Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
#221156
Det där var väldigt intressant! Att Bosch-spjällen också använder funktionen med resistorfilm och "fingrarna" var ny information för mig. Det jag hade läst var att Bosch-spjällen använde samma konstruktion som Atech2 säljer, alltså magnetisk avkänning.

Det var också intressant att se att det, trots allt, är en skillnad på de två olika MM-spjällen! Jag kan tänka mig att det större antalet "fingrar" gör att slitaget blir mindre på resistorfilmen vilket borde vara gynnsamt för livslängden.

Tack, Carman, för att du redde ut det tekniska trasslet! Om jag får komma med ett förslag så skulle det vara att du lägger upp bilderna med förklaringar i en egen tråd så de är lätta att hitta för alla som är intresserade. Den här tråden har ju blivit väldigt lång och ganska krokig.
Användarvisningsbild
av CarMan
#221163
Jag har ju bara dessa kort & min egen inspekton , inen annan fakta, så jag vill inte lägga upp en egen tråd. det kan ju tolkas som ett fazite.

men ni får gärna låna bilder o den texten jag har, flytta eller kopiera hur ni vill.

Observera att jag inte kan se nått som hemst slitage på resistor film eller fingrar. (en skilnad jag ser är att MM spjällen har fett på resistorbanan, medans Bosch är helt torr.

sen så har jag konstaterat att man inte kan öppna spjälet utan att förstöra det, så jag fattar inte det här snacket med att byta bara givaren.
Användarvisningsbild
av CarMan
#221166
Jag tog en tops o torka rent banorna med.
första bilden är från gamla varianten. jag kan inte se nått med blåta ögat, men med kameran så kan jag se små spår i resistor filemn.
Det är möjligt att det finns spjäll som har värr skador, då jag tror att många spjäll byts i onödan. ofta är det ju igensatt vevhusventilation o annat som spökar.

bild 2 är den nya varianten o där ser jag inga spår, bordten på dena käns betydligt mjukare.


1
Bild

2
Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
#221167
det är svårt att få en uppfattning om storleken på resistorfilmen. det är lika svårt att takort med nått föemål i det trånga utrymmet.
men jag tog kort på borsten, så har ni nått att gå på.

Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
#221173
Jag har lyckats demontera själva fimen från huset o kan nu lättare se hur reporna ser ut.
jag är tämligen säker på att det bara är ytliga friktions repor, det är desutom lika dan över hela registret (skule dem vara utslitna så skulle man ha djupare nötskador i det läga spjälet står vin normal körning. men som det är nu så set det likadant ut på fulgas som restan av registret.

min gissning är alltså att även det gamla spjället med vit lkisterlapp, i detta fall byts i onödan (förutsat att det är den här saken som orsakar haverierna)(finns ju en möjlighet att felet ligger nån annan stans, typ i kretskortet)
Användarvisningsbild
av CarMan
#221174
jag har dett på flera forum, att det altid hänvisas till denna sida http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html
när vi pratar om ETM.
lite synd att dom haft lit "otur" när domtagit korten.

denna bild har dom på sin sida, den föreställer dåliga borst (andvände dommförsta generationens mobilkamera när dom gjorde repotaget?
http://home.comcast.net/~donwillson/wiper.png

sen så har dom tagit kort på en resistor film, med grova nötskador. här har dom fått tag på en ruggig kamere (tänk på att det är ca 1mm mellan de yttre borsten!!!)
http://home.comcast.net/~donwillson/ETM ... of%204.jpg


jag säger inte att dom har fel, blir bara så förvånad ??:-/
#221186
Härliga bilder Carman!

Tack!

Jag har dragit iväg ett mail till "atech2", konfronterat dem med Carmans uppgifter, dvs att spjällen är "inbrottssäkra, fyllda med plast osv". Jag har bett dem förklara hur de klarar av byta TPS givare i ex. mitt gamla gasspjäll om jag skulle skicka in det till dem.
De har hittills varit mycket trevliga mot mig varför jag hoppas på ett schysst svar även nu.

Återkommer om och när jag fått någon respons på mitt mail.

mvh
Jon-Evert
Användarvisningsbild
av CarMan
#221189
dom byter säkert de delar som går sönder, men det går inte som privatperson att köpa givarna o göra bytet
#221191
Jag har en liten fundering....

Tolkar jag dig rätt Carman så menar ju du då och då på att "filmen/borstarna" är oskyldiga, ja, att det kanske inte är spjällets fel överhuvudtaget att många Volvoägare haft problem.

Har Volvo själva gått ut med något statement och berättat om vad som gått fel? Har de pekat på någon specifik del som den "svaga länken"?

Jag har själv varit avdelningschef för en repairavdelning inom Ericssonkoncernen en gång i tiden. Vår fabrik ansvarade för att utveckla filterenheter till de 3G basstationer som finns på marknaden idag. När man tillverkar något blir det ibland lite fel och vi fick under en period hem massor med reklamationer. Vi öppnade givetvis upp varenda enhet och undersökte dem noga för att komma fram till varför det skitit sig...
Användarvisningsbild
av CarMan
#221197
Jag jobbar hoss en återförsäljare, så jag får ingen insikt i vad volvo gör (du som jobbat på Ericsson, hur mycke info släpte ni till era distrubtörer?)
på den tiden då det begavsi, så tröck media på hårt "dom vet j alltid bäst" därför gav volvo vika o massa spjäll byttes, är byttes då myck i onödan.

vad som är fel i spjälhusen vet jag inte, men v kan ju se att borsten är nya & att volvo ändrat på den där tiden för a säta koderna.

sen har jag själv märkt att dom flästa som har problem är turbo bilar & att dom ofta har igensatt vevhusventilation.
själv har jag lagat många bilar genom att göra rent vevhusventilation & spjällhus, samt ladda mjukvara (allså inte byta några delar)
o jag har märkt att dom vi faktiskt får byta spjällhus på är dom med vita klisterlappen, dom med gula håller alltså.
Deta är min personlga erfarenhet av problemet.

sen lite statestik. för 3-4 år sedan bytte vi kanke et spjäll i veckan. nu byter vi ett i halvåret
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 21
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]