Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bose
Hehe vackert den där styrboxen brunnit :D
Men eftersom ljustutan fungerar så är ju utgången hel från CEM iaf, och felet borde ligga i spaken eller SWM.
Det finns komponenter som är specade för såna miljöer, men visst är det en väldigt utsatt miljö.. I framtiden kommer vi antagligen få mer problem med databoxar och liknande med lödningar som ger upp efter en tid då allt numera ska vara blyfritt tack vare ROHS direktiven som kommit. de nya lödtennen utan bly är inte riktigt lika bra som dom gamla.. :???:

Är spaken instucken i kretskortet är det bara att plocka ut signalerna för ljustuta och "helljus på" direkt där de kopplas in på kortet och sen föra de vidare in till min krets också. Detta borde inte göra en framtida felsökning svårare eftersom originalkretsen är oförändrad. Men jag eftersträvar såklart att slippa lägga ner tid på att designa kretskort och programmera mikrokontroller..

Volvoverkstaden hade inte gjort någon direkt felsökning utan bara gjort ett utlåtande om att det var "kretskortet" som det var fel på och sagt ett pris. Men vi har hört runt med andra volvoverkstäder som säger att de faktiskt bytt några såna spakar på den modellen..

mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
då skulle jag göra en felsökning !!!
bätre att laga den på rätt sätt!

spake eller SWM tror jag inte på, då du har ljus tuta så nunkar ju dessa !
det måst ligga i ljus vredet eller informationen från ljusvredet in i cem.
cem verkar inte veta att ljusvredet står i läge 1. cem tror att ljusvredet står i läge 0
av bose
Jo jag får råda honom att göra en riktig felsökning då.

Ja men spaken har ju två lägen, det med ljustuta och sen drar man ju den ett steg till så ska helljuset låsa, det är det läget som jag menar att det kan vara fel på.

Jo det med ljusvredet kan det med vara. Detta borde man väl kunna testa genom att se om det går att tända dimljusena? för de ska väl inte fungera i läge 0? Fast det verkar ändå som om vredet fungerar eftersom halvljusena slås på när man vrider på det då tändningen inte är igång..
Användarvisningsbild
av CarMan
vist kan det var det felet i spaken som du pratar om. men det är menngslöst att gissa.

detta är en av anledningarna till att jag blir lite tvär o sur när folk vill att man gissar. i dit inlägg så låter det som att du har gjort en full felsökning. om du senare skriver att felet är lagat på anan verksta o felet var ett ennan så framstår det ju som den första verkstan var dålig på att felsöka, men dt kanske i själva verkat bara har diskuterat o gissat lite. något som snabt blir förvrängt vart efter det går från person till person.

ingen kretik mot dig nu, bar allmänt hur det hela tiden skrivs saker på forumet som inte 100% stämmer mer verkligheten.
av bose
Som jag skrivit innan gissade den första verkstaden bara på ett fel utifrån att dom såg att helljuset inte låste när man drog i spaken. Eftersom jag inte namngett verkstaden och jag inte angett vilken kommun jag bor spelar det ju ingen roll, verkstaden kommer inte få dåligt rykte för det.
Jag har inte bett någon gissa vad felet är utan frågade om någon annan haft samma fel, eftersom jag då kanske kunde åtgärdat det själv om det hade varit några lödningar som släppt eller några komponenter som brunnit. Man måste ju inte gå till en volvoverkstad som tar ut ett hutlöst pris för ett litet kort som kanske skulle gå att laga. Bilen är ju inte ny längre och om det står att volvo bytt ett kretskort eller att jag lagat är ju samma sak, ingen som skulle bry sig om det.

Och yttre felsökning har jag ju gjort, testat vad felet är och försökt härleda det någonstans. Och eftersom ljustutan fungerar så fungerar ju utgången från CEM och således kan inte felet ligga där. Om det inte är något programvarufel som uppkommit (?) med tiden..
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
Jag fick samma problem på en äldre bil (855:a), så det kanske inte stämmer här. Men
där var det bara strul med något relä, som bara var att byta. Då ville helljuset inte hoppa
på ibland. Det var lagom kul när man åkte mitt i skogen till jobbet, mitt i vintern, sent om
nätterna. Visst. Relät kostade nån tusing, så det var fan inte billigt. Men ändå.

Men som sagt. Jag är inte så haj på sånt här, så jag kan ju inte säga att det är det. Men
felet låter bekant. Så det skulle kunna vara något liknande! ;)
av LaRy
Hej! Du säger att det är din farfars bil vilket kanske innebär att du inte känner till vissa Volvo-funktioner. Jag har nämligen hört flera klaga över samma problem. Ljusomkopplaren måste stå i läge "halvljus" = lodrät position. Står den i vågrät position lika med positionsljus blir det precis som du beskriver, helljuset låser ej.
av bose
Tack för svaren :)
Reläerna är kontrollerade men en ytterligare genomgång där skadar säkert inte.
LaRy, självklart känner jag till detta, det är inte bara volvo som har det så utan snarare vartenda bil jag suttit i :) men tack ändå.
av minpärlas80
Jag har för mig att jag märkte av liknande och då ändrade jag bara läge på spaken eller om det var ljusvredet. Efter det så låser sig helljuset som det ska.

Så som tidigare har nämts.

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]