Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perrax
Har en v70 d5 -04 163hk 33000mil och den är ojämn i styrningen. Den rycker i ratten vid långa kurvor mest och då lär man hålla i ratten, hålla emot stötarna som blir. Den följer inte det spår den ska utan liksom drar lite och stöter i ratten. Går ojämnt genom kurvan. Detta kan uppträda vid såväl låga som högre farter. Det låter inget och inget glappar. På en parkering innan man kör iväg så känns det oxå som om inte servon riktigt tar hela lasset utan man lär ta i mer då när man styr. (alltså vid låg fart) Problemet har funnits av och till i ca 10000mil men inte alls så här starkt som nu. Tidigare har den bara känts lite orolig. Nu är jag orolig istället! Vad kan det vara och vad kostar det?
Tacksam för svar.
Perra
Användarvisningsbild
av CarMan
det är internt fel i styrväxeln. o kostar en summa att byta.
Användarvisningsbild
av isak
hej
har du kollat oljenivån?
på din beskr- låter det som att pumpen suger luft?
Användarvisningsbild
av CarMan
det är ingen luft.
strväxeln styr tillbaka mot rakt läge med kraft (du rakar inte hålla imot)
humm.. känner igen symptomen.. men hos mig känns det bara i bland.. "hugger" lite hade funderingen på luft.... är det avancerat att byta styrväxeln? kommer det att förvärras..?
-05 med 32000mil..
Användarvisningsbild
av CarMan
det lär inte bli bättre, men hur mycke sämre det är kan ingen svara på.
detta händer bara på dieslar.
av joppe d5
styrväxlarna blir så där det är så på min med den har rullat 27000mil my04 .Men som någon skrev att det bara är på dieslarna.undrar varför?..Är det svårt att byta styrväxel måste göra det på min snart
Användarvisningsbild
av CarMan
en diesel vibrerar på ett helt annat sätt.
det är bara på lång milare det händer, så något i styrväxeln blir utmattat av alla vibrationer

Men för alla behörigheter gäller[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]