Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
1, han har inga torkare på strålkastarna, eftersom han har högtrycksspolning.. 2 du kan behöva borra, då vissa frontar sitter med 1 nit längst ner in mot hjulhuset.... Ska försöka greja mektips i morgon förmiddag...
Användarvisningsbild
av Funk
Alldeles riktigt, jag saxade bara mitt inlägg från en annan tråd jag svarat i.

/Thomas
av V Olovsson
Kanske en dum fråga men vad menar du med att nolla läget på motorn, eller är det torkararmarna du menar?
( I så fall förstår jag, någon jag känner råkade fixa lite med ett annat märke och när han skulle testa vindrutetorkarna så gick de neråt.... hrm, host, host) :lol:
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Då jag tyvärr inte fick tid till att fixa ett mektips på detta så har du en annan förklaring här... (är på jobbet nu :o )

Bild

A (skruv T25): I hjulhuset sitter det en T25 torx skruv som spänner fronten bakåt denna får du lossa och sen "trycka" den frammåt så du märker att du kan dra stötfångaren lite utåt bort från bilen. Svårt att förklara men det borde fixa sig, akta lacken bara.

A (skruv Nv 12): Bakom listen sitter det en M8 bult 12bultskalle som man måste lossa, lossa listen försiktigt med ett fiskben, eller med något som inte repar lacken vissa lister sitter hårt, sen skruvar du bara ur skruven, en på varje sida.

B (nit) : är jag inte säker på¨hur du har det på 05- fronten eller hur det är på 00-04 heller vissa har en nit sitter här vissa har det inte. Har du en så får du borra ur den.

C (clips): öppna motorhuven dessa 6 "clips" kan du inte missa sitter i överkanten av fronten, tryck ner mitten sprinten tills ett klick hörs, (OBS dessa ska inte tryckas hela vägen igenom bara en liten bit) sen pillar du loss dem.

Sen behöver du hjälp, ta tag vid hjulhuset där du lossade T25an dra fronten rakt ut åt sidan tills den går förbi mothållet (plasten) sen drar du den frammåt, gärna bägge sidorna samtidigt men går även att göra en i taget, sen har du dimmljus får du lossa dessa kontakter sen har du motorvärmare så får du nog låta fronten sitta kvar och bara vika ut den på andra sidan, då motorvärmarkabeln går in under motor. Sen sitter väl ävenspolarslangen för ljuset där som du får lossa, finns snabb kontakter vid pumpen och vid förgreningen ut i stötfångaren..

Tror inte jag glömt nått nu har jag det får någon gärna påminna mig!!
av V Olovsson
Tack så hjärtligt för tipset, nu blir det till att avsätta en helg till detta. Hoppas bara att alla lister förblir hela för det är det värsta jag vet när lister sitter lite på snedden eller med springor mm
Användarvisningsbild
av Funk
V Olovsson skrev:Kanske en dum fråga men vad menar du med att nolla läget på motorn, eller är det torkararmarna du menar?
( I så fall förstår jag, någon jag känner råkade fixa lite med ett annat märke och när han skulle testa vindrutetorkarna så gick de neråt.... hrm, host, host) :lol:
Japp, en gång torkade jag huven på min gamla Opel efter lite mekande med torkarna :roll:

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
V Olovsson skrev:Tack så hjärtligt för tipset, nu blir det till att avsätta en helg till detta. Hoppas bara att alla lister förblir hela för det är det värsta jag vet när lister sitter lite på snedden eller med springor mm
Dom är nästan omöjligt att knäcka eller få dit snett... Det enda man skall tänka på att plasten skall inte vara kall, då kan "fästhakarna" spricka. Men över 5-10 grader så skall det vara problemfritt.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
greeeken skrev:Det ska kunna gå att komma åt dom om man kryper under bilen utan att demontera en front.
Eller har jag fel?
Jag tror du har fel, men å' andra sidan så plockar du av softnosen på mindre än 5 minuter om du inte har strålkastartorkare, så det är troligen enklare än att orma sig in underifrån...

/Thomas

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]