Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:Jag ser inte vem som skrivit att det inte är några problem att fåtag på ETM?

är det eller var det 4000 i rest.
4000 i sverige (om det nu stämmer) är ialla fall en högre siffra än 300 i världen som vi prata om förut
CarMan skrev:Jag skulle ha et nydralenhet idag till en V50. den var restad. menar ni att detta så är ett vanligt fel på en V50 ???

jag som vet kan säga att jag aldrig hat detta fel på en V50 förut. det kan vara rest av olika anledningar
Men lägg ner....Om din inställning är symptomatisk för eftermarknaden för volvo så framstår ju deras problem som glasklara. Dina inlägg insinuerar hela tiden att det är kunden som är dum/har fel/inte fattar/är missnöjd av "fel" anledning etc.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag säger inte att nån är dum. jag konstaterar bara att vi byter inte specielt många gasspjäll längre

men som vanligt så vet ju nån annan bättre...
CarMan skrev:jag säger inte att nån är dum. jag konstaterar bara att vi byter inte specielt många gasspjäll längre

Ja och denna någon är ju DU! eftersom du konstant ifrågasätter underförstått. Vi är ju flera som har problem med att få reservdelar från volvo men när man tittar på kommentarerna så är det nästan varje gång så att du ger "gliringar" och insinuationer
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu har jag varit fottat!
Användarvisningsbild
av CarMan
kalle173 skrev:
CarMan skrev:jag säger inte att nån är dum. jag konstaterar bara att vi byter inte specielt många gasspjäll längre

Ja och denna någon är ju DU! eftersom du konstant ifrågasätter underförstått. Vi är ju flera som har problem med att få reservdelar från volvo men när man tittar på kommentarerna så är det nästan varje gång så att du ger "gliringar" och insinuationer

jag har inte påstott att det inte vart levrans tid på ETM. det jag ifråga satt ärert påstående att det är leverans tid för att dom pajar hela tiden.

(jag är bara noga med att vi inte skarvar o hittar på orsaker själva)
Användarvisningsbild
av CarMan
Här har vi 3 spjäll hus
till vänster ser vi den nya sortens ETM (den jag säger att den inte kronglar) den har alltid gul ettiket & tillverkas av magnet marell
i mitten har vi den gamla sortens ETM, den har alltid vit ettiket & tillverkas av magnet marell
till höger har vi en ETA (detta är slav som baa jobbar ihopp med en nyare insprutninga box) tillverkare Bosch

Bild
Bild

en ETM har egen elektronik o egen mjukvara, en ETA har elektronik o mjukvara i motorstyrenheten
Användarvisningsbild
av CarMan
Vi öppnar först Bosch ETA enhet. dena har bara en motor o några kughjul som ändrar utväxling. det finns också 4 lägasgivare som är av typen borst.

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
Sen tittar vi på en ETM.
Ni kan inte byta lösa delar som det diskuterades tidigare, tyver.
enheten är fyld med nån plast för att vara fukt tät & desutom är kntakterna samman svetsade (jag fick altså bryta sönder enheten för att få isär den.

denna enhet har egen styrenhet, med mjukvara & en egen motor, samt 4 lägesgivare (det är en lika dan lägesgivare i andra änden, där även motorn sitter)
Även denna lgesgivare är av typen Bortst (alltså samma som Bosch andvänder)

det är inte nötta banor n ser på bilden, det är ett tunt lager kontakt fett som ligger där (jag har gnot ut fetet lite föra att visa tydligare)

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
se öppnar vi det nyare utförandet på ETM. enda skilnaden är att man andvänt andra borts. det är flera tunna istället för 4 "grova" i övrigt ser den identisk ut. fortfarande Magnet marell som tillverkar den (alltså samma tillverkare som gör ETM till Lamborghini Mursilago)

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
det volvo redovisar som mjukvaru skilnad är tiden som styrenheten sak vänta inna den sätter felkod. (det kund oftast känner är att styrenheten gått i Limphome, på grund av felkoden)

vid start kan bateri dipp påverka, så där har man gått från 0,6 sek till 4 sek & under körning har man gått från 0,3 sek till 0,9 sek.

det är den info jag har, hoppas den kan vara till hjälp
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 21

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]