Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikeS80
Amli skrev:
kave skrev:
JK24T skrev:Ni som upplever ketchupeffekten samt rycken i 2-3 växlingen har ni klagat, till Åf och/eller VP direkt ?
Om inte, gör det ! Jag har klagat och klagat, VP har ringt upp mig för att höra. Ingen lösning ännu men jag har hävdat att denna "egenskap" inte är normal.
T6 automat rycker inte, D5 rycker inte, varför rycker 3,2 då ?
Min knakar och rycker och har dessutom förmågan att röra sig horisontellt i fjädringsrörelser.
Och var hör du av dig till VP?
I vårt fall saknas en viss funktion som ska vara standard på XC70 men säljaren har ingen aning om hur vi ska göra. Kan man då stämma av med VP direkt så vore det ju enklare.
Är det era backspeglar? Jag tycker inte att man ska behöva ringa runt och fråga utan säljaren får helt enkelt lösa det. Om inte säljaren vet får han/hon ta reda på det. Punkt slut. Vad har säljaren sagt till er? Bara ryckt på axlarna så är ärendet utagerat? Inte ok i så fall om du frågar mig. Verkstaden borde ju kunna kolla om inte annat.
Om det är följande funktion som Ni anser saknas så verkar den enligt Volvos hemsida vara standard på alla V70II och XC70II.

"Elmanövrerade/eluppvärmda yttre backspeglar med tiltfunktion vid backning"

Är det någon som fått detta att fungera förutom på bilar utrustade med Elmanövrerad förarstol med minne för förarstol och ytterbackspeglar?
av Bowsnow
Det är fel på volvos mjukvara blåtanden. Jag har senaste mjukvaran till min Nokia N70. När jag valde till blåtandstelefonen så stödde den okia N70 med de funktioner som jag vill ha, dock så reviderades den listan strax efter jag hade fått bilen...opps vi hade visst fel info...detta gäller ett flertal telefoner tydligen.
Är det någon som kör blåtandstelefon och nyare SE telefoner som får allt att funka?

Ska klaga på knarret och ryckigheten när den ska in på service blir väl till jul kan jag tänka mig.

Att smörja är väl att gå runt problemet eller...lite som att använda fett istället för kullager...funkar på kort sikt.
Användarvisningsbild
av theberra
Froggen skrev:Hej!
Enligt Volvo kommer det en buggfix eller en kundfix i oktober.
Är det någon som vet vad den innehåller?
Skall enligt Volvo vara en fix jag saknat, att få informationen i färddatorn kvar efter avstängning av bilen, Bra!.
MVH Froggen
Jag fick nedladdning av mjukvara tredje veckan i augusti på en S80N -07 p.g.a. installation av dragkrok. Nu står informationen kvar när man startar bilen. (utom att den först tjatar om att mitt kylskåp satt på sig bältet i baksätet förstås) Det verkar som om det är det du är ute efter...?
av Amli
utom att den först tjatar om att mitt kylskåp satt på sig bältet i baksätet förstås
Det här är något jag undrar/stör mig lite på. Varför talar den om att alla är fastspända? Räcker det inte med att den talar om när dom inte är det? Det finns redan en varningslampa och sjukt jobbig signal som talar om när någon inte är fastspänd? Just på den punkten är säkerhetstänket överdrivet tycker jag. Behövs det verkligen tre olika meddelande när någon inte har på sig säkerhetsbältet eller inte?
Nej, om du frågar mig... :evil:
Användarvisningsbild
av kave
Amli skrev:
utom att den först tjatar om att mitt kylskåp satt på sig bältet i baksätet förstås
Det här är något jag undrar/stör mig lite på. Varför talar den om att alla är fastspända? Räcker det inte med att den talar om när dom inte är det? Det finns redan en varningslampa och sjukt jobbig signal som talar om när någon inte är fastspänd? Just på den punkten är säkerhetstänket överdrivet tycker jag. Behövs det verkligen tre olika meddelande när någon inte har på sig säkerhetsbältet eller inte?
Nej, om du frågar mig... :evil:
För att få högsta betyg enligt EuroNCAP måste man ha system som i klartext talar om hur många som har bälten eller inte i baksätet. Diskussion var uppe för en vecka sedan i detta forum.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
theberra skrev: Jag fick nedladdning av mjukvara tredje veckan i augusti på en S80N -07 p.g.a. installation av dragkrok. Nu står informationen kvar när man startar bilen. (utom att den först tjatar om att mitt kylskåp satt på sig bältet i baksätet förstås) Det verkar som om det är det du är ute efter...?
Har du ett kylskåp i baksätet? Eller är det en anhörig? :wink: (läs frugan.... :D ) Nej jag skojade bara, men vad kyler du i baksätet?
av AndS
Om du stoppar in något större i baksätet och sedan drar bältet runt så får du upp texten att det är bältat bak, kan ju vara vad som helst. Tyvärr så innebär alla dessa varningstexter att man inte längre bryr sig om vad som dyker upp i displayen.
Skulle önska en utökad konfigurationsmöjlighet att välja bort många av dessa meddelanden så att informationen visar vad som jag önskar och inte något som några hysteriska "teoretiska" så kallade säkerhetsexperter hittat på och endast förstår syftet med.
Till bowcode
Är det någon som kör blåtandstelefon och nyare SE telefoner som får allt att funka?
Jag har SE g900 telefonen och blåtandshandsfree i min bil.
Allt fungerar som önskat med den kombinationen för mig.
Synk av telefonbok, lister med senaste/missat/uppringda samtal etc.
Min fru har sin SE telefon inlagd med och den fungerar även den bra, vet dock inte hennes modellnummer.
av EFI93
För att fortsätta med tråden. Är det någon som hört något om ny programvara under Oktober. Ska in och serva den 28`de vore bra att veta innan dess?
av jwallin
Jag hade min 2.0F inne igår och fick mjukvaran uppgraderad. Jag frågade vad som hade ändrats och fick till svar att det var mest relaterat till motordiagnossystemet för att gör det mer stabilt och undvika onödiga varningar. Detta kanske bara berör 2.0F motorn.

Dessutom så behålls inställningen på färddatorn när man stannar bilen, det gjorde den inte förut.

Det är det ända som jag har hittat så här långt.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]