Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Floppy
Hej. Då min 740-88 nu har börjat bli lite väl kass så letar jag en annan Volvo och har hittat en 940 GL -91 och undrar vad ni tycker?

Så här står det i annonsen:

"Volvo 940GL
*31.000mil
*Beige Skinn
*Automat
*AC
*Elhissar
*Elspeglar
*Eluppvärmda stolar
*ABS Bromsar
*C-lås
*Servo
*CD-Stereo
*Dragkrok
*Alu-Fälgar
*Servicebok
*Besiktigad (t.o.m 2009-04-30)
*Skattad (t.o.m 2009-05-31)

*Bilen är i mkt. fint skickt och går mkt. bra i motorn och växellådan. "

Det står inget om kamremmen så det måste jag ju fråga om.
Är inte 31000 mil väldigt mycket? :|

Jag undrar nu vad ni tycker? Är det något att åka och titta på? (Har en liten bit att köra)

Begärt pris är 9900 kr. Något att påpeka där?
Användarvisningsbild
av lilleman
min 945a 92a har rullat 52000 mil med samma motor och automat låda och den funkar klockrent
om du köper bilen så byta kamrem så du inte blir stående innan du köper
titta och lukta på oljan i automatlådan.oljan ska vara röd och inte svart och lukta bränt. :D

mvh/roger
av Floppy
lilleman skrev: innan du köper
titta och lukta på oljan i automatlådan.oljan ska vara röd och inte svart och lukta bränt. :D

mvh/roger
Hmmm, bra tips - tackar! :) Det hade jag nog inte tänkt på :oops:

För övrigt: så med andra ord behöver inte 31000 mil betyda att den snart är "död"? Ja den har tydligen full servicebok enligt ägaren som jag precis varit i kontakt med och det är väl positivt! :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
De äldre Volvomotorerna håller ju jättebra om man sköter de bra.
Har du någon bild?

Sen är det svårt att säga om priset är bra. Men jag tycker 9900 inte är så mycket om bilen är i bra skick.
Men som lilleman säger, kolla automaten. Har hört att den ofta är en svag punkt på bilar med högt miltal.
För övrigt så spelar ju rosten in mycket. Kolla nederkant på dörrar, skärmkanter osv. Det var ju dragkrok också så kolla hur den ser ut när det gäller rost.
Lycka till och se till att pruta även om du tycker att priset är bra. Dessa bilar är ju inte särskilt eftertraktade på marknaden.

MVH
Användarvisningsbild
av pang58
Min "pärla" har gått ca 32500 mil, börjar iofs bli lite missljud från växellådan men annars går den som en dröm... finns inte bättre bilar.
av metalHJ
Helt riktigt som Fluffen som säger!

Pratar man om så pass gamla bilar, med så "mycket" mil på mätaren är det skicket och de fd. ägarna som avgör livslängden på bilen! Så letar du gammal bil, haka aldrig upp dig på miltalet... Kolla motorolja, ATF olja, lyssna framförallt efter misstänksamma oljud dels vid tomgång och dels vid körning. Glöm aldrig kika under bilen efter rost i golv/balkar osv. Ytrosten är alltid den lättaste att åtgärda. Undertill är ofta ett bökigt och jävligt jobb, och framförallt är det rosten undertill som besiktningsmannen bryr sig om!

Men en äldre volvo av generationen "rödblockare", så är motorerna väldigt skottsäkra och går åtskilligt många mil och går nog inte att jämföra med dagens motorer i kvalité och livslängd. Så det maskinella är det sista jag oroar mig för i en rödblockare, och skulle något oförutsett inträffa finns en hel uppsjö med motorer att få tag på begagnat.

Priset på 9900, avgörs helt av skicket på bilen. Du ska kanske inte räkna med en bil i toppskick, men definitivt en bruksbil som känns bra att köra! Glöm heller inte kontrollera stötdämpare, bussningar och styrningen...
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Håller helt med övriga talare att skicket på bilen, och skötseln, är viktigare än milen.
Tex min 740, har snurrat 38000mil, de sista 13000 milen i trimmat skick, och den går fint.
V90:in har gått 32000mil, den går bara bättre och bättre.
av metalHJ
Fastmoving? skrev:V90:in har gått 32000mil, den går bara bättre och bättre.
Och V90 har ändå volvos "nyare" utveckling av motorer, som är lite känsligare för vanskötsel. En gammal 240 som exempel går ju att hantera på vilket vis som hellst, likförbannat rullar skiten vidare utan att kvida nämnvärt.

Men volvos sexor som sitter i V90/S90 är ju riktigt härliga maskiner. Grymt komfortabla, knivskarp respons och bra med kraft för "vanlig brukskörning" och nu ligger de bra i pris också. Sköter man dom rätt, får man riktigt mycket bil för inköpspriset!
av Floppy
Tack alla! :)

Men det blir nog inte den ändå för nu har jag hittat en 855 automat som verkligen är jättefin och har bara gått 22000 ärliga och välservade mil. :) Visserligen lite mer pengar men det gör inget. :D

En sak till: Hoppas jag inte bryter mot några forumregler nu men då får moderator ta mig i örat. :oops:

Obs , detta är ingen annons.

När jag köper en ny bil ska jag försöka sälja min gamla 740 -88 automat men vet inte vad som är rimligt att sätta för pris!?

Den är ingen skönhet, ful svart lack som är flammig och blek på sina ställen, rosthål i golvet finns, elhissarna funkar bara där framme (på höger sida lite då och då) bensinmätaren funkar inte. Panelen där det suttit en stereo är ganska ful efter ett inbrott, kommer in lite vatten i bagagutrymmet, höger bakdörr låser inte alltid upp sig när man öppnar centrallåset. Mattan invändigt är ful efter att det kommit in vatten genom rosthålet där bak.

I övrigt startar bilen alltid och går bra samt den växlar fint och mjukt. Vad jag vet är balkarna under hela. Värme och fläkt funkar perfekt.

Halvtaskiga sommardäck sitter på men det följer med dubbdäck som har mycket bra mönster men dubbarna börjar nog bli lite flata.

Bilen ska besiktigas senast nu i november och skattas dec.

Jag skulle vilja skrota för att bli av med den men gubben tycker vi ska försöka sälja den. Men vad är rimligt pris då? Vill ju inte göra som många andra gör dvs de tror de har "guld" och sen får man dras med eländet för ingen vill ha den ..... och ja jag kan ju inte låta bli att undra om någon överhuvudtaget vill ha en sådan bil som strax ska in på besiktning :(
Elpriset

Igår sa Sverigedemokraterna och Liberalerna […]

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]