Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jimzon
jag undrar vad det är för skiland på mekanisk insprutning och elektronisk insprutning. hur funkar det å i vilka 740is finns dom i.
vad är bränsleförbrukningen på olika 740 som GL GLT å GLE... vilken drar mest å minst...vilken är driftsäkrast?
Användarvisningsbild
av Sparkz
230 E är mekaniskt sprut. Enkelt beskrivet:
Tänk dig en rund skiva som ligger i en tratt. När du blåser underifrån lyfter skivan, till en höjd motsvarande luftmängden. Skivan är kopplad till en ventil som släpper på bränsle.

230 F är elektroniskt sprut. I luftmassemätaren sitter en tråd som hålls på en konstant temeratur på 300º. Luften på väg in i motorn kyler tråden, och då går det åt mer ström för att hålla temeraturen uppe. Strömmen är alltså ett mått på luftmängden. Den signalen, plus en hel del annat som motortemp, varvtal, mm skickas till styrenheten som i sin tur styr insprutarna. Lambdasonden sitter i avgasröret och mäter syrehalten där, och avgör om motorn går mager eller fet. Styrenheten använder den signalen för att finjustera blandningen.

1989 kom hårdare avgaskrav som kräver lambdasond och katalysator, så E finns bara tom 88. Annars är det så här:
GL = 230F
GLE = 230E
GLT = 234F (16-ventilare)

Ta en titt i 200-forumet, vi har diskuterat just skillnader i bränsleförbrukning och driftsäkerhet på E/F där.
av nolltvåett_raggaren
Jag har en -90:ans B23 E ? eller B23E kanske heter något annat när den är nyare ..

tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Sparkz
B23 fanns fram till 84, sen kom B230. Det finns en tråd om skillnader mellan dom motorerna med...

Och E fanns som sagt fram till 88.

Ska bränslepumpen gå igen även ma[…]

Om jag inte ser fel så sitter förgrenin[…]

Hallå! Det där ju motorlampan som lyser[…]

Chippning av 940ltt 1996

Har bytt ut samtliga 5 tändkablar nu. Allt &a[…]