Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daniela
#220644
Håller på att leta efter en ny begagnad V70II av 2008-års modell, ca 200-1000mil.
Vet dock inte om jag skall välja en 2,5T eller en 3,2:a. :?:
Valet verkar falla på någon av nedanstående.
Beg. V70 II 2,5T Summum
Beg. V70 II 3,2 Momentum
Ett annat alternativt skulle vara att köpa en helt ny V70II 2,0F momentum med lite lullull för ca: 289tkr

Kommentarer och goda råd mottages tacksamt.

Mvh,
D :)
Senast redigerad av 1 daniela, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#220653
3,2an är ju helt klart en trevlig bil, drar dock sannolikt lite mer bensin än 2,5t framförallt i konstant fart. Men om du väljer mellan 2,5T och 3,2 så kan jag lova dig att du kommer att hata varje minut i en 2,0F. I jämförelsen är den stark som en moped, olastad. Med full last kan du lika gärna ta en promenad. Lika trötta bilar som 2,0F var det länge sedan det såldes.
De begagnade bilar som du tittar på har ju gått så lite att de sannolikt känns som nya och den första värdeminskningen har ju redan någon annan tagit.
Användarvisningsbild
av henka35
#220659
daniela skrev:Håller på att leta efter en ny begagnad V70II av 2008-års modell, ca 200-1000mil.
Vet dock inte om jag skall välja en 2,5T eller en 3,2:a. :?:
Valet verkar falla på någon av nedanstående.
Beg. V70 II 2,5T Summum
Beg. V70 II 3,2 Momentum
Ett annat alternativt skulle vara att köpa en helt ny V70II 2,0F momentum med lite lullull för ca: 289tkr

Kommentarer och goda råd mottages tacksamt.

Mvh,
D :)
Kör på 2.5T Summum. Ett bättre val än en 3.2 Momentum

//Henrik
av daniela
#220660
henka35 skrev:
daniela skrev:Håller på att leta efter en ny begagnad V70II av 2008-års modell, ca 200-1000mil.
Vet dock inte om jag skall välja en 2,5T eller en 3,2:a. :?:
Valet verkar falla på någon av nedanstående.
Beg. V70 II 2,5T Summum
Beg. V70 II 3,2 Momentum
Ett annat alternativt skulle vara att köpa en helt ny V70II 2,0F momentum med lite lullull för ca: 289tkr

Kommentarer och goda råd mottages tacksamt.

Mvh,
D :)
Kör på 2.5T Summum. Ett bättre val än en 3.2 Momentum

//Henrik
Hejsan Henrik,
Kan du utveckla ditt råd varför du tycker att jag skall ta 2,5T ?
/D
Användarvisningsbild
av henka35
#220664
daniela skrev:
henka35 skrev:
daniela skrev:Håller på att leta efter en ny begagnad V70II av 2008-års modell, ca 200-1000mil.
Vet dock inte om jag skall välja en 2,5T eller en 3,2:a. :?:
Valet verkar falla på någon av nedanstående.
Beg. V70 II 2,5T Summum
Beg. V70 II 3,2 Momentum
Ett annat alternativt skulle vara att köpa en helt ny V70II 2,0F momentum med lite lullull för ca: 289tkr

Kommentarer och goda råd mottages tacksamt.

Mvh,
D :)
Kör på 2.5T Summum. Ett bättre val än en 3.2 Momentum

//Henrik
Hejsan Henrik,
Kan du utveckla ditt råd varför du tycker att jag skall ta 2,5T ?
/D
1. Summum-paketet
2. Lägre förbrukning dock inte så stor skillnad men varje droppe räknas speciellt när du ska sälja vidare den i framtiden.
3. Likvärdiga prestanda men 2.5T har 300Nm mellan 1500-4500 rpm medan 3.2 har 320Nm vid 3200 rpm. Vilket gör 2.5T mera lättkörd i alla lägen. Sedan når du 200 hk redan vid 4800 rpm medan 3.2 behöver 6200 rpm för sina 238 hk. Summan blir att 2.5T har bättre prestanda vid vardags körning jämfört med 3.2.

Vridmomentskurva 3.2
Bild
Effektkurva 3.2
Bild
Vridmomentskurva 2.5T
Bild
Effektkurva 2.5T
Bild

//Henrik
av Lövet
#220665
Dock så är 3,2an en betydligt modernare konstruktion och ska gå snålare i de flesta farter. Det var i alla fall det man motiverade skiftet med i XC 90 och XC 70 som jag kommer ihåg det.

2,5T motorn kan spåras bakåt till 1992 och det har ju hänt en del sedan dess :wink:
Användarvisningsbild
av henka35
#220670
andreas_lofgren skrev:Dock så är 3,2an en betydligt modernare konstruktion och ska gå snålare i de flesta farter. Det var i alla fall det man motiverade skiftet med i XC 90 och XC 70 som jag kommer ihåg det.

2,5T motorn kan spåras bakåt till 1992 och det har ju hänt en del sedan dess :wink:
Stämmer bra, men jag tycker Daniela ska åka och prova båda vagnarna och sedan se vilken som känns bäst.
3.2 är en fin motor och en raksexa är ju aldrig fel. Kanske finns lite prutmån på 3.2:an? Den är nog inte lika lätt såld som 2.5T.

//Henrik
Användarvisningsbild
av kave
#220925
andreas_lofgren skrev:Dock så är 3,2an en betydligt modernare konstruktion och ska gå snålare i de flesta farter. Det var i alla fall det man motiverade skiftet med i XC 90 och XC 70 som jag kommer ihåg det.

2,5T motorn kan spåras bakåt till 1992 och det har ju hänt en del sedan dess :wink:
Aha, så du menar att 3.2 motorn inte är motorn som lanserades till 960 och som sedan modifierades och blev femman i 850?
av Lövet
#221002
Nix, den var på 2,9 liter
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]