Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#220437
Köp en 525d eller 530d så får du alla de egenskaper du vill ha. Utrymme, komfort och extremt bra motorer.

Förstår inte riktigt hur du jämför dock. XC70D5 är ju runt 100.000kr dyrare än en 320d?
Användarvisningsbild
av Tomas L
#220464
andreas_lofgren skrev:Köp en 525d eller 530d så får du alla de egenskaper du vill ha. Utrymme, komfort och extremt bra motorer.

Förstår inte riktigt hur du jämför dock. XC70D5 är ju runt 100.000kr dyrare än en 320d?
Alternativet till XC70 är 320XD, alltså med fyrhjulsdrift. (Den fanns ej för provkörning idag) Plockar man sedan på utrustning, inget märkvärdigt men för att någorlunda matcha XC70-alternativet, så hamnar man på nästan samma slutsumma (BMW kanske 10 tkr billigare). Vi har även tittat på 525XD, men den blir runt 100.000 kr dyrare än XC70 med motsvarande utrustningsnivå vilket skulle ge ett förmånsvärde på över 8.000 kr i månaden...vilket är lite väl mycket. Då tar jag hellre någon deciliter högre förbrukning med en XC70, jag får dessutom en hög bil ("light-SUV") vilket inte är så dumt om man ibland kör på dåliga norrländska vägar i jakt på nya fiskevatten. ;)
Användarvisningsbild
av bylle
#220525
Tomas L skrev:jag får dessutom en hög bil ("light-SUV") vilket inte är så dumt om man ibland kör på dåliga norrländska vägar i jakt på nya fiskevatten. ;)
XCn funkar fint där - jag fick för mig att testa köra mellan Valvträsk (Gunnarsbyn) och Harads och GPS:en guidade in mig på riktigt risiga skogsbilvägar men det funkade bara finfint trots att jag blev lite orolig när den till slut pekade in på en väg som nästan hade vuxit igen. Med facit i hand var vägvalet kanske inte fullt så smart, men jag hade inte velat sitta där i en vanlig sedan/kombi.
av Lövet
#220539
100 tusen dyrare kan jag inte få det till, hur länge jag än sitter vid konfiguratorn

Provade att bygga 525xd och då kostade den 496.000 med metallic, pdc, hifi högtalarsystemet, metallic, xenon, skinnklädsel

När jag bygger XC70 D5 med samma utrustning (Summum, Metallic, Teknikpkt, PDC fram & bak) så slutar det på 439.000

Visst skiljer det men inga 100.000kr direkt. Väger du in 3 års fri service och runt 2 dl lägre förbrukning per mil så blir skillnaden mycket liten per månad.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#220557
En stor nackdel med t.ex BMW är att det lätt sticker i ögonen på folk. Det spelar nåstan ingen roll vilken BMW....

Sen kan man komma med en Volvo för 750-800, det ser inte folk. En BMW för samma summa däremot... :roll:

Gäller givetvis mest dom som kör i jobbet.



Sen, det som jag ofta drar upp; Säkerheten. Det väger högre för mig än lite lägre bränslekostnader!
Användarvisningsbild
av bylle
#220573
Jag valde XC70 av ett par olika anledningar;
1) Jag tycker den är snygg
2) Det är den bil som ger mig "mest för pengarna" gällande AWD, diesel, automat och kombi till en vettig prislapp
3) Det känns bra att köpa svenskt - dels sticker det inte i ögonen på folk, och sedan behöver nog Volvo allt stöd de kan få idag.
av dali
#220601
andreas_lofgren skrev:100 tusen dyrare kan jag inte få det till, hur länge jag än sitter vid konfiguratorn

Provade att bygga 525xd och då kostade den 496.000 med metallic, pdc, hifi högtalarsystemet, metallic, xenon, skinnklädsel

När jag bygger XC70 D5 med samma utrustning (Summum, Metallic, Teknikpkt, PDC fram & bak) så slutar det på 439.000
Jag har inte järnkoll på allt som ingår i BMW:s standardutrustning (inte XC70 heller), men jag får slutpriset 560.500 (+vinterhjul och motorvärmare) för en BMW 525XDA med (vad jag kan se) jämförbar utrustning med en XC70 Summum som jag får till 445.300 + vinterhjul, drag och motorvärmare.

BMW 525xd Touring
Grundpris 421 000 sek
Barberaröd metallic A39 8 400 sek
Läder Dakota grå (Del av Comfort) LCAD 0 sek
LM Fälg Stjärneker 243 2SC Standard

Paket
Advantage ZRP 11 700 sek
Comfort ZRS 36 000 sek

Extrautrustning
Automatisk växellåda 205 22 900 sek
Stöldlarm (Del av Advantage) 302 0 sek
Chrome Line-exteriör 346 Standard
Takrails (Del av Advantage) 386 0 sek
Dragkrok 3AC 11 300 sek
Varningstriangel 428 Standard
Automatiskt avbländande backspegel invändigt 431 2 000 sek
Dryckeshållare fram (Del av Advantage) 442 0 sek
Komfortstolar fram 456 21 100 sek
Skidsäck (Del av Advantage) 464 0 sek
Stolsvärme fram 494 Standard
Interiörlister Grå högglans 4BX Standard
Strålkastarspolare 502 Standard
Parkeringsdistanskontroll (PDC) fram och bak (Del av Comfort) 508 0 sek
Xenonstrålkastare (Del av Comfort) 522 0 sek
Klimatautomatik (Del av Comfort) 534 0 sek
Kupévärmare med fjärrkontroll 536 15 600 sek
Farthållare med bromsfunktion (Del av Advantage) 544 0 sek
Radio Professional 663 4 200 sek
HiFi-högtalarsystem 676 5 600 sek
Förberedelse för CD-växlare 694 700 sek

Totalpris 560 500 sek
Tillkommer motorvärmare och vinterhjul, dvs ca 15.000 sek.

Volvo XC70 D5 Summum
Grundpris 370 900 sek
Ruby Röd metallic 454, 6 900 sek
Automatlåda, 16 900 sek
Dieselvärmare ingår.

Paket
Summum, 30 000 sek
Med bl a: Läderklädsel XC, Xenon, Larm, Parkeringshjälp bak, Avbländbar innerbackspegel
Herrgårdsvagnspaket 2, 10 500 SEK
Med bl a tonade rutor, elmanövrerad baklucka

Tillval
Nyckelavstängning krockkudde, 500 sek
Parkeringshjälp fram & bak, 3 000 sek
High Performance ljud, 2 100 sek
Nivåreglering automatisk, 4 500 sek

Totalpris 445 300 sek
Tillkommer drag, motorvärmare och vinterhjul, dvs ca 25.000 kr.

Är det något stort som jag missat?
Användarvisningsbild
av Tomas L
#220612
andreas_lofgren skrev:100 tusen dyrare kan jag inte få det till, hur länge jag än sitter vid konfiguratorn

Provade att bygga 525xd och då kostade den 496.000 med metallic, pdc, hifi högtalarsystemet, metallic, xenon, skinnklädsel

När jag bygger XC70 D5 med samma utrustning (Summum, Metallic, Teknikpkt, PDC fram & bak) så slutar det på 439.000

Visst skiljer det men inga 100.000kr direkt. Väger du in 3 års fri service och runt 2 dl lägre förbrukning per mil så blir skillnaden mycket liten per månad.
Jag tror inte att det i "verkligheten" skiljer 2 dl mellan en 525XD och en XC70 D5, kanske mellan en 320XD och en XC70 D5. En deciliter är nog närmare sanningen, iaf enligt de tester och ägar-intryck som jag har läst.

Jag har suttit en hel del vid olika konfiguratorer men jag var tvungen att kolla: den XC70 D5 Automat som jag har byggt, vit, standardfälg med Momentum + herrgårdsvagnspaket 2 + teknikpaket + lite till gick på 430 tkr. Motsvarande BMW 525 XD Automat, vit, standardfälg, advantage + motsvarande XC70-utrustning (adapt strålkast, xenon, avbländ backspegel, PDC, fjärrstyrd backlucka, comfort access, stolsvärme bak, tonade rutor, hifi-stereo, bluetooth) så kostar den 536 tkr.

Men nu upptäcker jag att om man vill ha stolsvärme bak så lägger BMW:s konfigurator till skinnklädsel, så för att göra jämförelsen mer rättvis så måste jag lägga till skinn på XC70 vilket kostar 6 tkr. Så i slutända så skiljer det ca: 100 tkr. Man kan ju alltid plocka bort stolsvärmen bak på BMW:n och "slippa" skinnklädsel vilket gör att bilen kostar 512 tkr istället. (Jag vill inte ha skinn så därför tar jag momentum till XC70 istället för summum) Men man ska ju egentligen jämföra 525XD med V70 D5 AWD och den kostar ca: 400 tkr med samma utrustning som XC70:n.

Sedan kan man ju alltid diskutera tillvalen i detalj och hur jämförbara de är, men det går inte att komma undan att BMW:s tillval och utrustningspaket kostar betydligt mer än Volvos, Volvo har väldigt prisvärda paket. Som sagt, att välja till skinn i XC70 kostar 6 tkr, i BMW 20 tkr.

Men även om det "bara" skulle skilja 50 tkr så gör det rätt mycket på förmånsvärdet eftersom förmånsvärdet ökar snabbt över 7,5 basbelopp.
Användarvisningsbild
av Tomas L
#220615
Sedan kan jag som egen företagare bara hålla med om att det känns bättre att göra kundbesök i en Volvo än med en BMW eller Mercedes. Nu råkar vi dock ha 95% av våra kunder i södra Sverige, så det spelar inte så stor roll.

Men helheten talar för XC70; funktion, komfort, ekonomi (både min egen och firmans) och säkerhet.

BTW: BMW har fri service i 3 år vilket är bra, men det har tyvärr ingen påverkan på förmånsvärdet. Ett vanligt "knep" för att komma undan förmånsvärde är att köpa/installera så mycket extrautrustning som möjligt i efterhand, t ex drag, vinterdäck, m o k, mm.
av Lövet
#220641
dali skrev:
andreas_lofgren skrev:100 tusen dyrare kan jag inte få det till, hur länge jag än sitter vid konfiguratorn

Provade att bygga 525xd och då kostade den 496.000 med metallic, pdc, hifi högtalarsystemet, metallic, xenon, skinnklädsel

När jag bygger XC70 D5 med samma utrustning (Summum, Metallic, Teknikpkt, PDC fram & bak) så slutar det på 439.000
Jag har inte järnkoll på allt som ingår i BMW:s standardutrustning (inte XC70 heller), men jag får slutpriset 560.500 (+vinterhjul och motorvärmare) för en BMW 525XDA med (vad jag kan se) jämförbar utrustning med en XC70 Summum som jag får till 445.300 + vinterhjul, drag och motorvärmare.

BMW 525xd Touring
Grundpris 421 000 sek
Barberaröd metallic A39 8 400 sek
Läder Dakota grå (Del av Comfort) LCAD 0 sek
LM Fälg Stjärneker 243 2SC Standard

Paket
Advantage ZRP 11 700 sek
Comfort ZRS 36 000 sek

Extrautrustning
Automatisk växellåda 205 22 900 sek
Stöldlarm (Del av Advantage) 302 0 sek
Chrome Line-exteriör 346 Standard
Takrails (Del av Advantage) 386 0 sek
Dragkrok 3AC 11 300 sek
Varningstriangel 428 Standard
Automatiskt avbländande backspegel invändigt 431 2 000 sek
Dryckeshållare fram (Del av Advantage) 442 0 sek
Komfortstolar fram 456 21 100 sek
Skidsäck (Del av Advantage) 464 0 sek
Stolsvärme fram 494 Standard
Interiörlister Grå högglans 4BX Standard
Strålkastarspolare 502 Standard
Parkeringsdistanskontroll (PDC) fram och bak (Del av Comfort) 508 0 sek
Xenonstrålkastare (Del av Comfort) 522 0 sek
Klimatautomatik (Del av Comfort) 534 0 sek
Kupévärmare med fjärrkontroll 536 15 600 sek
Farthållare med bromsfunktion (Del av Advantage) 544 0 sek
Radio Professional 663 4 200 sek
HiFi-högtalarsystem 676 5 600 sek
Förberedelse för CD-växlare 694 700 sek

Totalpris 560 500 sek
Tillkommer motorvärmare och vinterhjul, dvs ca 15.000 sek.

Volvo XC70 D5 Summum
Grundpris 370 900 sek
Ruby Röd metallic 454, 6 900 sek
Automatlåda, 16 900 sek
Dieselvärmare ingår.

Paket
Summum, 30 000 sek
Med bl a: Läderklädsel XC, Xenon, Larm, Parkeringshjälp bak, Avbländbar innerbackspegel
Herrgårdsvagnspaket 2, 10 500 SEK
Med bl a tonade rutor, elmanövrerad baklucka

Tillval
Nyckelavstängning krockkudde, 500 sek
Parkeringshjälp fram & bak, 3 000 sek
High Performance ljud, 2 100 sek
Nivåreglering automatisk, 4 500 sek

Totalpris 445 300 sek
Tillkommer drag, motorvärmare och vinterhjul, dvs ca 25.000 kr.

Är det något stort som jag missat?
Kan bara kommentera lite kort pga tidsbrist men jag ser ett par punkter där du utrustat BMWn med dyrare saker. Bland annat har du stoppat in:

* Radio Professional - till vilken nytta? Själva ljudet blir inte bättre av detta utan det räcker om du tar HiFi paketet
* Komfortstolar - motsvarande finns inte till Volvon och jag ser inte behovet eftersom BMWs originalstol är utmärkt. Klart att det blir dyrare om du lägger till stol för 20.000kr utan att göra motsvarande på Volvon?
* Dragkrok - du har lagt in denna på BMWn från början men inte på Volvon. Det finns också en billigare som är avtagbar likt Volvos. Den du valt nu är elektriskt infällbar.

Utan att jag känner att jag missat så värst mycket får jag det till:

Din konfiguration
Totalpris 497 200 sek + dragkrok

525xd Touring 421 000 sek

Färg, interiör och lättmetallfälgar
Läder Dakota naturbrun (Del av Comfort) LCNG 0 sek
LM Fälg Stjärneker 243 2SC Standard

Paket
Advantage ZRP 11 700 sek
Comfort ZRS 36 000 sek

Extrautrustning
Automatisk växellåda 205 22 900 sek
Stöldlarm (Del av Advantage) 302 0 sek
Chrome Line-exteriör 346 Standard
Takrails (Del av Advantage) 386 0 sek
Dryckeshållare fram (Del av Advantage) 442 0 sek
Skidsäck (Del av Advantage) 464 0 sek
Stolsvärme fram 494 Standard
Interiörlister Grå högglans 4BX Standard
Strålkastarspolare 502 Standard
Parkeringsdistanskontroll (PDC) fram och bak (Del av Comfort) 508 0 sek
Xenonstrålkastare (Del av Comfort) 522 0 sek
Klimatautomatik (Del av Comfort) 534 0 sek
Farthållare med bromsfunktion (Del av Advantage) 544 0 sek
Radio BMW Business 661 Standard
HiFi-högtalarsystem 676 5 600 sek

Visst är BMWn dyrare, det förnekar jag inte men du får rätt mycket förfining för de pengarna också. Sedan att fri service inte påverkar förmånsvärde, visst, men det påverkar onekligen totalekonomin för bilen ordentligt.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 56

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?