Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
Jag är för alkolås och annat som verkar proaktivt.
Alkolås = Agerar före att någon skadats till liv och lem.
Fartkameror = Agerar efter hastighetsöverträdelse och eventuellt därav orsakad olycka.

Även om det som CarMan säger går att manipulera alkolåsen så skulle de förmodligen ändå hindra väldigt många onyktra att ge sig ut på vägarna. Bland annat de som trodde att de var nyktra "dagen efter", som inte medvetet skulle köra om de visste om att de var påverkade. Och de är nog ganska många.

Varje männsikoliv som sparas... etc...

Men ner med fartkamerorna, ut med fler trafikpoliser på vägarna, fler kontroller av både alkohol/droger/körkort.
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3218271.ab

Varför diskuterar vi alkolås när sådant här skrivs i tidningarna?
Är det inte bättre att ta tag i grundproblemet, än att hitta på falska säkerhetslösningar såsom alkolås mm?

"Han är dömd för rattfylleri 48 gånger.

"I helgen åkte mannen fast igen – två gånger."

"– Den här mannen har inget körkort och han kommer över bilar hela tiden. Får han inte låna, stjäl han dem, säger Royne Käck till Upsala Nya Tidning."

"– En sådan här människa är ett stort problem, vi kan ju inte låsa in honom för tid och evighet."
Jag skulle vända på det o säga att han skulle iala fall inte kunna köra sin skolbuss om bussen har alkolås, så nog gör det en rätt stor nytta! sen om han kör priat så är det att annat problem.

o ja jag håller med om att allt vore bättre om det var fred på jorden m.m. (men nu är det inte så verklighetan ser ut)
Användarvisningsbild
av CarMan
Scania skrev:Jag är för alkolås och annat som verkar proaktivt.
Alkolås = Agerar före att någon skadats till liv och lem.
Fartkameror = Agerar efter hastighetsöverträdelse och eventuellt därav orsakad olycka.

Även om det som CarMan säger går att manipulera alkolåsen så skulle de förmodligen ändå hindra väldigt många onyktra att ge sig ut på vägarna. Bland annat de som trodde att de var nyktra "dagen efter", som inte medvetet skulle köra om de visste om att de var påverkade. Och de är nog ganska många.

Varje männsikoliv som sparas... etc...

Men ner med fartkamerorna, ut med fler trafikpoliser på vägarna, fler kontroller av både alkohol/droger/körkort.
grejen med det alkolåset jag monterar är att det loggar allt. så man kan se omföraren manipulerat med låset (han har ju viserligen då redan kört bil. men om man skulle mistänka nått så går det att kolla) är altså bättre än de lås som bara förhindrar att startmotorn aktiveras, där kan ingen kolla nått nån gång.
av matzen10
Låter som en vettig mjukvara, CarMan, där man som köpare/beställare kan modifiera mjukvaran efter hur man vill att kontrollen ska se ut!
Jag trodde inte att det, ännu, fanns så avancerade system, faktiskt. Men jag är inte så påläst med alkolås iofs. Bara alkoholism :wink:.
När jag läst igenom tråden ordentligt så går det inte att komma ifrån den proaktiva fördelen som ändå finns med ett alkolås; allra helst för yrkestrafiken.

Carman: Har du en ungefärlig uppgift vad kostnaden för ett standartmontage kostar för 1 fordon (företag)? Finns det dessutom kostnadseffektiva lösningar för privatbilisten?

M V H
---> Matz
av anp
CarMan skrev:
anp skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3218271.ab

Varför diskuterar vi alkolås när sådant här skrivs i tidningarna?
Är det inte bättre att ta tag i grundproblemet, än att hitta på falska säkerhetslösningar såsom alkolås mm?

"Han är dömd för rattfylleri 48 gånger.

"I helgen åkte mannen fast igen – två gånger."

"– Den här mannen har inget körkort och han kommer över bilar hela tiden. Får han inte låna, stjäl han dem, säger Royne Käck till Upsala Nya Tidning."

"– En sådan här människa är ett stort problem, vi kan ju inte låsa in honom för tid och evighet."
Jag skulle vända på det o säga att han skulle iala fall inte kunna köra sin skolbuss om bussen har alkolås, så nog gör det en rätt stor nytta! sen om han kör priat så är det att annat problem.

o ja jag håller med om att allt vore bättre om det var fred på jorden m.m. (men nu är det inte så verklighetan ser ut)
Ett annat problem om han kör på fyllan privat?

Nu är vi ju inne på falsk säkerhet direkt, i yrkeslivet kräver vi att någon skall köra nyktert, men kanske inte för den delen säkert. För vem kontrollerar det då inga poliser finns i trafiken?

Sedan efter jobbet kan samma person supa till, och ta sin bil och köra på en annan skolbuss eller grupp med barn, med sin bil som saknar alkolås.

För vi har ju fortfarande problemet med att inga poliser finns i trafiken, och att vi överskattar vår tro på den egna alkoholtoleransen/förbränningen. Vi ingriper heller inte i den omfattning vi skulle behöva för att minska andras rattfylla.

Arbeta för en lösning av grundproblemet istället för att diskutera allmänna alkolås. Tvingande, och egenfinansierade alkolås för dem som tagits påverkade är en god idé. Efter ett kraftigt straff först. För idag har vi inget straff för rattfylla, körkortsindragningen som många säkert ser som det värsta straffet, är ju endast en administrativ åtgärd.
Användarvisningsbild
av Funk
Ett annat problem om han kör på fyllan privat?
Han är ju i alla fall inte i trafiken påverkad under en stor del av dygnet om han har alkolås på jobbet.
Nu är vi ju inne på falsk säkerhet direkt, i yrkeslivet kräver vi att någon skall köra nyktert, men kanske inte för den delen säkert. För vem kontrollerar det då inga poliser finns i trafiken?
Man skall givetvis inte minska nykterhetskontrollerna, ingen har påstått det, och man kan gott kombinera flera kontrollmetoder..
Sedan efter jobbet kan samma person supa till, och ta sin bil och köra på en annan skolbuss eller grupp med barn, med sin bil som saknar alkolås.
Självklart kan han det, men oddsen minskar rejält för att det skall ske.
För vi har ju fortfarande problemet med att inga poliser finns i trafiken, och att vi överskattar vår tro på den egna alkoholtoleransen/förbränningen. Vi ingriper heller inte i den omfattning vi skulle behöva för att minska andras rattfylla.
För få poliser kanske, men generalisera inte om andras vilja att ingripa är du snäll.
"alkoholtoleransen/förbränningen" som sagt tidigare - sviktande omdöme är väl framträdande just hos missbrukare..
Arbeta för en lösning av grundproblemet istället för att diskutera allmänna alkolås. Tvingande, och egenfinansierade alkolås för dem som tagits påverkade är en god idé. Efter ett kraftigt straff först. För idag har vi inget straff för rattfylla, körkortsindragningen som många säkert ser som det värsta straffet, är ju endast en administrativ åtgärd.
Så länge folk dricker har vi kvar roten till det onda, och alkoholen lär vi inte bli av med. Straffa är en sak, vårda ytterligare en.. Egenfinansierade alkolås för ertappade är helt OK, men hur skall det i praktiken fungera för folk som kör flera fordon i yrkesmässig trafik. Obligatoriska lås där så har vi täckt in en del av kartan..

/Thomas
av anp
Generalisera, ok jag kan bara se till den uppfattning jag får i den miljö och de sällskap jag befinner mig i.
Och jag hävdar bestämt att få väljer att ingripa speciellt kraftfullt ens om det är en bekant som tänker köra på fyllan.
Jag har tyvärr fegat ur då jag vid de tillfällen jag försökt ingripa vid misstänkt rattfylla, då jag av övriga setts som konstigare än den som väljer att köra påverkad.
De gånger jag ringt polisen, har jag också ignorerats. Ok om de inte har någon bil tillgänglig, men ett visst intresse borde ändock finnas.
Användarvisningsbild
av gundj
Jag kan inte förstâ hur man kan vara motstândare till alkolâs.
Det räcker ju med att en enda person stoppas frân att kör aberusad sâ är det värt allt krângel.
Att ha alkolâs betyder ju inte att samhället och företag och anhöriga inte behöver göra nâgot för de med problem.
Alkolâs som stoppar en fyllerist har ju potentiellt räddat liv om än kanske bara fylleristens egna, men dâ har ju samhället sparat pengar.
Om dâ polisen vet att yrkesfordon har alkol^s sâ kan de lägga mer reesurser pâ att kolla privatbilister och dâ kanske hitta fler missbrukare där.
Sâ alla vinner, även den som betalar installationen, dâ denne slipper kostnaderna som följer med att haft en berusad förare.
av anp
Fartkameraskåpen skulle ge polisen mer tid att kontrollera annat i trafiken sades det.
Det vet vi ju idag hur det slutade, när såg du en polis i trafiken senast?
Användarvisningsbild
av Funk
20 minuter sedan...

/Thomas
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Motorhaveri s60 2.4T