- sön 27 nov 2005, 11:43
#22013
230 E är mekaniskt sprut. Enkelt beskrivet:
Tänk dig en rund skiva som ligger i en tratt. När du blåser underifrån lyfter skivan, till en höjd motsvarande luftmängden. Skivan är kopplad till en ventil som släpper på bränsle.
230 F är elektroniskt sprut. I luftmassemätaren sitter en tråd som hålls på en konstant temeratur på 300º. Luften på väg in i motorn kyler tråden, och då går det åt mer ström för att hålla temeraturen uppe. Strömmen är alltså ett mått på luftmängden. Den signalen, plus en hel del annat som motortemp, varvtal, mm skickas till styrenheten som i sin tur styr insprutarna. Lambdasonden sitter i avgasröret och mäter syrehalten där, och avgör om motorn går mager eller fet. Styrenheten använder den signalen för att finjustera blandningen.
1989 kom hårdare avgaskrav som kräver lambdasond och katalysator, så E finns bara tom 88. Annars är det så här:
GL = 230F
GLE = 230E
GLT = 234F (16-ventilare)
Ta en titt i 200-forumet, vi har diskuterat just skillnader i bränsleförbrukning och driftsäkerhet på E/F där.
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!