Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lasseny
Körde häromdagen igenom moddsträngar tre fyra gånger på motorvägen. När slasket sprutade upp under bilen dök varje gång ett HÖGT :shock: skärande oljud upp. Det kom, så vitt jag kan bedöma, från nånstans under framstolarna. Det lät fördj-gt. När jag körde ur strängarna fadade ljudet bort sakta. Har aldrig hört nåt liknande. Inga andra problem verkar finnas, lådan växlar normalt (G-tronic) och inga andra symptom från motor eller Haldex. På verkstan säger dom :?: Nån som hört nåt liknande...?
Användarvisningsbild
av Harald
Har bilen STC / DSTC ?
Hvis moddsträngar er det vi i norge kaller snøslaps så opplever jeg dette ofte på lignende føre her jeg bor (Trondheim - Norge)
Det er sannsynligvis antispinn systemet som feiltolker signalene (forskjellig hastighet på hjulene) og tror at bilen spinner på et eller flere hjul. Bilen senket sannsynligvis også farten automatisk når oljuden hørtes?
Användarvisningsbild
av lasseny
det har inte med STC / DSTC att göra. Testade alla AWD/antispinn funktioner senare på "torr" snö och is (snabb start, stopp etc. etc.) och allt funkar som det ska. Enda gången (hittills) ljudet uppträder är när slask stänker upp under bilen. Det låter (högt) som nåt håller på att skära och sen tystnar det sakta av.
Kjenner lite til AWD (haldex) og hvordan den oppfører seg, men det er lov å gjette:

Når framhjulene nesten stopper opp i snøslapset - og bakhjulene holder samme hastighet (framhjulene har allerede fjernet slapsen) vil ikke da syncroniseringen (haldexen) mellom for og bakhjul får problemer?
Og derfra kommer den fæle ulyden.
Användarvisningsbild
av lasseny
jag vet inte hur Haldexen och STC / DSTC hanterar sådana situationer. Jag har dock kört bilen två tidigare vintrar under slaskiga (Stockholm) förhållanden och inte hört detta tidigare. Första gångerna oljudet dök upp var på motorväg i c:a 110 km/h och senare likadant på liten skogsväg i 20-30 km/h.
Användarvisningsbild
av _Rick_
När man kör genom vatten eller slask så kyls avgassystemet något och trycks mot drivaxeln. Då tjuter det.

Skall finnas en annan avgasfäste som fixar detta. Det är en burk som ligger lite för nära.

Jag tror det är detta du hör. har hört det på min S60 oxå
Användarvisningsbild
av CarMan
_Rick_ skrev:När man kör genom vatten eller slask så kyls avgassystemet något och trycks mot drivaxeln. Då tjuter det.

Skall finnas en annan avgasfäste som fixar detta. Det är en burk som ligger lite för nära.

Jag tror det är detta du hör. har hört det på min S60 oxå
helt rätt, dock är det inget fäste som byts, utan man flyttar fästet som fins genom att lägga brickor imallan (ca 3mm)
Användarvisningsbild
av lasseny
tack för tipset. Ska testa detta på "min" verkare. Vore kul att ha lösningen med sig dit :wink: .
Användarvisningsbild
av lasseny
Det visar sig att ytterligare en kund med en AWD kommit in med samma problem som jag haft. Nu har BraBil i K-ängen kontaktat Volvo Gbg för en lösning och det ser ut att vara precis det problem ni beskrivit med avgassystemet. Kul att de reagerar så snabbt... :D ... även på diffusa problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
lasseny skrev:Det visar sig att ytterligare en kund med en AWD kommit in med samma problem som jag haft. Nu har BraBil i K-ängen kontaktat Volvo Gbg för en lösning och det ser ut att vara precis det problem ni beskrivit med avgassystemet. Kul att de reagerar så snabbt... :D ... även på diffusa problem.
gav du dom inte lösningen?

dom behöver inte kontakta volvo, det gör bara prosessen seg & belastar volvo i onödan.
Volvo har lagt ut lösningen på deras interna hjälp sida.
AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]

plastic restorer eller ommålning

som Kalle skrev, tvätta rent, och om du har t[…]

Motorhuvsjustering

Rostlagning av innerskärm med fäste till[…]

Däck dimensioner

Kanske vore bättre att återbörda l[…]