- sön 28 sep 2008, 11:05
#221400
Hej,
Jag har en V70 2000 Classic, 140Hk, manuell låda, där det ibland (har hänt två 3 ggr) är svårt få i backen och 1:an och 2:an. Händer när jag startar bilen med 1:ans växel i, aldrig när jag har neutralläge. För att komma loss har jag krypit fram någon meter på 1:an eller 3:an och sedan kunnat lägga i backen, men milt våld. Ett sätt som jag inte testat är att stänga av motorn, lägga i backen, och sedan starta.
Verkstan säger att kopplingen kanske behöver bytas. Bilen har gått 11100 mil, jag har inte haft bilen så länge så jag vet inte hur den är körd. Krok finns ej på bilen.
Dragläget är också inte så bekvämt, "svårt" att krypköra ibland (speciellt då jag är trött) då dragläget är väldigt litet, så att säga.
Märker inte att kopplingen skulle slira eller liknande.
Annars funderar jag på om huvudcylindern kanske kan vara en orsak. Den "kvackar" som en groda ungefär när jag använder kopplingspedalen. Verkstan tyckte dock det var ofarligt.
Pris för att byta koppling 9000 på en mindre verkstad med Volvo som specialitet. 11300 på den stora Volvo verkstaden på min ort.
Sökte efter liknande trådar på detta forum, men hittade ingen som direkt passade (hittade en, men fanns inga svar).
Hoppas jag inte uttryckt mig för klumpigt, min kunskap inom detta område kommer från Haynes manual för V70 :)
Oskar
Jag har en V70 2000 Classic, 140Hk, manuell låda, där det ibland (har hänt två 3 ggr) är svårt få i backen och 1:an och 2:an. Händer när jag startar bilen med 1:ans växel i, aldrig när jag har neutralläge. För att komma loss har jag krypit fram någon meter på 1:an eller 3:an och sedan kunnat lägga i backen, men milt våld. Ett sätt som jag inte testat är att stänga av motorn, lägga i backen, och sedan starta.
Verkstan säger att kopplingen kanske behöver bytas. Bilen har gått 11100 mil, jag har inte haft bilen så länge så jag vet inte hur den är körd. Krok finns ej på bilen.
Dragläget är också inte så bekvämt, "svårt" att krypköra ibland (speciellt då jag är trött) då dragläget är väldigt litet, så att säga.
Märker inte att kopplingen skulle slira eller liknande.
Annars funderar jag på om huvudcylindern kanske kan vara en orsak. Den "kvackar" som en groda ungefär när jag använder kopplingspedalen. Verkstan tyckte dock det var ofarligt.
Pris för att byta koppling 9000 på en mindre verkstad med Volvo som specialitet. 11300 på den stora Volvo verkstaden på min ort.
Sökte efter liknande trådar på detta forum, men hittade ingen som direkt passade (hittade en, men fanns inga svar).
Hoppas jag inte uttryckt mig för klumpigt, min kunskap inom detta område kommer från Haynes manual för V70 :)
Oskar