Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ah17
Det är en sak att få en bil att starta på etanol vid 20 minusgrader och en helt annan sak att få den att bli lönsammare än om man tankat bensin istället under sådana förhållanden.

Kokpunkt för etanol och bensin är 78 resp. 30grader.

Mycket stor del av bränslet som sprutas in vid kallstart läggs som en film på väggarna och sköljs ut med nästa avgastakt och dessutom blandas med motoroljan. Så för att komma upp i tillräcklig volym antändbar bränsle så skall det sprutas in mycket etanol.

Så fördelaktigt att köra på E85 kan är det nog inte om man kör kortare sträckor i kallt klimat.
Användarvisningsbild
av CarMan
det här med att köra korta sträckor, är mycke skadligare på E85 än på bensin. motoroljan måste nämligen upp högre temp för att förånga bränslet i oljan. (deta är en av anledningarna till att biltilverkarna har 1000 mils intervall mellan olja bytena)

sen så blir jag så förvånad att så många tror att dom ska märka motorskador efter en "kort" provkörning på bränslet.

det är ju faktiskt inte svårre an att kolla på biltilverkarnas E85 motorer, så ser man att dom bytt en hel del matrial, för att få det att hålla i längden (Etanolen får en reaktion som gör att galvanisk korision uppstår)
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Kan ju då inflika att jag kör min V90 på 65% inblandning av E85, och har gjort det i 1,5år nu, både vinter och såklart sommar. Inga nackdelar har visat sig, har ännu inte bytt bränslefiltret, bilen går bättre med denna blandning än på ren bensin.
Avgasvärdena har varit felfria de ggr jag besiktat.
Låta bilen stå 2 dar i -20 utan motorvärmare funkar fint, inga startproblem.

Och märk väl, det här är okonverterat, styrenheten har klarat att ställa om sig helt.
Soppaförbrukningen nu är ca 1,15l/mil, jämfört med 1-1,05 på bensin.

Har testat högre inblandning, och 90% går sålänge man inte gasar fullt, då märks det att bilen går magert, hackar lite och så. Har därför lagt mig på bedömt säker nivå.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja bilen går säkert bra några år till, men inte vet när eller om du komer att få drifts störningar på grnd av galvansik korision eller upplösta slangar?
av *pettson*
Fastmoving? skrev:Kan ju då inflika att jag kör min V90 på 65% inblandning av E85, och har gjort det i 1,5år nu, både vinter och såklart sommar. Inga nackdelar har visat sig, har ännu inte bytt bränslefiltret, bilen går bättre med denna blandning än på ren bensin.
Avgasvärdena har varit felfria de ggr jag besiktat.
Låta bilen stå 2 dar i -20 utan motorvärmare funkar fint, inga startproblem.

Och märk väl, det här är okonverterat, styrenheten har klarat att ställa om sig helt.
Soppaförbrukningen nu är ca 1,15l/mil, jämfört med 1-1,05 på bensin.

Har testat högre inblandning, och 90% går sålänge man inte gasar fullt, då märks det att bilen går magert, hackar lite och så. Har därför lagt mig på bedömt säker nivå.
Med felfria avgasvärden menar du naturligtvis dom värdena som mäts i sbp? NOx är inget som mäts i sbp däremot dör man av skiten. Rätt matad så dödar faktiskt kissen under bilen NOx. Men går den för klent så skapar vi NOx istället för att döda den. Och det tycker jag väl inte direkt är så rent OM det nu är så att det inte blivit perfekt.
Har du lust att lägga ut avgasvärdena du hade sist? Alltså alla värdena på pappret? Gärna ett där du kör på bensin och ett där du kör på dina 65% etanol?

Om det finns flera som vill så vore det roligt att se värdena på flera bilar där man kör dels blandtankning och dels på ren etanol. Men siffrorna är bara intressanta om man kan lägga upp motsvarande siffror för bensin brevid så man kan jämföra. :-)-)
av anp
CarMan skrev:Ja bilen går säkert bra några år till, men inte vet när eller om du komer att få drifts störningar på grnd av galvansik korision eller upplösta slangar?
Den här diskussionen har vi haft några år nu, men vad är några år?
Du skriver ju själv nu, när eller om.

Vad gäller utsläppsbiten så bryr jag mig inte nämnvärt sett till hur övrigt trim hanteras och vad som körs på våra vägar, men hållbarheten är jag väldigt skeptisk till att den skulle försämras så som du sagt tidigare.

Jag vet inte vem som sade det första gången, men det påstods då att motorn skulle skära efter <100 Mil, när de hundra milen passerats blev det <1000 Mil. Nu är många motorer kanske uppe på närmare 10000 Mil med E85 som bränsle, fortfarande utan att uppvisa några problem.
Användarvisningsbild
av Funk
Problemfritt är det inte.. I Bilsports artikel om Saabtrimmarna (vad dom nu hette) står lite intressant att läsa..
BMW har haft problem med tankarmaturer som inte tål alkohol och slutat fungera, och detta redan vid de låga halter som finns i svensk 95 oktanigt.

Men troligen är problemen inte såå stora på externa komponenter som först sades, kankse på interna på lång sikt, jag vet inte vad jag skall tro ännu..
Men jag kan konstatera att tillverkarna som kör på etanol gör uppdateringar på ett flertal punkter, och min kännedom om bilindustrin säger mig att man inte gör dessa kostbara uppdateringarna för skojs skull..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:det här med att köra korta sträckor, är mycke skadligare på E85 än på bensin. motoroljan måste nämligen upp högre temp för att förånga bränslet i oljan. (deta är en av anledningarna till att biltilverkarna har 1000 mils intervall mellan olja bytena)
Måste säga att det var en intressant reflektion som står i direkt motsats till de kemiska förutsättningarna för E85 och Bensin!

Till och börja med så består etanol av ETT kolväte. Bensin upp till så många som över 500 olika kolväten. Etanolen kokar bort vid 78 grader Celcius (vilket innebär att all etanolkokar då den bara består av ett kolväte). Bensin börjar att koka bort vid 50-60 grader Celcuis, men alla kolväten är inte lika läta att bli av med. Vissa av dessa över 500 olika kolväten kokar inte bort förrän temperaturen ligger på över 200 grader. Skulle vilja se den olja som mår bra av att arbeta med den temperaturen.

Att det kan ske en ökning av bränsleutspädning av olja vid kallstarter håller jag helt och hållet med om! Men att motorn (oljan) måste upp i högre temperatur för att förånga etanolen stämmer inte!

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:Ja bilen går säkert bra några år till, men inte vet när eller om du komer att få drifts störningar på grnd av galvansik korision eller upplösta slangar?
Diskussionen om upplösta slangar kan vi väl låta vara död och begraven då denna myt sedan länge är avlivad, överbevisad och överbevisad igen! Kika i slangfabrikanternas tabeller (t ex Hydroscand) så lär ni märka att fler slangar tål etanol än det antal som tål bensin! Och de slangar som tål bensin tål även etanol, dock så tål inte alla slangar som tål etanol bensin! Undrar vilket bränsle som sliter mest! Däremot är det ett känt faktum att om du har en gammal sprucken slang så kryper etanolen lättare ut genom dessa sprickor än vad bensin gör!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
jo det stämmer att oljan måste ha en högre temp för att bli av med etanol, mot bensin.
detta ställer desutom till "regäla" problem för motorstyrningen (vevhusångorma föångas väldigt fort när man nått rätt temp), då motorn ska förbränna dessa vevhusångor biltillverkaren har ju krav påsig att hålla avgaskraven under alla förhålanden, nått som hema konventerara skiter fulständigt i. så en hema konverterad bil är inte på långa vägar lika miljövänlig.

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]