Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noclean
Kör en V70N -01 till o börja me :D
1. det knäpper (vad jag tror) i framvagnen när jag har fullt rattutslag o ska ut från en parkering både framåt o bakåt varför???, känns som de slutar efter ett tag, att när jag parkerar senare märker jag de inte (som de känns iaf)
2. hade AC problem i somras ac:n funka ibland o ibland inte, en mekaniker prata om en magnetventig lr liknande sant???
3. har en importbil går det o koppla in stolsvärme i stolarna som sitter i lr har volvo gjort olika stolar för olika marknader???
av S.t.r.a.n.D
1. För det första ska du aldrig svänga med absolut fullt rattutslag, vrid ratten fullt ut tills det tar stopp sen vrider du tillbaks litegrann. Sen har jag också upplevt att det "hackar" lite de få gångerna man verkligen måste ratta fullt. Tror det är normalt.

2. Kanske finns fler ventiler som kallas så men när man pratar om magnetventil som egentligen benämns turboreglerventil så menar man den som styr laddtrycket. Och den lär nog inte ha blivit bytt pga AC problem. ;)
Användarvisningsbild
av Severin
noclean skrev:Kör en V70N -01 till o börja me :D

2. hade AC problem i somras ac:n funka ibland o ibland inte, en mekaniker prata om en magnetventig lr liknande sant???
Det han snackade om va magnetkopplingen, spelet har blivit för stort så den orkar inte hålla komressorn så den släpper. tror spelet ska vara runt 0.3mm, har själv samma fel,när trycket på komressorn blir för mycke så lägger den av, alltså när du vill ha det kallt en riktigt varm dag.
Finns oändligt me trådar om detta som förklarar hur man schimsar om
Användarvisningsbild
av CarMan
1. du kan svänga fult. men oljan blir varm, så håll inte fullt rattutslag längre än 5-10 min
det som kan låta är om hjulet fjädrar lite samtidigt, då kan styrstoppen vara slitna.

2. ja vist kan det vara magnetkopplinge & andra saker (magnetkopplingen är vanligt på V70 första karossen, när dom rullat 25 000 - 35 000 mil. ) men på V70n är det inte så vanligt.
Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌