Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kurdsson
Tja.Jag blir galen på oljudet i mina stötdämpare.När jag åker över farthinder o bilen liksom hoppar upp o ner så låter det som en gammal säng med fjädrar.Det liksom låter illa.Nån som känner igen problemet?Inte lätt o förklara..

MVH/ali

Bilen i fråga är v70 02 2,4 t
Användarvisningsbild
av CarMan
lite svårt att förklara, det fins olika saker som kan låta i ditt fjäderben. en van mekaniker kan käna igen de olika ljuden.

du kan ha glapp i själva stötdämparen
det kan vara luft i stötdämparen
det kan vara övre fjädersätet som sprukit i gummmit
set kan vara fjäden som vridersig / hoppar (händer då fjädern ligger på lite grus)

den sist nämde är den vanligaste, denna låter oftast bara sporadiskt
av ssiimoon
Jag har samma ljud i min s60 2.5t 2004, men mitt ljud verkar komma ifrån höger fram. Finns det något man kan göra för att få bort det ljudet, eller blir det att lämna in den? :???:
Användarvisningsbild
av EjS
Tjena,

Jag har exakt samma beteende på min s60 -01. Tidigare var det överallt - nu gäller det bara höger fram.

Jag har bytt länkarmar hela vägen runt och bytt dämparelagar i fjädertårnet vänster och höger fram.

Oljudet är fortfarende kvar i högersidan.

Bilia fattar bara inte vad som skall göras. På 18000 milsservice blir det 5. gången jag återkommer för samma problem...

VH EjS
Användarvisningsbild
av CarMan
jag försökte förklara at jag åtminstonde kan känna igen en hand full olika sljud fårn bara ett fjäderben.
men ni vet direkt att ni har SAMMA ljud. (det kan inte vara så att ni också har ljud? men kanke inte samma?)
Användarvisningsbild
av EjS
Vi vet inte att vi har samma oljud - i så fall får man väl göra en Fourier analys - om du vet vad det är...

Vi har samma problem - oljud i framvagnen. Och det är en svaghet i P2 - och tyvärr kan Bilia bara inte ordna det även om du försöker igen och igen.

Jag har accepterat detta - och köper ALDRIG Volvo igen. Hela tiden småstrul och fel.

VH EjS
Användarvisningsbild
av _zigge_
Hade ett ljud som klapprade mer.. Och ibland gnissel..
Jag bytte fjäderbensgummit som sitter över fjädren.. Fjädren vilar på det.. Sen sitter det en metallhylsa i där som gummit brukar släppa ifrån då klapprar det... Kolla det!!
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Har också något som låter i vänster fram när man kör över farthinder. Har dock noterat att det antingen försvunnit helt, eller kommit tillbaka i samband med att någon hissar upp bilen på en lyft. Det kommer och går alltså.

Jag tappade ner ett färgstift i hålrummet som är mellan plåtarna på framskärmen (motorhuven var öppen, och färgstiftet åkte ner). Kan inte komma på hur man ska få upp det igen, utan att plocka isär.

När jag började höra dessa ljud för första gången så tänkte jag därför att det kanske var det där färgstiftet som rörde på sig (hoppade) när man körde över farthinder eller svängde ut på någon väg.

Det liksom låter som att man släpper en liten sten eller något annat litet föremål inne i skärmarna just då man kör över ett hinder.

På senare tid har jag dock börjat ana det nog inte har något med färgstiftet att göra, utan snarare något av de saker som nämns ovan.

Det kariktäristiska "klonk-ljudet" som man läser om i var och varannan tråd på olika Volvoforum...det är nog det som spökar.

Skulle vara kul att se lite statistik på det här forumet om olika åkommor...så borde man kunna se vad folk har mest bekymmer med när det väl börjar strula.
av Mutterdragare
Finns en service lösning på detta problem,finns gummimellanlägg att montera längst ner på fjädranarna,Kom som standard på senare 04 och uppåt. :D
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Mutterdragare skrev:Finns en service lösning på detta problem,finns gummimellanlägg att montera längst ner på fjädranarna,Kom som standard på senare 04 och uppåt. :D
Ok, då kommer mitt oljud från något annat...eller så är det där nya gummimellanlägget inte särskilt verkningsfullt?

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]