Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 TDI -99

Hej igen! börjar kännas som jag bloggar på denna sida snart :-)
Jag fick nån sorts kortslutning när jag kopplade i mina 3 extraljus med parkeringsljus i.

Knaset är följande:
- Jag har motstånd mellan batteriets (+) och parkeringsljusets (-) =kortis...eller??

I mitt letande efter kortslutningen har jag märkt följande.

I säkringsdosan under huven har jag om jag drar ur säkringarna 23 och 24 (parkeringsljus hö samt vä) motstånd med batteriets (-) på båda sidor där säkringen skall sitta på båda säkringsplatserna. Då är det väl kortis där med??...eller?

Det är även skumt när jag ställer ljusomkopplaren i de 3 olika lägena...nämligen.

Parkeringsläget (mitten):
-parkeringsljuset funkar
-Instrumentbelysningen funkar ej

men vrider jag nyckeln till läge 1 och 2 funkar instrumentbelysningen.

1 (uppåt)
nyckel i läge 1
-instrument lyser ej
-anti theftlampan på stereo lyser
-2 gröna lampor på ecc lyser

vrider jag nyckeln till läge 2
-instrumentbelysningen funkar

0 (vänster)
nyckel i läge 1
-instrument lyser ej
anti theftlampan i stereon lyser samt 2 gröna lampor i ecc

vrider jag nyckeln till läge 2
-instrumentbelysningen lyser ej
-alla kontrollampor lyser (batt, kylar, olja mm)

Jag misstänker att det har brännt till i ett ljusrelä någonstans som orsakar kortslutningen eller möjligtvis nått som brunnit i ljusomkopplaren. men jag är inte så haj på bilelektronik så SNÄLLA proffs där ute hjälp mig!!
1. när du kopplar så ska du bara ta signaler (styrningen til relät) via biens el. allt annat går via egen säkring & ett relä.
2. vore intresant o veta var du kopla in dig & hur (kan hjälpa i felsökningen)
3. det kan vara en av de större huvudsäkrinarna eller ljus omkoplaren
Hej! 2 lampor är inkopplade med volvo original sats. Ett extra relä till det 3dje. Styrningen till park.ljus taget från både v och h sida för att slippa ev meddelande för trasig lampa. Allt har fungerat i flera år. Alla säkringar är hela. Måste vara ett ljusrelä eller ljusomlopplaren. Ber om ursäkt för alla trådar om samma fel. Jag övningskör ju ännu:-)
ta bort ihppkopplingan mellan p-ljudena, eller montera in dioder så strömen inte går bakvägen.
sen skulle jag mäta upp ljus ström ställaren, då vet vi om det är denna, eller om det ligger före eller efter denna.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]