Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
3,2 är mycket riktigt en helt ny konstruktion.
I en bil som är enbart FWD tycker jag den fungerar riktigt bra, men speciellt snålt har jag aldrig fått den att gå.. Tror faktiskt att 2,5T går snålare även om jag inte jämfört dem i samma bilmodell.

/Thomas
av Agneo
Nej för f**! Välj inte 3.2 motorn! 2.5T motorn är mycket bättre!
3.2:an kallad "short I6" på Volvo språk p.g.a att den är extremt kompakt med vattenpump generator servo ac o allt som normalt sitter framför motorn numera är flyttat så det sitter mellan motor/låda är inge rolig som sugmotor!
Den råmar mest o drar betydligt mer än 2.5T vid samma körning o 2.5T känns betydligt starkare om du frågar mig!
Som T6 med turbo är den dock helt okej!
av Ottoman
Är Si6 motorn direktinsprutad? Den är väl helt ny och byggs i någon Ford fabrik i Wales.

2.5T motorn är väl inte heller direktinsprutad, det kan väl inte vara någon direkt jätteinsvestering att göra en motor direktinsprutad, känns som om tyskarna fått det hela att fungera relativt enkelt och att det ger bra resultat. Volvo har väl erfarenhet från direktinsprutning i commonrail motorerna? Det är väl ändå Bosch som gör den här typen av injektorer som besitter teknikkunnandet?

Vad tror ni är orsaken varför Volvo inte infört direktinsprutning?
av viktore
kave skrev:
andreas_lofgren skrev:Nix, den var på 2,9 liter
Du har aldrig hört talas om borrning?
Somsagt så är 3.2an en ny motor(så även T6an) och inte ett borrat gammalt 2.9 block :wink:
Däremot är 3.2an borrad och strokad från det nya T6-blocket.
Användarvisningsbild
av Guligan
3,2:an är en toppenmaskin!! Låter och går ljuvligt. Men Summum-paketet vill man ju inte vara utan heller...
av toge
Provkör , det är ganska stor skillnad i motorkaraktär mellan dom . Köpte själv S80 3.2 summum ,men jag har inte bråttom mellan rödljusen och det skall gå mjukt fint allså en 6:a . Bränsleförbrukningen beror nog mer på dig själv än motorn . Att 2,5 t skulle vara en gammal motor gör den inte sämre ,väl utvecklad skulle man kunna säga .
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
toge skrev:Provkör , det är ganska stor skillnad i motorkaraktär mellan dom . Köpte själv S80 3.2 summum ,men jag har inte bråttom mellan rödljusen och det skall gå mjukt fint allså en 6:a . Bränsleförbrukningen beror nog mer på dig själv än motorn . Att 2,5 t skulle vara en gammal motor gör den inte sämre ,väl utvecklad skulle man kunna säga .
Vad ligger du på i medel med 3.2an?
av toge
Jag åker aldrig privat bil i veckorna tar bara ut den på helgen när jag skall lite längre ,snittet vid landsväg har varit mellan 0,69-0,81.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
toge skrev:Jag åker aldrig privat bil i veckorna tar bara ut den på helgen när jag skall lite längre ,snittet vid landsväg har varit mellan 0,69-0,81.
Det låter ju inte alls dumt. Andra får det att låta som om det skulle vara en katastrof som drar mer än en hummer.

/Kalle

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]