Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Tycker varken det är bra eller dåligt, dock upplevde jag xenonljuset som bättre på gamla V70:n. Men efter att ha provat diverse BMW, Audi etc. tror jag att xenon på V70N är normalbra. Saknar lite sting men man blir ju äldre och behöver mer ljus...:(
Jag upplever också att V70II med xenon inte har den intensitet man förväntar sig av ett bra xenonljus. Om jag jämför med min gamla S80N med aktiva xenonljus - ABL så upplevs xenonljusen i nuvarande V70 gulare tonen och mer likt ett traditionellt halogenljus.
av Lövet
Har de ändrat färgtemperatur i lampan? Någon som vet? Har också upplevt att S80N/V70II har ett gulare ljus än tidigare Volvos (och andra tillverkare)
andreas_lofgren skrev:Har de ändrat färgtemperatur i lampan? Någon som vet? Har också upplevt att S80N/V70II har ett gulare ljus än tidigare Volvos (och andra tillverkare)
4100K på S80/V70II så det känns som halogenljus fast med bra styrka och bredd.
Jag tänker byta till 6000K i vinter eftersom jag tycker det är bättre i snö för du får bra kontrast.

//Henrik
av Lövet
Hade tidigare 4300K lampor och uppfattade dem som kritvita/blå. Då var de å andra sidan några år gamla och xenonlampor blir ju blåare med åren. Nu har jag stoppat i 5000K och uppfattar dessa som helvita, inte blå (än).

Men det är väl som med watt uppgifter för HiFi. Alla mäter på olika sätt så det går inte att jämföra mellan olika tillverkare. 4300k för en tillverkare kan vara 5000k för en annan beroende på mätsätt osv.
Användarvisningsbild
av CarMan
andreas_lofgren skrev:Har de ändrat färgtemperatur i lampan? Någon som vet? Har också upplevt att S80N/V70II har ett gulare ljus än tidigare Volvos (och andra tillverkare)
en ny xenon lampa har inte "rätt" färg. det tar rät många timmar innan lampan bränt insig, o lyser som den ska.
av LJN
-Ja, det blir nog en bil till (V70 II) i familjen - frugan har lagt beslag på vår V50 D5 MY08 8)
CarMan skrev:
en ny xenon lampa har inte "rätt" färg. det tar rät många timmar innan lampan bränt insig, o lyser som den ska.
Mina ser då gula ut efter 1250 mil och 10 månader. Hur länge tar det innan de blir "blåare" ? Vilket jag inte tror kommer att hända. Grannen har en XC70II som är 1 år och har gått 3000 mil. Hans ser då lika gula ut som mina ljus.

//Henrik
Du ska inte lägga till 4000:- (tror jag det är) så du får ABL? 90% bättre sikt i kurvor! Skulle jag valt till om jag hade köpt nytt!

/Kalle

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]