Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av queefy
#220540
Mikael_0223 skrev:Hejsan!

Som skrivits tidigare vad det gäller Bosch, Big-Knick eller Navigator.

Har 3*Big-Knick på ena bilen och 3*Navigator på den andra. Lite svårt att jämföra när Volvon har Xenon på orginalljuset och Chryslers orginalljus är mer att likna vi normala parkeringslampor. Ändå är känsla att 3*Navigator på Chryslern lyser lite bredare och har en lägre ljusbild med mindre ströljus än Big-Knick.

Ingen av dem lyser hiskeligt långt, men där de lyser ser man allt man behöver.

Nu hade jag de förspänt på Volvon eftersom knappen satt i kupén redan så det var bara att jacka in.

Vad man tjänar på är ett ordentligt fäste, på Volvon kör jag med QPAX-båge, dyrt men j---t bra. Där har jag inte ens några toppstag och lider inte av vibrationer, inte ens på dåliga vägar.



Annars är det som vanligt, ordentliga reläer och kraftiga kablar.

//
Micke


vad kostar en QPAX båge då????? kollade på en sida som visade hur en QPAX båge såg ut till en s60 såg helt okej ut.........0223....... bor i samma stad jag oxå :D
Användarvisningsbild
av ER
#220576
queefy skrev:
Mikael_0223 skrev:Hejsan!

Som skrivits tidigare vad det gäller Bosch, Big-Knick eller Navigator.

Har 3*Big-Knick på ena bilen och 3*Navigator på den andra. Lite svårt att jämföra när Volvon har Xenon på orginalljuset och Chryslers orginalljus är mer att likna vi normala parkeringslampor. Ändå är känsla att 3*Navigator på Chryslern lyser lite bredare och har en lägre ljusbild med mindre ströljus än Big-Knick.

Ingen av dem lyser hiskeligt långt, men där de lyser ser man allt man behöver.

Nu hade jag de förspänt på Volvon eftersom knappen satt i kupén redan så det var bara att jacka in.

Vad man tjänar på är ett ordentligt fäste, på Volvon kör jag med QPAX-båge, dyrt men j---t bra. Där har jag inte ens några toppstag och lider inte av vibrationer, inte ens på dåliga vägar.



Annars är det som vanligt, ordentliga reläer och kraftiga kablar.

//
Micke


vad kostar en QPAX båge då????? kollade på en sida som visade hur en QPAX båge såg ut till en s60 såg helt okej ut.........0223....... bor i samma stad jag oxå :D
2500 exkl moms för 3-ljus varianten, 2-ljus knappa 50-lappen mindre.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
#221403
queefy skrev: vad kostar en QPAX båge då????? kollade på en sida som visade hur en QPAX båge såg ut till en s60 såg helt okej ut.........0223....... bor i samma stad jag oxå :D
Inte riktigt samma stad, men i grannbyn..... :-)

Köpte bågen förra året på Hans Persson Bil i Avesta för ca 2.500 ink moms. (Öppnad kartong och bultar saknades)

Det är läge att ringa runt och kolla. Riktpriset hos QPAX är 2.500+ moms.

En orsak att köra med blåglas även om man har Halogenlampor är faktiskt att bländningsfaktorn i kraftigt snöfall och regn är lägre än med vita ljus.
Inbillning, vet ej, men det är min åsikt.
//
Micke
Användarvisningsbild
av Bosa
#221407
queefy skrev:tja vet någon hur mycket dom ska ha på volvo för att koppla in allt samt en knapp i bilen??????finns de ingen sida där man kan se hur de ser ut med 3 stycken ljus?????har för mig att de ska finnas en sida vart in på den men glömt bort adressen :D och blir inte bosch big knick för stora?????
3 x Lightforce Blitz 240, större än Big Knick, monterade på Qpax-bågen:
Bild

Ser ut att vara Bosch Navigator, Qpax-båge:
Bild

Och slutligen Bosch Big Knick, oxå på Qpax:
Bild


Väljer du samma färg på rampen som ovan så är ju den extra ljus också. ;)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#221608
fördelen med lightforce är att man slipper byta glas på dem....vanliga glas utan skydd går nästan garanterat sönder inom 1 år om du kör mkt bil...

med plastskydden som är original på lightforce så kan du skydda glasen mot stenskott...du kan även byta ut spridningen på ljuset genom att bara byta lins...bred eller lång. Det går även att byta till olika färger...röd, grön, blå, gul, rökfärgad etc...

Det är de största fördelarna som jag ser det.

Plastskydd till de vanligaste halogenljusen går dock att köpa till separat..men det sitter inte någon brytning eller färg i dessa..

Kör du mycket och i varierade landskap...och gillar bra ljus..då skulle jag nog satsa på antingen lightforce eller xenonkonverterade bosh ELLER hella.

Är du mer av en helt vanlig svensson...så klarar du dig gott med några mindre modeller av extraljus..typ nbb eller compas kanske...

tre ljus är lite av standard i dag när man monterar...men du klarar dig i så fall fint med endast två bredlånga.

men att du ens överväger extraljus får mig att ana att du är lite mer än vanlig svensson och därmed behöver rejält med ljus...bättre än standard...och då är det utan tvekan tre bosh mee 100w och blå eller vita glas..senare lite jobbigare ljus, men lyser längre, alternativt xenon eller lightforce för möjligheten att anpassa ljusbilden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#221654
Hur länge får man ha kvar dessa på bilen innan någon tjuvat dem, 1 dag?

Hur länge dröjer det till någon har "tryckt till" lamporna vid fickparkering i stan?

Bild
Användarvisningsbild
av Bosa
#221660
VolvoB20 skrev:Hur länge får man ha kvar dessa på bilen innan någon tjuvat dem, 1 dag?

Hur länge dröjer det till någon har "tryckt till" lamporna vid fickparkering i stan?
Inget problem vi har där jag bor iaf, varken med stölder eller påbackningar. Har haft extraljus sen första bilen som skaffades -93 och har aldrig fått något extraljus varken stulet eller blivit påbackad. Ett tag var man ju riktigt mörkrädd och hade 5 big knickare utan några missöden. :)

Ett par grannar har Lightforce, en med 3 x 240 och en med 3 x 240 samt 4 x 170 och även de får behålla sina lysen. Beror väl på var man brukar husera, vet man att det stjäls mycket extraljus där man bor/vistas så får man antingen köpa avtagvar ramp typ Lighton eller skippa extraljus eller köpa billiga. :)

Alternativt dra högström till extraljusfästena. :twisted:
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#221664
Trenden går väl just nu mot mindre extraljus, dvs, man väljer troligtvis i allt högre utsträckning att köra utan extraljus då standardljusen har blivit så otroligt mycket bättre senare åren. Dessutom anser mångá att extraljus förfular bilens design. Så jag tror helt ärligt att risken är försvinnande liten....

Men att andra backar på bilen...det råkar du ut för med typ 99% sannolikhet om du parkererar inne i sthlm några gånger... eftersom ingen har extraljus så är det inte heller någon som räknar med att du har det. Man backar tills det tar emot, och extraljusen brukar då tryckas snett uppåt... vet ej vad som händer när man trycker in qpax-bågen, men den är ju monterad i listen på stötfångaren. Helt klart får man välja var man ska parkera om man har extraljus och bor i sthlm eller annan storstad.

Ang. vibrationer i Qpax-bågen utan stödpinnar så är det knappt märkbart vid standardextraljus och välmonterad båge....men om du går på en lite tyngre modell typ Hella Luminator Xenon så blir det vibrationer som dessutom tenderar att öka något med tiden. Dock inga vibrationer på fina vägar..men kör du på grusvägar, eller vägar med lite ojämnheter så märks det tydligt.

Lightforce är ju för övrigt kända för att vara väldigt lätta jämfört med andra ljus.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
#221704
Hejsan!

Visst finns det en stöld- och påbackningsrisk med 3 st dyra ljus i fronten. Är oturen framme så är den det. Men jag har de senaste 8 åren pendlat fram och tillbaka till Sthlm utan vare sig ngn försökt stjäla lamporna eller backat på bilen så att lamporna skadats, även fast den står fickparkerad på gatan hela dagarna.
Jag har faktiskt vid 2 tillfällen sett mindre bra fickparkeringsförsök som resulterat i att närkontakt har uppstått mellan min bil och den andra, men vid bägge dessa tillfällen har den andres bakre kofångare tagit i bågen och ljusen har åkta ovanpå den andres kofångare.

Och bara för att jag skriver detta är väl antagligen bilen mosad under en tankbil eller åxå har ngn varit framme och skruvat bort lamporna. :-D

Visst kan jag hålla med om att det för det mesta inte är speciellt vackert med ett antal extraljus i fronten på en modern bil. Volvon är helt ok, men en BMW blir inget vacker. Men jag tar gärna den nackdelen och får en chans att se där däringa älgen några meter tidigare så att det i all fall finns en viss chans att rädda situationen.

//
Micke
Användarvisningsbild
av Tomas88
#221709
V70n ovan med lightforcen tyckete jag blev snyggt.

Någon med förslag på nåt som passar s40 -01? Fronten på s40 är väl lite lägre kan jag tänka mig, vilket gör att stora ljus inte blir lika snyggt tror jag.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]