mvh/roger
... finns det sådan utrustning så man kan balansera däcken när de sitter monterade på bilen ?
Visste jag faktiskt inte ...
min far hade en peugeot som dem inte fick bort obalansen utan att balansera hjulen på bilen.
det kan ju vara värt ett försök :)

mvh/roger
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]